تحلیل ۳۶۰ درجه ای
اگر در کار مدیریت باشید، هفت حوزه ی کلیدی و تعیین کننده می تواند شکست یا موفقیت شما را رقم بزند. اینها عبارتند از: ۱- برنامه ریزی، ۲- سازماندهی،۳- استخدام نیروی انسانی، ۴- تفویض اختیار، ۵- نظارت، ۶- اندازه گیری و ۷- گزارش دهی.
تمامی مدیران موفق در تک تک این حوزه ها در سطح عالی قرار دارند. تمامی مدیران ناموفق در یک یا دو حوزه ی کلیدی ضعیف هستند. یک نقطه ضعف جدی در هر یک از این حوزه های کلیدی می تواند برای موفقیت شما در کاری که می کنید مرگبار باشد.
برای مثال، اگر در حوزه ی مدیریت به استثنای تفویض اختیار کردن قوی باشید، این روی کارتان تاثیر منفی بر جای می گذارد و مانع از پیشرفت شما می شود. من با مدیرانی کار کرده ام که به قدری در زمینه ی تفویض اختیار ضعیف عمل می کنند که هیچ کاری صورت نمی دهند. اغلب این مدیران از کارشان اخراج می شوند زیرا به کارشان آسیب می رسانند.
در هر یک از این حوزه های هفت گانه به خودتان امتیاز از یک تا ده بدهید. از اطرافیان خود هم بخواهید که به شما امتیاز بدهند. با خود صادق باشید. دنبال جواب های سیاستمدارانه نگردید.به حقابق توجه کنید.
یکی از رایج ترین ابزار مدیریت که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد “تحلیل ۳۶۰ درجه ای” است. در این نوع تحلیل، از چند نفر می خواهند در زمینه ای بررسی کنند و نتایج بدست آمده را به مدیر خود گزارش کنند. بعد نتایج بررسی در اختیار یک مشاور قرار می گیرد تا او آنها را خلاصه و جمع بندی کند.
این خلاصه ی تهیه شده در اختیار مدیر قرار می گیرد تا بداند که او در نظر دیگران چگونه ظاهر می گردد. اغلب مدیران از دیدن نتیجه شوکه می شوند.
برای مثال، مدیر می گوید: “من تصمیمات فکورانه و دقیق می گیرم.” اما کارکنان می گویند: “در زمینه ی تصمیم گیری او ضعیف و فاقد قاطعیت لازم است.”
در جریان بررسی های اخیری که در زمینه ی مدیریت صورت گرفت، ۷۵ درصد مدیران اثربخشی خود را در سطح صلاحیت ۲۵ درصد مدیران برجسته و موفق ارزیابی کردند. اغلب مدیران در زمینه ی شخصیت و هوش و فراست خود را در زمره ی ۲۰ درصداول مدیران موفق قرار دادند.
ما گرایش به این داریم که به خودمان امتیازات سطح بالا بدهیم. به همین دلیل مهم است که اشخاص از سوی همکاران خود ارزیابی شوند.
(منبع: هدف، برایان تریسی)
ادامه ی مقالات هدف را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید