توجه داشته باشید که کارکنان هر سازمان اغلب، ایدههای جالبی دربارۀ کالاها و خدمات جدید دارند. آنها میتوانند به سازمان شما جهت بدهند، اما ممکن است کسی از آنها نخواسته باشد که این کار را بکنند. در مقام رهبر وظیفه دارید از آنها این تقاضا را بکنید. باید راهی پیدا کنید تا کارکنان شما ایدههای جدید عرضه کنند و باعث پیشبرد اهداف سازمان شما شوند.
بسیاری از شرکتها به آن دسته از کارکنان که ایدههایی برای صرفهجویی یا کسب درآمد بیشتر عرضه کنند پاداش میدهند، اما شرکتها باید در ضمن عادت کنند به کسانی که پنداره تولید میکنند کمک کنند و پاداش بدهند، اینگونه کارکنان تشویق میشوند که در سیاستگذاریهای شرکت بیشتر مشارکت کنند.
پنداره فقط یک ایده نیست
گرچه بسیاری از پندارهها از یک ایده شروع میشود، باید دانست که پنداره همان ایده نیست. ایده فراوان است. همۀ افراد دارای ایدههای گوناگون هستند. ایده زمانی تبدیل به پنداره میشود که تحققیافتنی باشد. ایدۀ بسیاری از اشخاص از حد ((دلم میخواهد…)) یا ((آرزو میکنم…)) فراتر نمیرود. علتش این است که ایده انرژی ندارد و نمیتواند به این شکل تحقق پیدا کند. تبدیل پنداره به واقعیت نیاز به رهبری، میل به قبول مسئولیت و انجام دادن کار دارد.
بسیاری از ایدهها بعد از کمی بررسی و مطالعه رها میشوند. بسیاری از اشخاص به این نتیجه میرسند که ایدهشان از قبل تحقق یافته است. اما ایده زمانی به پنداره تبدیل میشود، که با کمی کمک گرفتن از دیگران، رهبر بتواند آن را به واقعیت تبدیل کند.
تحقق پنداره در گرو توانایی شما برای تشکیل یک گروه است
اغلب ایدهها حاصل دانش، تجربه، تصور و تخیل افراد است. بسیاری از محصولات امروز بازار حاصل شکلگیری ایدههای افراد بخصوص بوده، اما تبدیل یک ایده به یک پنداره به ندرت از عهدۀ یک نفر بر میآید. برای تحقق پنداره به یک گروه کاری، نیاز است، به گروهی که ماهیت ایده را بشناسد و از کاربردهایش در آینده اطلاع داشته باشند.
(منبع: رهبری به زبان خودمانی ترجمۀ مهدی قراچهداغی)
عالی و مفید بود ممنون از شما