در ادامه سری مقالات جف بزوس و ده قانون موفقیت او, مطلب زیر را دنبال کنید.
۸- فرهنگی را بسازید که مناسب شرکت شما است
فرهنگ آمازون سخت کوشی و هزینه آگاهی است، این فرهنگ در خور شرکتی است که همانند یک شرکت دولتی، تحت اصول پذیرفته شده حسابداری در بیشتر عمر خود سود اندکی حاصل کرده و زیان اندکی متحمل شده است. بزوس در نامه سال ۲۰۱۵ نوشت” ما هرگز ادعا نمی کنیم که روش ما روش درستی است – اما روش ماست. طی دو دهه گذشته گروه بزرگی از افراد خوش فکر را گردهم آورده ایم. کسانی که باور دارند روش ما انرژی بخش و معنادار است.”
۹- یادداشت ارائه دهید و به بحث بنشینید، از نشان دادن اسلاید بپرهیزید
بزوس می گوید ” یک روش سنتی برگزاری جلسات شرکتی این است که شخصی جلوی اتاق می ایستند و مطالب خود را با نمایش اسلاید ارائه میدهد. از نظر ما با این روش فقط می توانید اطلاعات اندکی را دریافت کنید، فقط مطالبی را دریافت می کنید که تیتروار لیست شده اند. این روش برای ارائه دهنده آسان است اما برای شنونده دشوار. آنچه که ما به جای این کار انجام می دهیم این است که تمام جلسات را با استفاده از یادداشتهای گزارشی تقریبا ۶ صفحه ای برگزار می کنیم. وقتی مجبور هستید ایده های خود را با جمله ها و پاراگراف های کامل بنویسید، وضوح عمیق تر فکر در آن نمایان می گردد.” اگر وارد جریان نوشتن شوید، متوجه رویداد اتفاق های جالب خواهید بود. مغز شما سریع تر از زمانی که با انگشت تایپ می کنید، افکار و ایده تولید می کند. ساخت اسلاید این تاثیر را ندارد چون مجبورید افکار خود را فقط به ارائه نکات اصلی معطوف نمایید.
۱۰- ” ما مایلیم مدت ها خود را به بی اطلاعی بزنیم
در ابتدا، رشد و توسعه آمازن شبیه پرت کردن حواس دیگران از عدم سودآوری این شرکت بود. همین موضوع گاهی قیمت سهام را کاهش میداد و موجب تحقیر و تمسخر تحلیگران می شد. بزوس شانه بالا می انداخت و اظهار بی اطلاعی می کرد. اگر ابتکار عمل های جدید در او حس استراتژیک ایجاد کنند، بازدهی مالی ۵ تا ۷ هم سال خوب است.
سری مقالات جف بزوس و ده قانون موفقیت او را دنبال کنید
دیدگاهتان را بنویسید