تکنیک فروش : پیشنهاد فروش (۱)
پیشنهاد فروش باید چنان واضح و روشن باشد که مشتری نه از پذیرش آن و نه از رد کردن آن دچار شک و تردید نشود. شفافیت به این معنا که پیشنهاد فروش به طور کامل قابل فهم باشد و از بروز هرگونه سوءتفاهمی هم جلوگیری کند.
از طرفی مشتری باید از طریق مذاکره متقاعد شود که پیشنهاد فروش مطرح شده به نیاز او پاسخ می دهد و نیازش را بر طرف می کند. شش روش برای مطرح کردن پیشنهاد فروش است:
- از ابزارهای نمایشی استفاده کنید.
- نبض مذاکره را در دست بگیرید. یعنی اطمینان پیدا کنید که آنچه را که گفتید برای مشتری قابل درک است.
- با زبان مشتری صحبت کنید.
- هنگام مذاکره ویژگی های محصول را بیان کنید.
- پیشنهاد خود را به صورت مکتوب ارائه دهید.
این شش روش بهترین روشها برای مطرح کردن پیشنهاد فروش است که در ادامه به توضیح کامل هر کدام می پردازیم.
- ابزارهای نمایشی
همیشه نمایش مورد استقبال همگان بوده است، زیرا انسان را مسرور و شنونده را علاقه مند می کند. صدها راه برای نمایش وجود دارد ولی ما به مهم ترین آنها می پردازیم که عبارتند از:
۱) بیان داستانی
۲) استفاده از تصویرسازی
۳)نشان دادن مشخصات محصول
این کارها باعث جلب توجه مشتری و انتقال پیام فروشنده به مشتری می شود.
۱) بیان داستانی: گاهی اوقات برای تاکید بر روی نکات خاص، آن هم به شکل بیان داستانی به شما کمک چشمگیری می کند. یک فروشنده ی معمولی لاستیک خودرو در مذاکره ی خود اینگونه صحبت می کند “این لاستیک ها برای شما ساخته شده اند و بسیار عمر بالایی دارند.”
در مقابل یک فروشنده ی خلاق می گوید ” شما در حالیکه همراه خانواده یتان مشغول رانندگی با سرعت ۹۰ کیلومتر هستید، ناگهان متوجه چاله ای می شوید که در وسط جاده قرار دارد و نمی توانید کاری انجام دهید. چنان داخل چاله می افتید که همه ی اجزای ماشین به لرزه می افتد. اما در این زمان شما فقط باید به فکر هدایت ماشین باشید نه لاستیک ها، این لاستیک ها از عهده ی چنین چاله هایی بر می آید.”
هر دو فروشنده هدف شان یکی است ولی قطعا فروشنده ی خلاق تاثیر پذیری بیشتری دارد.
(منبع : فروش ، تکنیکها و کاربردها ، ریچارد و بروس دی بوسکرک)
با ادامه مقالات تکنیک فروش همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید