باز طراحی لوگو کسب و کار در یک سال اخیر رونق عجیبی پیدا کرده و اکثر شرکت های معروف دنیا به فکر طراحی لوگو جدید هستند. این در حالی است که فعالان حوزه بازاریابی از لوگو به عنوان یکی از عوامل اصلی جذب مشتری یاد می کنند و معتقدند که وفاداری مشتری با این موضوع سنجیده می شود. حالا به نظر شما چرا باید برخی از شرکت های بزرگ به فکر طراحی مجدد لوگوی کسب و کار خود باشند؟
این سوالی است که در این مطلب می خواهیم به آن پاسخ دهیم و ابتدا در مورد اهمیت طراحی لوگو صحبت کنیم و سپس نشان دهیم که باز طراحی لوگو میتواند با چه مزایایی همراه باشد.
اهمیت طراحی لوگو کسب و کار
همانطور که هر فرد با نام شناسنامهای شناخته میشود، برای کسب و کارها و دنیای تجارت هم نام شرکت به همراه لوگو آن اهمیت دارند. در واقع مشتریان لوگو را به عنوان یکی از شاخصه های اصلی خود در انتخاب یک برند خاص در نظر می گیرند. حالا قبل از اینکه در مورد باز طراحی لوگو صحبت کنیم باید ببینیم که داشتن لوگو چه ویژگی هایی دارد:
لوگوها به خاطر سپرده می شوند
لوگو به عنوان نماد یک کسب و کار است و مشتری اولین چیزی که از یک کسب و کار را به خاطر می سپارد همان لوگوی آن است. فقط کافی است که برای چند ثانیه چشمان خود را ببندید و معروفترین لوگوهایی که در ذهن خود دارید مرور کنید:
- نایکی
- پوما
- آدیداس
- سامسونگ
- اپل
- هواوی
بله درست فهمیدید! وقتی که یک نفر در مورد یک برند خاص صحبت میکند، شما بلافاصله تنوع محصولات آنها را در ذهن خود مرور میکنید و تجربه قبلی که نسبت به محصولات آنها دارید را در ذهن خود می آورید. این یعنی شرکتها با طراحی لوگو یا باز طراحی لوگو چیزی در ذهن شما قرار میدهند تا بر مبنای آن به قضاوت بپردازید.
لوگوها پایه اصلی هویت برند هستند
ذهنیت منفی نسبت به کالای چینی برای همه کشورهای دنیا وجود دارد. اما در چند سال اخیر برخی برندهای خاص مانند هواوی به شکلی بازار را تحت تاثیر قرار داده اند که می توانند به عنوان رقیب اصلی برندهای معروف شناخته شوند.
بنابراین وقتی که شما لوگو شرکت هواوی را می بینید، بلافاصله روند تغییرات و بهبود کیفیت محصولات آنها را در ذهن خود مرور می کنید و این یک هویت جدید برای این برند شناخته می شود. حالا شما وقتی که سیب گاز زده اپل را می بینید حتماً در مورد کیفیت محصولات و نحوه ارائه خدمات آنها هم قضاوت خاص خود را دارید.
لوگوها باعث جداسازی رقبا می شود
حتی وجود اجناس جعلی و فیک در بازار هم منجر به ذهنیت منفی نسبت به برندهای معروف نمی شود. این به این دلیل است که مشتریان دیدگاه واضحی نسبت به یک لوگو و یک برند خاص دارند و در واقع آن را به عنوان معیار اصلی انتخاب خود در نظر میگیرند.
در واقع شناختی که مشتریان و افراد مختلف نسبت به طراحی لوگو دارند و اجزای مختلف این طراحی را می شناسند باعث می شود که در بین گزینههای مختلف به سمت یک محصول کشیده شوند. مثلاً ممکن است افراد جاعل تغییراتی در قسمتهای مختلف به وجود بیاورند. این در حالی است که کسانی که لوگو را به خوبی می شناسند می دانند که کدام محصول اصلی بوده و همان را انتخاب میکنند.
لوگوها در انتخاب بین چند گزینه تاثیرگذارند
یکی از موارد مهم دیگری که هم طراحی لوگو و هم باز طراحی لوگو به دنبال دارد این است که میتواند منتج به انتخاب یک لوگو یا یک برند خاص شود. در حقیقت این موضوع بیشتر در مشتریان وفاداری دیده میشود و همیشه سعی میکنند که در بین چند گزینه ای که در اختیار دارند به سراغ برندهای بروند که به آنها آشنایی دارند.
مثلاً وقتی که شما به فکر خرید لباس ورزشی یا کفش ورزشی هستید احتمالا می توانید از بین برندهای آدیداس، نایکی، پوما و چندین برند داخلی و خارجی دیگر یک مورد را انتخاب کنید. حالا وفاداری مشتریان باعث می شود که فرد بلافاصله به سراغ لوگو محبوب خود برود و محصول مورد نظر را انتخاب کند. در واقع نشان داده شدن لوگوی آن شرکت روی لباس ورزشی هم نوعی افتخار برای این انتخاب محسوب می شود.
چرا باید به فکر باز طراحی لوگو باشیم؟
اما موضوعی که در چند وقت اخیر دیده شده و معمولا هر چند سال یکبار اتفاق می افتد مسئله باز طراحی لوگو است. این رفتار از شرکتهای داخلی مانند شرکت اسنپ گرفته تا شرکتهای بین المللی مانند شرکت تویوتا را شامل شده و حتی برندهایی مانند زارا هم چنین تغییراتی داشته اند. هر کدام از این شرکتها دلایل خاص خود را برای این تغییر داشتند که در مجموع میتوانیم موارد زیر را در نظر بگیریم:
باز طراحی لوگو باعث جلب توجه می شود
این مورد را میتوانیم به عنوان اصلیترین دلیل طراحی مجدد لوگو معرفی کنیم. در واقع مدیران و بازاریابی و مسئولان بخش فروش این شرکت ها احساس میکنند که لوگوی آنها برای مشتریان بسیار تکراری شده و به نوعی نیاز به یک تغییر جدید دارند. اگرچه هنوز هم بسیاری از روانشناسان فروش معتقدند که این تاثیر این تغییرات روی مشتریان جزئی است، اما نمی توانیم از این نکته چشمپوشی کنیم که باز طراحی لوگو باعث می شود که برای مدت کوتاهی در صدر اخبار قرار گیرند و این برای کشاندن چشم مخاطبان به سمت خود مهم است.
عکس العمل نسبت به هویت برند
به طور کلی برند به دیدگاهی گفته می شود که محصولات یک شرکت در ذهن مخاطبین خود تشکیل می دهند. وقتی که شما از اپل صحبت می کنید بلافاصله کیفیت ساخت گوشی های آیفون در ذهن شما خطور می کند و در کنار آن محدودیت هایی که برای استفاده از اپلیکیشن های ios دارید را به خاطر می آورید.
از طرف دیگر شرکتها همیشه سعی میکند که ذهنیت مشتریان خود را کنترل کنند. لوگوی که مثلاً برای سال ۲۰۱۰ طراحی شده با توجه به وضعیت برند آن دوره زمانی بوده است و باز طراحی لوگو در سال ۲۰۲۰ میتواند ناشی از تغییرات ذهنیت مشتریان نسبت به برند در دهه گذشته باشد.
تغییر نسبت به وضعیت فعلی دنیای مشتریان
حقیقتاً مشتریان در دنیای کسب و کار بسیار مهم هستند و رفتاری که مدیران کسب و کارها با آن ها دارند می تواند تضمین کننده آینده کسب و کار یا نابود کننده آن باشد. ممکن است یک مشتری علاقه چندانی به لوگوی یک شرکت نداشته باشد یا حتی بحث استفاده از رنگ سال یا موارد مشابه را در آن چندان مناسب نداند.
شرکت ها و مدیرانی که به فکر باز طراحی لوگو کسب و کار خود هستند معمولاً نسبت به بازخوردهای دریافتی از مشتریان خود عکسالعمل نشان میدهند. اگر متوجه شده باشید تغییراتی که در لوگوی شرکت ها به وجود میآید بسیار ریز و جزئی است. این یعنی مدیران شرکت ها در وهله اول هویت برند و شکل لوگو خود را حفظ می کنند و در کنار آن در نظر می گیرند که هر کدام از مشتریان آنها چه نظری دارد و خواسته آنها به چه صورت است.
پاسخ به رقابت در بازار با باز طراحی لوگو
برخی از برندهای معروف هم هدف خود را از باز طراحی لوگو بیشتر به رقابت در بازار معرفی می کنند. آنها معتقدند که طراحی لوگو آنها برای حضور در بازارهای رقابتی کهنه شده و باید تغییرات جدیدی در آن به وجود بیاید تا به نوعی نسبت به خواسته مشتریان و وضعیت بازار عکسالعمل نشان داده باشند.
اگر شما هم دیده باشید که در برخی از مراسم ها پوشیدن یک لباس خاص برای یک سلبریتی صرفاً برای نشان دادن خود باشد. حتی در مراسمهای فیلم دهه فجر خود ما هم نمونه های مختلفی از این پوشش ها را می بینیم که به هیچ وجه امکان استفاده از آنها در سطح جامعه وجود ندارد.
این موضوع در رقابت شرکتهای مختلف برای باز طراحی لوگو هم دیده میشود و مدیرانی که وارد این رقابت می شوند به نوعی مجبور هستند که لوگو خود را تغییر دهند. در حقیقت این تغییرات بیشتر خواسته بازار و فشار کاذبی است که روی مدیران وجود دارد و هیچ گونه توجیه علمی یا توجیه بازاریابی برای آن وجود ندارد.
تغییرات را گوشزد می کنیم
در مطالب قبلی گفتیم که چگونه از شکایت مشتریان نهایت بهره را ببریم. در حقیقت شکایت مشتریان ابزار خوبیست تا مدیران در مورد نقاط ضعف کسب و کار خود اطلاعات بیشتری بگیرند و این اطلاعات را برای بهبود وضعیت کسب و کار خود به کار ببرند. تا این جای کار منطقی است و بیشتر مدیران هم این پروسه را طی می کنند.
حالا برخی از مدیران برای اینکه نشان دهند که به فکر تغییر وضعیت هستند یا تغییراتی اعمال کرده اند اقدام به باز طراحی لوگو کسب و کار خود میکنند. مثلاً ممکن است یک شرکت خودروسازی ایمنی محصولات خود را چند لول بالاتر برده باشد و با توجه به آن یک علامت خاص به لوگوی شرکت اضافه کرده باشد. این یک رفتار واکنشی است و طبیعتاً روی جذب مشتری هم تاثیر گذار است.
نمیتوانیم این حقیقت را فراموش کنیم که باز طراحی لوگو برای شرکت ها هزینه بر است. اما در طرف مقابل مانورهای تبلیغاتی که روی این موضوع انجام میدهند و وضعیتی که در مشتریان به وجود میآید انجام این کار را توجیهپذیر میکند و از لحاظ اقتصادی برای کسب و کار ها مهم است.
دیدگاهتان را بنویسید