فارغ از تنوع بالای شبکههای اجتماعی و اهداف راه اندازی اولیه آنها، امروزه افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی تبدیل به یک تاکتیک برای کارآفرینان شده و به عنوان یک راهکار ساده از آن استفاده میکنند. در حقیقت بازاریابان و تولیدکنندگان به دنبال سادهترین راههای ممکن برای ارتباط مستقیم با مشتریان هستند. این ارتباط در وهله اول منجر به شناخته شدن کسب و کار و در گام بعدی منجر به افزایش فروش میشود.
در مطالب قبلی به ارتباط بین موفقیت در مذاکره با طراحی دفتر کسب و کار اشاره کردیم، اما در این مطلب میخواهیم افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی را بر مبنای ظرفیتهای بالقوه آنها نشان دهیم.
تعریفی از شبکههای اجتماعی از لحاظ تجاری
قرن جدید را میتوانیم به عنوان قرن شکوفایی شبکههای اجتماعی معرفی کنیم که در ابتدا در سال ۲۰۰۳ شبکه لینکدین و در سال ۲۰۰۴ فیس بوک معرفی شد. اینکه شما از این شبکههای اجتماعی برای چه اهدافی استفاده میکنید به خودتان مربوط میشود و در حقیقت یک صفحه شخصی است.
اما تجربه نشان داده که افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی موضوع سخت و پیچیدهای نیست. خودتان را در یک فضای محصور تصور کنید که با افراد زیادی در ارتباط هستید و به دنبال فروش محصول خود هستید. در این فضا بدون محدودیت میتوانید با افراد مختلف صحبت کنید و محصول یا خدمات خود را به آنها معرفی کنید. در ضمن ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار گرفته تا با استفاده از آن روی افراد مختلف و سلیقههای متفاوت تأثیر بگذارید.
بنابراین به طور کلی شبکههای اجتماعی را میتوانیم به عنوان یک فضای آزاد تجارتی در نظر بگیریم که ارتباط مستقیم و بدون واسطه فروشنده و خریدار را فراهم میکند. حالا این شما هستید که از این ظرفیت برای افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر استفاده کنید یا خیر؟
ابزارهایی که برای افزایش درآمد در اختیار شما قرار میدهند
توضیحات بند قبل بسیار کلی و غیر تخصصی بودند که برای همه یک مسیر کلی را نشان میدهد. اما باید بپذیریم که نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی برای فروش محصول یک موضوع تخصصی است و نحوه استفاده از هر کدام از آنها هم متفاوت است. بنابراین برای افزایش درآمد از شبکههای اجتماعی امکان تعریف مسیرهای متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آنها پرداختهایم:
تنوع در شیوههای فروش
این شاید بزرگترین ابزار شبکههای اجتماعی برای تبدیل شدن به محبوبترین ابزار در تبلیغات و بازاریابی باشد. هر کدام از شبکههای اجتماعی پلتفرم خاص خود را دارد و به شما اجازه میدهد که از یک سیستم متفاوت استفاده کنید. به عنوان مثال:
- اینستاگرام بر مبنای الگوریتمهای بصری طراحی شده و برای ارسال عکس و کلیپهای کوتاه مناسب است
- فیسبوک امکان ارسال نوشته و تصویر به صورت همزمان را به کاربر میدهد
- لینکدین یک شبکه تخصصی و حرفهای است که کسب و کارهای مختلف را با یکدیگر آشنا میکند
- پینترست طراحی مشابه با اینستاگرام دارد اما ساز و کار آن متفاوت است.
- توییتر یک شبکه اجتماعی برای انتشار محتوا محدود به طول ۱۵۰ کاراکتر است.
- تلگرام یک پیام رسان است اما به کمک کانال و گروههای آن میتوان فروش بیشتری داشت.
حالا فقط کافی است برخی از پیام رسانها و شبکههای اجتماعی داخلی را هم در نظر بگیرید تا این تنوع به شکل سرسام آوری بالا برود. طبیعتاً شما با هر شیوه بازاریابی آشنایی داشته باشید میتوانید از شبکههای اجتماعی برای فروش بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد استفاده کنید.
امکان تعریف مسیرهای درآمدی متفاوت
داشتن مسیرهای درآمدی متفاوت برای کسب و کار بسیار مهم است و ب i آنها اجازه میدهد که برای هر بخش از هزینههای خود ابزاری برای پاسخگویی داشته باشند. معمولاً شرکتها و کارآفرینان موفق در کنار یک مسیر اصلی برای کسب درآمد، مسیرهای جزئی و فرعی دیگری را هم در نظر میگیرند تا در شرایط بحرانی از آنها استفاده کنند. حتی در برخی موارد این مسیرهای فرعی تبدیل به محلی برای سرمایه گذاری بیشتر و رونق کسب و کار میشوند.
حالا اگر شما به فکر افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی هستید، هر کدام از آنها میتواند یک مسیر درآمدی و متفاوت برای شما ایجاد کند. شاید به ندرت در سطح دنیا کسی را پیدا کنید که در همه شبکههای اجتماعی عضو باشد. بنابراین پوشش دادن همه شبکههای اجتماعی میتواند به معنی پوشش دادن تعداد مشتری بیشتر و در نتیجه افزایش فروش بیشتر باشد. البته این به معنی کاهش تمرکز روی یکی از شبکههای اجتماعی نیست.
ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مشتریان بالقوه
فقط کافی است برای مدت محدودی حضور در شبکههای اجتماعی را تجربه کنید تا این ویژگی جالب آنها را درک کرده باشید. اگرچه برای ارسال پیام خصوصی و ارتباط با کاربران دیگر در شبکههای اجتماعی نیاز به گرفتن اجازه هست، اما در هر صورت با شیوههای مختلف بازاریابی تصویری و متنی میتوان پیام خود را با آنها انتقال داد و حتی نیازی به ارسال پیام خصوصی نباشد.
در مطالب قبلی شیوه های کسب درآمد از اینستاگرام از طریق بازاریابی را معرفی کردیم. وقتی که شما در اینستاگرام فالوور های بیشتری جمع میکنید، یعنی بدون ارتباط مستقیم هم میتوانید پستها و محتوای تبلیغاتی منتشر کنید و آنها را در جریان محصولات جدید خود قرار دهید. بنابراین عملاً افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی بدون ارتباط مستقیم و حتی صحبت خصوصی امکان پذیر میشود.
ارتباط غیر مستقیم از طریق اینفلوئنسرها
در مطالب قبلی (اینفلوئنسر کیست و برای فعالیت در اینستاگرام کدام زمینهها موفقتر هستند) نشان دادیم که اینفلوئنسرها تا چه اندازه میتوانند در روند فروش یک محصول یا معرفی یک برند خاص نقش داشته باشند و حتی زمینههای مختلف فعالیت آنها را هم معرفی کردیم. بکارگیری اینفلوئنسرها از این جهت اهمیت دارد که شما به عنوان صاحب کسب و کار وارد جریان تبلیغات و بازاریابی نمیشوید و تمامی وظیفه آن را بر عهده یک شخص دیگر میگذارید.
نقش اینفلوئنسرها در افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی به نوع محصول و خدمات شما هم مربوط میشود. در حقیقت اگر محصول شما امکان تبلیغات شبکهای و مویر گی را داشته باشد، اینفلوئنسر ها راحتتر میتوانند شما را به مشتریان بالقوه معرفی کنند و محصول شما را در معرض فروش قرار دهند. یک اینفلوئنسر در طول روز شاید با ۱۰۰ هزار یا حتی یک میلیون کاربر در ارتباط باشد. این یعنی بیشتر شناخته شدن محصولات و خدمات شما و در نتیجه تقاضای بیشتر برای خرید محصول.
بازاریابی ارزان و کارآمد
توصیه میکنم که همین الان یک صفحه در اینستاگرام ایجاد کنید و به مرور زمان در آن پست ارسال کنید و محصولات خود را معرفی کنید. در اوقات بیکاری افراد مختلف را فالو کنید و از ابزارهای مختلف مانند هشتگ و استوری برای ارتباط بهتر با کاربران کمک بگیرید. بدون اینکه زمان مفید خود را به این کار اختصاص دهید فقط در ایام بیکاری و در ساعتهایی که کار خاصی ندارید از این صفحه استفاده کنید و سعی کنید به شکلهای مختلف کاربران را جذب کنید.
به مرور زمان متوجه خواهید شد که ارتباط با کاربران در شبکههای اجتماعی بسیار آسانتر از سطح تصور ماست و هزینه چندانی ندارد. یکی از مهمترین دلایل افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی به همین ارزان بودن آن مرتبط است. اگرچه برای نسخه حرفهای برخی از شبکههای اجتماعی یا استفاده از برخی خدمات خاص مجبور به پرداخت هزینه هستید، اما تجربه نشان داده که بخش وسیعی از خدمات آنها به صورت رایگان هستند و شما به عنوان صاحب کسب و کار هزینه چندانی برای تبلیغات و بازاریابی متحمل نمیشوید.
تنوع در شیوههای بازاریابی
اگر چه با تنوع بالایی از شبکههای اجتماعی مواجه هستیم اما در همه آنها امکان استفاده از تصویر و متن و همچنین فیلمهای ویدیویی کوتاه و بلند برای تبلیغات وجود دارد. حالا این شما به عنوان بازاریاب یا به عنوان صاحب کسب و کار هستید که یک مسیر خاص را به عنوان استراتژی اصلی بازاریابی خود انتخاب کنید و تمام تمرکز خود را روی آن معطوف کنید.
به عنوان مثال، تنها در اینستاگرام امکان استفاده از تصاویر، کلیپهای ویدیویی کوتاه، اینفوگرافیک ها، استوری، لایو و هشتگ گذاری برای تبلیغات وجود دارد. همین وضعیت در مورد سایر شبکههای اجتماعی هم وجود دارد و بر مبنای طراحی آنها میتوان شیوههای بازاریابی را تغییر داد. با توجه به اینکه افزایش درآمد با شبکههای اجتماعی به طور مستقیم با تبلیغات و بازاریابی در ارتباط است، تنوع در شیوههای بازاریابی به شما در این مسیر کمک میکند.
نکته دیگر اینکه برخی از شیوههای بازاریابی مانند ویدیو مارکتینگ بر مبنای شبکههای اجتماعی هم قابل اجراست. همین الان بسیاری از شرکتها کلیپهای ویدیویی خود را در یوتیوب یا حتی در آپارات منتشر میکنند و از طریق بازاریابی ویدیویی به دنبال جذب مشتری هستند. بنابراین با توجه به ظرفیتی که برای شبکههای اجتماعی تعریف شده، به راحتی میتوان استراتژی بازاریابی و تبلیغات خود را پیاده سازی کرد
دیدگاهتان را بنویسید