بازاریابی محتوایی: ممیزی محتوای بصری
مدیران بازاریابی مانند اکثر مردم هستند. آنها با دیدن نمونه یاد می گیرند. مشارکت دادن آنها در آزمون زیر مفید خواهد بود.
- تمام محتوای بازاریابی هم چاپی و هم الکترونیک را پرینت بگیرید و آنها را روی میز کنفرانس قرار دهید. بروشورها، خبرنامه ها، پست های وبلاگ، فروشنده ی اطلاعات و غیره را در نظر بگیرید.
- مدیران بازاریابی را به اتاق ببرید.
- از آنها بپرسید “آیا محتوای شما درباره ی مشکلات واقعی مشتریان است یا بیشتر درباره ی خود ما و این است که محصولات ما چقدر عالی هستند؟”
- سپس از آنها بپرسید، “آیا مردم این اطلاعات را در رسانه های اجتماعی پخش خواهند کرد؟ آیا آنها با همکاران خود درباره ی آن حرف خواهند زد؟ آیا درباره ی آن جستجو خواهند کرد؟ آیا خودشان در آن مورد درگیر می شوند یا فقط پیرو شما خواهند بود؟”
هدف از ممیزی محتوای بصری دو مورد است. اول اینکه باعث شروع بحثی درباره ی این موضوع می شود که شرکت در حال ایجاد چه نوع محتوایی بوده و اینکه آیا آن به نفع کسب و کار است یا به ضرر آن. دوم اینکه به شما این احساس خوب را منتقل می کند که به منظور پر کردن شکاف های چرخه ی تعامل engagement cycle چه محتوایی را باید توسعه دهید.
ممیزی محتوا
قبل از اینکه بتوانید تشخیص دهید چه نوع محتوایی لازم دارید، در ابتدا باید بفهمید چه چیزهایی دارید؛ بعلاوه، باید تعیین کنید آیا آنچه را که دارید اصلا خوب است یا اینکه مقداری محتوای خام با ارزش باور نکردنی دارید که می توانید از طریق چرخه ی خرید مشتریان، حداکثر استفاده را داشته باشید.
کریس موریتز، متخصص ارشد محتوا در شرکت کمپبل اوالد Campbell Ewald، روشی ساده برای پیگیری محتوا به شما ارائه می کند: قرار دادن پاسخ ها در دارایی های محتوایی فعلی داخل نوعی صفحه ی گسترده Spreadsheet احتمالا بهترین روش است. این روش برای ردیابی اهداف، امری حساس است و شامل موارد زیر می باشد:
مدرک شناسایی منحصر به فرد (هر سند/ تصویر/ فیلم بایستی داده های منحصر به فردی داشته باشد که برای سازمان مفهومی به خصوص دارد)؛
عنوان صفحه؛
آدرس وب؛
نوع سند (صفحه ی وب، پی دی اف، فیلم و غیره)؛
امتیاز ROT (زیاد، منسوخ یا کسل کننده)؛
یادداشت ها (هر آنچه ممکن است بخواهید فردی موقع خواندن سند، از آنها مطلع شود؛ مانند این که مخاطبان مورد نظر، چه کسانی هستند؛ نویسنده ی اصلی کیست؛ یا احتمالا اینکه در چه زمانی ایجاد شده است؟)
این موجودی محتوایی پایه ای شما است. آن را امن نگه دارید و گاهی به آن رجوع کنید.
چرا اهمیت زیادی دارد؟ با چندین شرکت کار کرده ام که به ایجاد کتاب های الکترونیکی و مقالات سفید اقدام نموده اند و ویراستاران و کارمندانی با دوره ی کاری کوتاه مدت، استخدام کرده اند تا فقط از نیمه راه، داخل فرآیندی شوند که خیلی از مبتکران محتوا، آنها را از قبل ایجاد کرده بودند؛ پس باید افراد تازه وارد، از اهداف کلی با خبر باشند.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید