کارمندان بدقلق: عواقب درگیری های سازمانی را در نظر بگیرید
پس از اینکه در یک تعارض سطح پایین درگیر شدید، مکث کنید و از خودتان بپرسید اگر شما در این اختلاف عقیده برنده شوید، برای سازمان یا برای خود شما، تا چه حد حائز اهمیت خواهد بود. بی جی گالاگر هاتلی، در کتاب “آیا همیشه محق بودن درست است؟” می گوید: “ما می توانیم چنان در یک اختلاف عقیده گرفتار شویم که یادمان برود برنده شدن ممکن است چه بهایی داشته باشد؛ از جمله از دست دادن اعتماد دیگری، کینه توزی و خودبینی.”
لوین می گوید، عاقلانه نیست بگذاریم یک اختلاف کوچک با یک همکار باعث نفرت یا بی اعتنایی شود و حتی سازمانی را دچار چند دستگی کند. این همان اتفاقی است که اخیرا در یک شرکت واقعی رخ داد.
رئیس شعبه، به رغم اینکه هیچ سرمایه ی واقعی به خطر نیفتاده بود و همانطور که کارکنان دور می شدند، بی خبر از تاثیر آن بر بهره وری، وضعیت را نادیده گرفت.
مراقب حرف زدن تان باشید
برخی عبارات ممکن است به تدریج باعث تشدید اختلاف عقیده و تبدیل آن به تعرض شود و سایر افراد ممکن است بگومگویی را بهانه کنند و آن را تبدیل به بحث درباره ی دیدگاه های متفاوت کنند. بنا به گفته ی بی جی گالاگر هاتلی، عبارت هایی که می توانند تعارض را تشدید کنند، شامل این موارد هستند:
تو چطور می توانی پیشنهاد کنی که…؟
هر کسی می تواند بفهمد که…
حرف تو نمی تواند خیلی جدی باشد.
برای تسهیل برقراری ارتباط، این عبارت ها را مد نظر قرار دهید:
بگذار ببینم آیا موضع شما را خوب درک می کنم…
هر دوی ما سعی می کنیم موفق شویم اما به شیوه های مختلف. شاید اگر ما…
شنیدم که چه گفتی؛ می خواهم ببینم درست فهمیده ام؟
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید