کارمندان بدقلق :چهار توهم درباره ی بازخورد(۳)
- توهم چهارم: اشتباهات جرایمی هستند که باید روی آنها سرپوش گذاشته شود، مجازات شوند یا هر دو.
از بعضی جهات، همه ی ما می دانیم که این تصور بی اساس و نامعقول است. اما اگر بررسی کنید که افراد در سازمان ها عملا چطور رفتار می کنند، متوجه می شوید که این مساله، فکر و ذکر همه را به خود مشغول کرده است. مردم می ترسند که اگر اشتباهات شان فاش شود، محاکمه خواهند شد، مقصر شناخته و محکوم می شوند.
در حقیقت، بیشتر اوقات آنها به خاطر اشتباهات شان مجازات می شوند و به نوبه ی خود، دیگران را مجازات می کنند.
اما، بهترین شرکت ها بیشترین اشتباهات را مرتکب می شوند. ما بر حسب تصادف مشغول بازدید از شرکتی بودیم که اشتباهی به قیمت چندین میلیون دلار توجه رئیس را به خود جلب کرد. او به معاونی که مرتکب آن اشتباه شده بود گفت: “اشتباه قابل توجهی است و مطمئنا نمی خواهیم بار دیگر اتفاق بیفتد. مایلم شما عواملی را که به این اشتباه انجامید شناسایی، و بعد سیستمی را برای جلوگیری از وقوع چنین خطاهایی در آینده، طراحی کنید.”
به جای سرپوش گذاشتن روی خطا یا مجازات کردن معاون بابت انجام آن، این مدیران اجرایی از آن اشتباه بهره برداری کردند تا عملکرد کل شرکت را بهبود بخشند.
اگر بتوانید این چهار باور غلط (چهار توهم درباره ی بازخورد را که در این مقاله و دو مقاله ی گذشته به آنها اشاره کردیم)، را پشت سر بگذارید، به زودی شما و آن کسی که مشغول بازخورد دادن او هستید، دیگر با هم گلاویز نخواهید شد. به جای آن، روی یک مشکل مشترک در کنار همدیگر همکاری خواهید کرد. با این همه، کل نکته ی بازخورد در بهبود مستمر عملکرد است.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید