برندسازی شخصی: ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری
برندهای موفق بین بازار هدف با محصول یا خدمات ارتباط عاطفی ایجاد میکنند. ارتباط عاطفی قوی، وفاداری مشتری را افزایش میدهد، که به معنی فروش بیشتر و توانایی قیمتگذاری بالا خواهد بود. (شرکتهایی که کالاهای لوکس تولید میکنند در دستکاری احساس شما در هنگام خرید کالا مهارت ویژهای دارند؛ چه آن کالا در حد جیب شما باشد چه نه.) برندهای موفق میدانند که ایجاد ارتباط عاطفی با مشتری، او را از خریداری معمولی به مشتری پیگیر تبدیل میکند.
صاحبان کسبوکارها با دادن ویژگیهای انسانی به محصولات، احساسات را برمیانگیزند. (مثلا غذای گربه صرفا غذای گربه نیست؛ بلکه غذایی است که خوشبختی و سلامتی گربهتان و عمر هر چه بیشتر او برایش اهمیت دارد!) آنها در این روند، قلب مشتریها را به قلب برندشان پیوند میزنند. در مقالات آینده خواهیم آورد که چطور ایجاد ارتباط عاطفی بر فروش بعضی از موفقترین برندهای جهان تاثیر گذاشته است.
«اقتصاد رفتاری» رشتهای به نسبت جدید است که در آن،افکار مردم پیش از انجام خرید، ردگیری تحلیلی میشود. اقتصاد رفتاری، علم روند انتخاب مشتری است. (برخلاف اقتصاد کلاسیک که تصمیمهای پس از رویداد را تحلیل میکند.) اگر به چنین موضوعی علاقه دارید، دنبال مقالههایی باشید که در این رشته منتشر میشوند. اقتصاد رفتاری با اصلاح روشهای گردآوری داده و با در نظر گرفتن اینکه بازاریابها به سمت روانشناسی انتخاب حرکت میکنند، حتما بر تصمیمگیریهای مربوط به خرید از برندها تاثیر میگذارد.
موفقترین برندها از چه اجزایی تشکیل شدهاند؟
کارشناسان زرنگ برندسازی شرکتی از ابزار مختلف برای ساختن برندی به یادماندنی استفاده میکنند. آنها از عناصر دیداری مثل رنگ، فونت، لوگو و شخصیت های مختلف، از عناصر کلامی مثل شعار و از عناصر شنیداری مثل آهنگها و شعرهای تبلیغاتی استفاده میکنند. در ادامه سری مقالات برندسازی شخصی، مروری سریع خواهیم داشت که چطور صاحبان کسبوکار از این عناصر برای به حداکثر رساندن تاثیر تبلیغات بهره میگیرند و اشاره خواهیم کرد که هر عنصر در روند برندسازی شخصی شما چه نقشی دارد.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه سری مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید