کارمندان بدقلق : از عهده برآمدن موثر
چه شما مشغول مدیریت یک فرد ناراضی باشید، چه فردی با شیوه ی تفکر گرا و یا کارگری که بر اثر تغییر مشوش می شود، انتظار نداشته باشید که بتوانید منش و شیوه ی تفکر آنها را تغییر دهید. اما این حرف به این معنا نیست که شما اجازه دهید این رفتار منفی بدون جر و بحث پذیرفته شود.
بر طبق آمار، بیش از ۸۰ درصد کسانی که همکاران شان آن را درسرساز می دانند، تصو نمی کنند که رفتار منفی دارند. به احتمال زیاد، هیچ وقت از آنها به خاطر رفتارشان انتقاد نشده است.
رویکرد توصیه شده ی “از عهده برآمدن موثر” عبارت است از “مجموعاقداماتی که می توانید برای کنترل موازنه ی قدرت انجام دهید، یعنی به حداقل رساندن تاثیر رفتار بدقلق دیگران در موقعیت کنونی.”
- فقط رفتارهایی را مورد توجه قرار دهید که می توانید دقیقا تعیین کنید
مثلا، تاخیر داشتن برای جلسات، انتقاد از همکاران، یا پخش شایعات کذب. اما اگر رفتار آنها هیچ تاثیر مشهودی روی روحیه، بهره وری یا معیارهای دیگری از عملکرد ندارند، بهتر است آن را به حال خود رها کنید. ممکن است این رفتار صرفا بازتاب شیوه های تفکر واگرا باشد.
- علل ریشه ای را تشخیص دهید
منفی نگری در محل کار ممکن است ریشه در گستردگی مشاجرات خانوادگی یا فقدان مشهود فرصت در حین کار باشد. وقتی این علل را بررسی می کنید، سعی کنید راهنما باشید، نه مربی. نقش خود را با مطرح کردن سوالات محدود کنید، از دستورات پرهیز کنید تا اطمینان یابید که فرد از تجارب درس می گیرد.
- پاسخگویی را تثبیت کنید
با منفی نگری همانند هر معیار دیگری از عملکرد برخورد کنید، و فرد منفی نگر را مسئول اصلاح رفتارش بدانید. با همدیگر، بر سر مجموعه ای از قوانین اصلی که می توانید برای سنجش پیشرفت از آنها استفاده کنید، به توافق برسید.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید