بازاریابی محتوایی: یک مخاطب، نه دو تا
سمیر هوسنی: “در این دنیا، دو نوع مشتری وجود دارد که باید راضی نگه داشته شود: مخاطب و تبلیغ کنندگان. بدون هر یک از این دو، ما قبل از آنکه بندر را ترک کنیم، غرق می شویم.”
نشردهندگان، دو مخاطب دارند: تبلیغ کنند و خواننده. همه ی نشردهندگان می گویند که اگر شما سمیر هوسنیِ خواننده را خشنود کنید، سرانجام تبلیغ کننده هم خوشحال می شود: اما حقیقت این است که بسیاری از ضروت حساب ها را تبلیغ کنندگان می پردازند و اغلب نشردهندگان چیزی را انجام می دهند که به باور آنها برای دریافت سریع وجه نقد، درست باشد.
کافی است فقط از آتلانتیک Atlantic درباره ی آن بپرسید. مانند بسیاری از شرکت های رسانه ای؛ آتلانتیک، فرصت های محتوای حمایت شده را به تبلیغ کنندگان می فروشد (Advertorials نامیده می شود) در یک مورد خاص در ژانویه ی ۲۰۱۳، داستان مورد حمایت کلیسای ساینتولوچی به نام (دیوید میسکاویچ علم شناسی رهبری می کند) انجام شد.
به طور معمول، ناشر با تبلیغات محتوای حمایت شده Sponsored content مثل این، دو کار می کند:
- اول، با حامی کار می کند تا حدودی از اعتبار محتوی اطمینان حاصل کند.
- دوم، به وضوح، محتوا را به عنوان تبلیغات، عنوان گذاری می کند تا مخاطبین به اشتباه تصور نکنند این محتوی مستقیما از خبرنگارانِ خوب آتلانتیک آمده است.”
متاسفانه، در این مورد (کلیسا) با استاندارد قابل قبولی انجام نشد و باعث طوفانی از انتقادات به سمت آتلانتیک به راه افتاد. اقدام کارکنان آتلانتیک برای دستکاری نظرات خوانندگان مقاله (حذف نظرات منفی) در وب سایت آتلانتیک، مثل بنزینی بر این آتش بود و اینگونه به نظر می رسید که مجله در حال سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود است. آتلانتیک این محتوا را از سایت حذف نمود و اعلام کرد در سیاست های مربوط به محتوای حمایت شده، بازنگری می کند.
اگرچه بسیاری از نشردهندگان، درآمدشان را مستقیما از خوانندگان کسب می کنند (از طریق فروش اشتراک) بیشتر شرکت های رسانه ای بر روی تبلیغات و حمایت های مالی تکیه می کنند. آنها دو ارباب دارند: خواننده و پرداخت کننده ی پول؛ و گاهی اوقات هم (که دفعاتش هم کم نیست)رنج و تحمل محتواست.
برند از سوی دیگر، نیاز به تعامل با دو گروه از مخاطبان ندارد: خوانندگان شما و منبع پول نقد شما؛ در واقع، یکی هستند. اگر شما عرضه ی شگفت انگیزی از محتوای جسورانه را به طور مستمر و مداوم در طول زمان برای خوانندگان انجام دهید، آنها تمایل به انجام معامله یا تکرار آن را پیدا می کنند.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالاتبازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید