طی چند سال گذشته، خرید و فروش کالا در اینترنت بسیار رونق پیدا کرده و فروش آنلاین در حال حاضر حدود یک چهارم کل بازار خرده فروشی را به خود اختصاص داده است. همه ما معمولا برای خرید هر چیزی، چه بخواهیم از اینترنت خرید کنیم و چه از مغازه، ابتدا در مورد محصول مورد نظر در اینترنت جستجو میکنیم و اطلاعات و نظرات کاربران سایتهای خرده فروشی آنلاین را درباره آن میخوانیم.
خرده فروشی آنلاین تفاوتهایی با خرده فروشیهای سنتی دارد که در این مقاله بررسی خواهیم کرد. ابتدا بهتر است ببینیم خرده فروشی چیست و چگونه کار میکند. سپس به توضیح خرده فروشی آنلاین بپردازیم. چرا که هر دو در اصل خدمات یکسانی را به مشتریان ارایه میدهند و وجه تشابه بسیاری دارند.
خرده فروشی به چه معناست؟ و خرده فروش کیست؟
خرده فروشی فرآیند فروش کالاها و خدمات به طور مستقیم به مصرفکنندگان است. این کار از طریق کانالهای فروش چندگانه به منظور سودآوری انجام میشود. و خرده فروش؟ در اصل، خرده فروش هر شخصی است که تجارت خود را یا از طریق فروشگاه فیزیکی و یا از طریق خرده فروشی آنلاین انجام میدهد.
معامله خرده فروشی معمولاً پس از پرداخت هزینه کالاها یا خدمات توسط خریدار، کامل میشود.
خرده فروشیهای بزرگ مانند: آمازون، والمارت، تسکو و یا نمونههای داخلی مانند دیجیکالا، بامیلو، رفاه، جانبو، کوروش، دیجی استایل و غیره، برای نمایش کالاهای تولیدکنندگان یا عمده فروشان طراحی شدهاند تا به مصرفکنندگان فروخته شوند.
کالاهای زیادی وجود دارند که نیاز به خرده فروشی آنلاین یا فیزیکی معتبر، برای فروش دارند. به عنوان مثال، من اگر بخواهم محصولات اپل یا سامسونگ را در خرده فروشی آنلاین یا فیزیکی خود، به مصرفکنندگان بفروشم، نیاز به مستندات مناسب دارم که مشخص کند من یک فروشنده مجاز هستم. به یاد داشته باشید، من باید با ارایه ضمانت، محصول را از تولیدکننده به مشتریها منتقل کنم. دلیل اینکه به فروشندگان سفارش میشود تا از خرده فروشان معتبر خرید کنند، این است که اگر محصول دارای نقصی باشد که در جریان تولید ایجاد شده، با ضمانت نامه بازگشت، خریدار بتواند محصول را تعویض کند. در بیشتر موارد، خرده فروشان کالاهایی را که خودشان تولید کردهاند به فروش نمیرسانند، بلکه به عنوان واسطه بین تولیدکننده، توزیعکننده یا عمده فروش و خریدار نهایی کار میکنند. پس امکان وجود محصولات با ایراد وجود دارد.
خرده فروشان آنلاین و فیزیکی مانند آمازون یا حتی علی بابا تنها بازیکنان بازار نیستند. یک خرده فروشی میتواند آن فروشگاه کوچک در محل زندگی شما باشد که لباسهای مارک میفروشد. در حالت عادی خرده فروشی آنلاین و فیزیکی، بیشتر چنین کالاهایی را به مشتریان خود می فروشند:
- مبلمان و سایر کالاهای خانگی
- تن پوش و انواع لباس
- کتابها و مجله
- لوازم جانبی خودرو
- جواهر و زیورالات
- مواد غذایی
فرایند تولید تا فروش محصول
انتظار میرود یک خرده فروش، خدمات زیادی را به مصرفکنندگان ارائه دهد. معمولا عمده فروشان کالاهای خود را از تولیدکنندگان دریافت میکنند. و خرده فروشان کالاها را از عمده فروشان دریافت کرده و سپس اقدام به فروش کالاها به مصرفکننده میکنند. کلیه کار انبارداری و ذخیرهسازی، به دست خرده فروشان انجام میگیرد. این بخشی از کل فرآیند تولید و فروش محصول است.
برای به حداکثر رساندن رضایت مشتری، خرده فروش مجبور است کالاهایی را به صورت نسیه به خریداران ارائه دهد. در نتیجه، نیاز به برنامه مدیریت ریسک دارد تا دچار بدهی نشود. علاوه بر این، برای جلوگیری از بازگشت محصول از طرف مشتری و بازپرداختهایی که در نهایت سود را کاهش میدهند، کیفیت محصول باید در صدر اهداف خرده فروش باشد.
خرده فروشان چگونه محصولات خود را تبلیغ می کنند؟
استراتژیهای بازاریابی زیادی برای خرده فروشی آنلاین و فیزیکی وجود دارد. امروزه، رسانههای اجتماعی نسبت به روشهای تبلیغاتی سنتی به شدت موفقیتآمیز عمل میکنند. تبلیغات در تلگرام، فیس بوک و اینستاگرام یا حتی بازاریابی با ایمیل برخی از استراتژیهای خرده فروشان برای تبلیغ محصولات است.
به نظر میرسد آنچه برای بیشتر خرده فروشان موثر واقع میشود، برندسازی است. داشتن یک نام و آرم منحصر به فرد، باعث میشود تا مشتریان وقتی محصولات شما را میخرند، اعتماد به نفس داشته باشند. حتی خرده فروشان میتوانند محصولات خود را از توزیعکنندگان تهیه کنند و با سفارشی کردن بستهبندی با آرم مخصوص خودشان، از آن به عنوان ابزاری برای تبلیغ برند تجاری خود استفاده کنند.
تخفیف فروشگاه اینترنتی یا Flash sale یک روش جدید در صنعت خرده فروشی آنلاین است. که وسیلهای برای جلب توجه مشتریان محسوب میشود.
خرده فروشی آنلاین در برابر خرده فروشی فیزیکی (Brick and Mortar)
شکی نیست که کار کردن بدون بررسی و آزمایش، برای اکثر خرده فروشان ریسک خطرناکی است. خرده فروشی آنلاین و فیزیکی دو استراتژی برای تمام خرده فروشان است. اما خرده فروشی آنلاین از چند جهت در حال رشد روز افزون است. برای شروع، پلتفرمهای خرده فروشی آنلاینی وجود دارد که ثابت شده برای اکثر خرده فروشان بسیار سودآورند. مانند بستر وب، اینستاگرام و یا حتی تلگرام.
بر خلاف فروشگاه فیزیکی، خرده فروشان آنلاین، نیازی به داشتن فروشگاهی در خیابان ندارد. بلکه فقط باید محصولات خود را در خرده فروشی آنلاین خود بارگذاری کنند. بیشک اینکه یک خرده فروش بتواند محصولات خود را بصورت آنلاین بفروشد، بسیار ارزانتر از اجاره یک مکان فیزیکی است.
خرده فروشی آنلاین
خرده فروشی آنلاین که از آن به عنوان تجارت الکترونیکی یا خرده فروشی اینترنتی نیز یاد میشود، فرایند فروش کالا و خدمات از طریق رسانههای الکترونیکی، به ویژه اینترنت است. این مدل تجارت مستقیماً با مشتریان تعامل دارد بدون اینکه هیچ واسطهای درگیر شود.
خرده فروشی آنلاین دو نوع است:
- خرده فروشان آنلاین Pure Play مانند آمازون، که بعنوان فروشنده آنلاین فعالیت دارند. این فروشگاهها فقط به صورت آنلاین در دسترس هستند و هیچ تعامل فیزیکی با مشتریان خود ندارند.
- خرده فروشیهایی که هم وبسایت و صفحه مجازی دارند و هم فروش بصورت فیزیکی در مکان فروشگاه.
مزایای خرده فروشی آنلاین
- از طریق خرده فروشی آنلاین، مشتریان میتوانند در وقت خود صرفه جویی کنند.
- طیف گستردهای از محصولات بصورت آنلاین در دسترس است ، بنابراین می توان قبل از خرید به راحتی آنها را باهم مقایسه کرد.
- مشتری میتواند در هر زمان و از هر کجا خرید انجام دهد، ارایه خدمات، ۲۴ ساعته و هفت روز هفته در دسترس است.
- با خرید آنلاین میتوانید از تخفیفهای زیادی استفاده کنید.
- اطلاعات دقیقی در مورد محصول مورد نیاز، در سایت بصورت آنلاین در دسترس است که به مشتری کمک میکند تا تصمیم خرید را بگیرد.
- خرده فروشی آنلاین شرایط پرداخت آسان مانند پرداخت آنلاین را ارائه می دهد.
مضرات خرده فروشی آنلاین
- ممکن است مشتریان از کیفیت محصولاتی که بصورت آنلاین ارائه میشوند، اطمینان نداشته باشند.
- امکان چانه زنی در خرید اینترنتی وجود ندارد.
- عدم اطمینان از درگاه پرداخت و سوء استفاده از کارتهای اعتباری وجود دارد.
- برخی از مشتریان میخواهند محصولی را که خریداری میکنند، از نزدیک ببینند. اما در خرده فروشی آنلاین مشتری فقط با نگاه کردن به تصویر باید تصمیمگیری کند.
- محصول همان ساعت در دسترس نیست و مشتری مجبور است مدتی صبر کند تا محصول در دستش برسد.
خرده فروشی Niche
نیچ مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی است که به یک بازار هدف خاص تعلق دارد، به این صورت که خرده فروشان با فیلتر کردن دایره مخاطبان خود، به فروش محصولات خاص و جذب مخاطب به آن دسته محصول میپردازند.
خرده فروشان نیچ آن دسته از بازرگانانی هستند که با محصولات خاص در بازار سر و کار دارند. برای مثال کسانی که فقط لباس میفروشند و به دنبال جذب مخاطبان این بازار هستند.
برای بهرهبرداری هرچه بیشتر از چنین سرمایه گذاریی، خرده فروشان باید با بازار هدف آشنا شود. همچنین باید از نزدیک نظارت کنند که بیشتر مشتریها از کجا آمدهاند. در خرده فروشی آنلاین با وجود Google Trends، به راحتی میتوان فهمید که چه محصولی، در چه منطقه جغرافیایی محبوبیت به دست آورده است.
فرض کنید من میخواهم بازار لباس ورزشی را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کنم، میتوانم آماری را در گوگل ترندز ببینم که نشان دهنده دفعات جستجو در صفحه کلید و موضوعات مرتبط با آن در گوگل است. با این روش خرده فروشان خیلی راحت میتوانند بازار هدف خود را یافته و همچنین اطلاعات بسیاری در رابطه با آن بدست آورند.
سیستمهای پرداخت در خرده فروشی آنلاین و فیزیکی
سیستم خودپرداز فروش برای بسیاری از دارندگان فروشگاههای خرده فروشی کاملاً ضروری است. آنچه اهمیتش را چند برابر میکند، ظرفیت انجام پرداختهای زیاد توسط مشتریان است. علاوه بر این خرده فروش باید از سیستمی استفاده کند که موجودی را به شکل منظم ثبت کند. چه سیستمی بهتر از دستگاههای خودپرداز بانکها؟ در مورد خرده فروشی آنلاین نیز، باید تمام مراحل سبد خرید و پرداخت هزینه محصول، با سیستم پرداخت بانکی متصل به حساب صاحب فروشگاه، یکپارچه باشد.
در هر خرده فروشیی، صاحب فروشگاه باید تمام پرداختیها را ثبت کند. اگر این کار انجام نگیرد چگونه میتوانند سود واقعی را محاسبه کنند؟ علاوه بر این، سیستمهای پرداخت بانکی، به صاحبان خرده فروشیها کمک میکند در هر لحظه سطح موجودی خود را بصورت به روز شده دریافت کنند.
همانطور که میدانید فعالیت در دنیای تجارت اینترنتی، یکی از بهترین راههای افزایش درآمد در عصر جدید است. به هر حال آنچه که برای همه آشکار است، موفقیت بیشتر خرده فروشان آنلاین نسبت به رقیبان بازار فیزیکیشان است. و به نظر میرسد حتی اگر بخواهید یک خرده فروشی فیزیکی راه اندازی کنید. برای موفقیت در بازار، حتما باید در رابطه با خرده فروشیتان، فعالیتهایی نظیر تبلیغات و جذب مشتری را در اینترنت انجام دهید.
دیدگاهتان را بنویسید