چنانچه عوامل مؤثر در شکلگیری جوّ سازمانی مناسب، مورد توجه مدیران سازمان قرار گیرد، میزان احتمال افزایش سودآوری سازمان نیز زیادتر میشود. برای دستیابی به این هدف، لازم است اقدامات زیر انجام گیرد:
هدفهای سازمان کاملاً روشن و شفاف شود و کارکنان نیز با این هدفها کاملاً آشنا شوند.
برنامههای عملیاتی سازمان برای دستیابی به هدفها، کاملاً روشن و مشخص گردد.
نظام برنامهریزی برای افزایش کارآیی و اثربخشی کارکنان، دقیق و رسمی باشد.
برنامههای تعیین شده برای تحقق هدفهای سازمان، جامع و نظاممند باشد.
اطلاعات لازم برای تصمیمگیریها گردآوری شود و در دسترس افراد قرار گیرد.
اطلاعات لازم برای تصمیمگیریها مورد استفاده قرار گیرد.
شبکههای ارتباطی سازمان مورد تجدید نظر قرار گیرد و معایب آن مرتفع گردد.
کارکنان واحدهای مختلف سازمان، از مقاصد و هدفهای یکدیگر، اطلاع داشته باشند.
اندازهها و معیارهای مربوط به ارزیابی عملکرد شغلی مدیران، مشخص شوند.
مدیران از نتایج مورد انتظار، آگاهی داشته باشند.
نوعی رقابت گروهی سازنده برای کسب امتیازها و مزایا در سازمان، برقرار شود.
حقوق و مزایای کارکنان براساس عملکرد شغلی آنان، محاسبه و پرداخت گردد.
عوامل مختلفی باعث میشوند تا ادراک کارکنان در زمینۀ جوّ سازمانی شکل بگیرد، اما احتمالاً “رفتار مدیریت“، بیش از عوامل دیگر در شکلگیری نوع ادراک افراد، اثر دارد.
سه عامل مهمی که در شکلگیری ادراک افراد نسبت به جوّ سازمان نقش دارند، عبارتند از؛ عملکرد شغلی، انگیزش و خشنودی شغلی.
در بین این سه عامل نیز گفته میشود که خشنودی شغلی نقش بیشتری در ادراک جوّ سازمانی مطلوب، دارد.
برخی از شرایط زیر، جوّ سازمانی مطلوب را شکل میدهد:
۱. یکپارچه کردن هدفهای شخصی افراد و هدفهای سازمانی.
۲. فرصتهای مناسب برای رشد شخصی و پیشرفت شغلی افراد، فراهم گردد.
۳. رفتار مدیریت به گونهای تنظیم شود که افراد نسبت به محل کارشان احساس وفاداری کنند، خود را جزئی از سازمان بدانند و احساس کنند مورد نیاز و عضوی مهم از سازمان تلقی میشوند.
(منبع: روانشناسی صنعتی و سازمانی تألیف دکتر محمود ساعتچی)
سپاس. در کل مدیریت استعدادها (Talent Management) ارتباط مستقیمی با سودآوری سازمان دارد.