IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
کودک مطیع و سازگار

«کودک مطیع و سازگار» با بخش های مثبت و منفی

کودک مطیع و سازگار با بخش های مثبت و منفی

به عنوان افراد بزرگسال، همه ما در حالت نفسانی «کودک مطیع و سازگار» خود، اوقات زیادی را می گذرانیم. هزاران هزار قانون و مقررات در این جهان وجود دارد که ما برای زندگی کردن و پذیرفته شدن از آنها پیروی می کنیم.

در زندگی روزمره ما به طور آگاهانه درباره این مقررات، قبل از این که تصمیم به اجرای آنها بگیریم فکر نمی کنیم. قبل از اینکه عرض خیابان را طی کنم، به چپ و راست خود نگاه می کنم، درست همانطور که پدرم و معلمین من اولین بار که تنها به مدرسه رفتم به من تأکید می ورزیدند. وقتی که سر میز شام یک مهمانی هستم و ظرف سبزی را میخواهم، میگویم لطفا آن ظرف را به من بدهید. به عنوان یک کودک طوری این کار را یاد گرفتم که به شکل خودکار آن را انجام می دادم، زیرا به درستی یاد گرفته بودم که اگر این کار را نکنم، دیگران مرا بی ادب به حساب خواهند آورد. و اگر در مورد من بد قضاوت می کردند، دیرتر به ظرف سبزی میرسیدم.

رفتارهای «کودک مطیع و سازگار» ما ممکن است با چنین روشهایی برای ما مؤثر واقع شوند. بازنوازی این الگوهای پیروی از قانون و مقررات باعث می شود که ما اغلب اوقات آنچه را که برای خودمان و دیگران می خواهیم به آسانی و راحتی به دست آوریم و در نتیجه مقادیر زیادی از انرژی ما به هدر نخواهد رفت. فقط تصور کنید چطور می شد اگر مجبور بودید هر بار راجع به رفتارهای سر میز خود فکر کنید!

ما می توانیم از جنبه های مثبت «کودک مطیع و سازگار» به منظور توصیف این روشهای رفتاری مفید و خلاق که از حالت نفسانی «کودک مطیع و سازگار» ما می آید، سخن بگوییم. بعضی از نویسندگان از لفظ مشابه «کودک مطیع و سازگار» با وضعیت خوب استفاده می کنند.

برعکس، ما زمانی در جنبه های منفی و غیر خوب «کودک مطیع و سازگار» خودمان هستیم که الگوهای رفتاری دوران کودکی را که دیگر هیچگونه مناسبتی برای وضعیت بزرگسالی ندارند بازنوازی میکنیم. به عنوان یک کودک خردسال ممکن است یاد گرفته باشم که روش مؤثر برای جلب توجه مادر یا پدرم این است که قهر کنم یا اخم کنم و اکنون به عنوان یک فرد بزرگسال ممکن است هنوز گاهی قهر یا بد اخمی کنم به امید آنکه آنچه را که می خواهم بدست آورم. وقتی که چنین میکنم، من بخش رشد یافته خودم را که می تواند مستقیم تقاضا کند، نادیده میگیرم.

یا ممکن است در دوران کودکی تصمیم گرفته باشم که ابراز وجود در حضور دیگران کار امنی نیست. شاید هم به خاطر «خودنمایی» از مادرم سیلی خورده باشم و یا زمانی که در کلاس، درس جواب می دادم بچه ها مرا دست می انداختند. به همین دلیل الان که به عنوان یک فرد بزرگسال می خواهم در جمع صحبت کنم ممکن است سرخ شوم، مِن و مِن کنم و دچار لکنت شوم و همانطور که دستپاچه شده ام با خود بگویم «من اصلا نمی توانم خوب صحبت کنم!» در وضعیت واقع گرایانه این زمانی، این مکانی، من کاملا توانایی صحبت کردن را دارم و مشکلی در این مورد ندارم.

همه ما، در زمانهایی، الگوهای رفتاری بخش منفی «کودک مطیع و سازگار» را از خود ظاهر می سازیم. یکی از اهداف تغییرات شخصی در نظریه تحلیل رفتار متقابل، جایگزین نمودن این الگوهای قدیمی و منسوخ، با الگوهای جدیدی است که از تمام انتخابها و اختیارات یک فرد بزرگسال بهره میجوید.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

۰ ۰ vote
Article Rating

مطالب مرتبط

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments