به دنبال دلیل شکست باشید
به جای تکیه بر مشکلات و پرسیدن این سوال از خودتان که فلانی چه ایرادی دارد؟ به مسئله ی دیگری فکر کنید. چه شرایطی روی عملکرد این شخص اثر گذاشته است؟ وقتی می بینید این فرد اشکال و ایراد شخصی ندارد، دلیل اصلی شما را شوکه می کند، زیرا ممکن است یک بیماری دلیل این کم کاری باشد.
ساخت این بزرگراه ممکن است باعث ترافیک و در نهایت اشکال در کار او شده و انحراف در مسیر باعث کاهش کارایی موقتی شده باشد، یا یک رقیب با شکستن قیمت ها، به میزان بسیار پایینی بازار را در دست گرفته باشد.
این مسئله من را به یاد شرکت بیمه ای می اندازد که دو نوع بیمه نامه در هر دو زمینه را برای مشتریان فراهم کرده بود. اما ناگهان این اتفاق افتاد: شرکت دیگری ترکیبی از هر دو بیمه نامه معرفی کرد، زیرا مشتریانی که به یک بیمه احتیاج داشتند، همزمان به دنبال بیمه نامه ی دیگری بودند.
فروش این بیمه نامه ی ترکیبی، به سرعت بالا رفت. مدیریت شرکتی که دو بیمه نامه ی مجزا ارائه داده بود، فکر می کرد نیروهای فروشش به اندازه ی کافی برای فروش بیشتر تلاش نمی کنند! با این وجود همچنان فروش شرکت رو به کاهش می رفت، تا اینکه بالاخره رئیس آنقدر از نشان دادن عصبانیت و حالات خود خسته شده بود که آرام گرفت، اما پیشنهاد یکی از نمایندگان که در طول این طوفان رقابت، بر جای مانده بود شنیدنی می نمود.
پیشنهاد او آنقدر ساده بود که حتی پی بردن به عمق آن وقت می برد. این نماینده خاطر نشان کرد سخن مدیریت مبنی بر این است که ترکیب این دو بیمه نامه کاملا صحیح است و بر بیمه نامه ی شرکت رقیب، برتری دارد. پس چرا این دو بیمه نامه را به یک بیمه نامه ادغام نمی کنند و هزینه های حاشیه ای را به مشتریان واگذار ننموده و بهترین کار تبلیغی را با هزینه ی کمتر انجام نمی دهند؟
من خجالت می کشم بگویم که آن مدیر برای ترکیب بیمه نامه هایش و شروع سیر صعودی جهت بازسازی دوباره ی بیمه نامه ی خود، یک سال تمام به این پیشنهاد بکر و ساده با دقت فکر کرد.
هدف شما بعنوان یک مدیر چیست؟ اگر شما به جای چشم دوختن به خطرات، مسائل و مشکلات بین خود و اهداف تان، چشم خود را به هدف مورد نظرتان بدوزید، موفق تر عمل خواهید کرد.
(منبع: ۱۳ اشتباه مهلک مدیران، رابرت مارویل)
ادامه ی مقالات راهکارهای مدیریتی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید