برندسازی شخصی: ارزشهایتان را بشناسید
ارزشها جریان عاطفی زندگی ما هستند. ارزشها اصول پایهای هستند که به زندگی ما معنا میدهند. ارزش یعنی مجموعهای از معیارها که نگرشها، انتخابها و اعمال ما را تعیین میکنند. با تغییر ما، ارزشهایمان هم تغییر میکنند. ارزشها چیزی را نشان میدهند که در آن لحظه برایمان مهم است. مثلا بهنظرم اگر رکبودن برای شما ارزش باشد و برای همسرتان هم همینطور، ولی او ملاحظه نداشته باشد، ممکن است شما تغییر کنید و به سیاستمداری، ارزش بیشتری بدهید.
ارزشها به ما کمک میکنند احساس کنیم در زندگیمان هدف و جهت داریم. ارزشها مثل راهنما عمل میکنند و کمک میکنند انتخابهای زندگیمان را ارزیابی کنیم.
سریعترین را برای تعیین اینکه آیا ارزشهایتان زیر پا گذاشته شدهاند یا نه، این است که ببینید تا حالا سر چه چیزهایی خشمگین شدهاید. فکر کنید چه زمانی حس میکردید چیزی سر جایش نیست، آیا کسی از خط قرمز شما عبور کرده و کاری کرده که با ارزشهایتان سازگار نبوده است؟
عمیقترین ارزشهای شما، یعنی ارزشهایی که اغلب مدت بیشتری به آنها پایبند میمانید، ارزشهای باطنی شما هستند. ارزشهای باطنی خودشان هدف هستند، مثل خوشبختی، یا درستکاری. اینها اصولی هستند که به زندگی شما جهت میدهند.
ارزشها ما را به پیش میرانند و کمک میکنند به زندگیمان متعهد باشیم. اغلب دلیل نارضایتی مردم از کارشان این است که دیگر ارزشهایشان با کارشان سازگار نیست. وقتی دارید برند شخصی میسازید، باید از ارزشهای اساسیتان باخبر باشید؛ چون هستهی اصلی وجودتان را تشکیل میدهند.
شما میتوانید به همراه دوستان خود جمع شوید ویک تمرین عالی انجام دهید، به این شکل که: هر فرد ده ارزش برتر خودش را در ده برگه جداگانه مینویسد. در هر دور بازی، هر بازیکن باید با توجه به اینکه کدام ارزشها برایش اولویت دارند، یکی از این برگهها را دور بیندازد. در نهایت، هر نفر فقط یک برگه خواهد داشت که مهمترین ارزشش روی آن نوشته شده است. این تمرین بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین اگر حالش را دارید، با یکی دو نفر از دوستانتان این بازی را انجام دهید.
حتی اگر این تمرین را با هیچکس انجام نمیدهید، برای پیداکردن ده ارزش برترتان وقت بگذارید. اول همه ارزشهایی را مشخص کنید که احساس میکنید به شما تعلق دارد. بعد، ده موردی را که از همه مهمتر است انتخاب کنید. آنها را بنویسید، چون وقتی در ادامهی مقالات دارید بیانیهی ماموریت خودتان را تهیه میکنید یا وقتی در آینده قرار است بیانیهی برند شخصیتان را بنویسید، به آن نیاز پیدا میکنید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید