کارمندان بدقلق: فهرستی برای انجام یک گفتگوی تأدیبی (۱)
تقریبا بدون شک یک یا چند نفری که زیر دست شما هستند، به شیوه ای، غیر قابل قبول عمل خواهند کرد. کارگری که پیاپی تاخیر دارد، نماینده ی خدماتی که بر سر مشتری فریاد می زدند و یا مدیری که به زیر دست خود حرف نامربوطی می زند.
در این موارد این رفتارهای به قدری فاحش و غیر قابل تحمل هستند که کارمند خطاکار باید بدون تامل اخراج شود. هر چند در بیشتر موارد، این رفتار اشتباه مستلزم چنین اقدام افراطی ای نیست، اما بستگی به مدیر دارد که اقدام تادیبی را مشخص کند.
اولین چیزی که باید روشن شود این است که می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید. آیا می خواهید کارمند خاطی را تنبیه کنید تا شکلی از عدالت مقرر شود و یا در عوض، می خواهید کارمند را به سمت رفتار بهتر سوق دهید؟ توجه کنید که کلمه ی “تادیب” روی آموزش الگوسازی تمرکز دارد و بر خلاف سر و کله زدن با فرد خاطی، که نتیجه اش رفتاری اهانت بار است، این روش بر روی رشد و تشویق بهبود رفتاری در کارگران و کارمندان متمرکز است.
- وقتی عصبانی هستید اقدام نکنید
احساسات تند، قضاوت را پیچیده تر می سازد.افزون بر آن، اتهامات خشم آلود، واکنش های خشم آلود را موجب می شوند، به طوری که تمرکز کارمند را از اقداماتش دور می سازد و به واکنش مدیر معطوف می کند.
- در خفا سرزنش کنید
بیشتر افراد از بی آبرویی در ملاعام بیشتر از خود تنبیه و تادیب می ترسند. اگر در ملاعام به شهرت کارمندی لطمه بزنید، احتمال بهبود رفتار و عملکرد او را کاهش خواهید داد.
- دلایلی را که در پس خط مشی وجود دارند، ذکر کنید
اگر کارمندی تلاش می کند تخلف را، رفتاری نه چندان مهم توجیه کند، شما می بایست قادر باشید از زمینه ی منطقی و مستدلی برای او خط مشی شرکت را روشن کنید. مثلا تاثیر او بر سودآوری، بر همکاران، یا بر ضرب الاجل های بخش توضیح دهید. اگر نمی توانید چنین کاری کنید، شما مقصرید نه کارمند.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید