چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟
وقتی شما سوال یا مساله ای دارید، کجا به دنبال جواب می گردید؟ به احتمال زیاد، جایی مثل یک موتور جستجو نظیر: گوگل.
وقتی در سایت شبکه ی اجتماعی مورد نظر خود چرخ می زنید، تمایل دارید چه چیزی را به اشتراک بگذارید؟ احتمالا داستان های جذاب یا تصاویر خلاقانه؟
وقتی در حال کار کردن هستید، احتمالا به پادکست های Pod cast جالب یا تازه ترین کتاب های صوتی Audio book کسب و کار گوش می دهید؟
زمانی که مشغول جستجو برای کرایه کردن اتاق هتل یا خرید یک نرم افزار کسب و کاری جدید هستید، در جستجوی چه چیزی هستید؟ احتمالا نظرات یا امتیازاتی که در مورد هتل داده شده است؟ احتمالا تحقیق یا گزارش مقایسه ای در مورد نرم افزار؟
در هر کدام از موارد، این محتوا است که مساله ی ما را حل می کند، باعث می شود ما بخندیم یا ایده هایی برای مسافرت های بعدی به ما می دهد. جان ووبن، نویسنده ی کانتنت ایز کارنسی Content Is Currency ، (محتوا، پول نقد است) می گوید: “شما از طریق محتوا، ارتباط برقرار می کنید. محتوا جریانی است که ارتباط را قدرتمند می کند. محتوا با ما سخن می گوید؛ کاری می کند آن را به اشتراک بگذاریم و مردم را به خرید ترغیب می کند.”
به عبارت ساده، تمام کانال های فوق العاده رسانه های اجتماعی، بدون محتوای جسورانه، بی فایده است.
در سل ۲۰۰۸، من با نِوت بارت Newt Barrett برای نوشتن کتاب “محتوا تولید کن، مشتری جذب کن Get Content Get Customer” مشارکت کردم. دو پاراگراف از ابتدای آن کتاب، بعد از گذشت پنج سال هنوز مصداق دارد:
“امروزه شرکت های بازاریابی درک کرده اند که می توانند اطلاعات با کیفیت معادل یا بهتر از اطلاعاتی که شرکت های رسانه ای تولید می کنند، ایجاد کنند؛ علاوه بر این، آنها متوجه شده اند این توانایی را دارند که از طریق تولید محتواهای مرتبط، به حل سخت ترین مسائل و مشکلات مشتریان بالقوه و بالفعل خود و کسب سود ملموس برای آنها اقدام نمایند.
با تولید محتوای مفید و مرتبط برای بازار هدف تان، شما می توانید نقش کلیدی در زندگی مشتریان خود ایفا کنید. این موضوع در خصوص ارتباطات آن لاین، چاپی و شخصی شما مصداق دارد و این همان نقشی است که در گذشته روزنامه ها، مجلات، تلویزیون، رادیو، کنفرانس ها، کارگاه ها و وبسایت ها داشته اند. الان وقت این است که سازمان شما این نقش را ایفا کند.”
از بین رفتن شلوغی و آشفتگی
امروزه ما همان فرصت را در اختیار داریم؛ اما در کنار رقبای بیشتر. یانکلویچ Yankelovich، یک شرکت تحقیقات بازار، گزارش می کند مصرف کنندگانی که در سال ۱۹۷۰ در معرض ۵۰۰ پیام بازاریابی قرار می گرفتند، امروزه با حدود ۵۰۰۰ پیام بازاریابی و چه بسا بیشتر، بمباران می شوند؛ اما مشتریان هم راه حل مناسب را سراغ دارند؛ آنها به شدت انتخاب گر شده اند.
بر اساس تحقیقات یکی از موسسات گوگل، مصرف کنندگان در سال ۲۰۱۰ قبل از تصمیم گیری برای خرید با ۵ بخش محتوا درگیر می شوند. در سال ۲۰۱۱، این عدد به دو برابر؛ یعنی به بیش از ۱۰ بخش افزایش یافت.
گوگل بیان می کند با بیشتر درگیر شدن مصرف کنندگان در رسانه های بیشتر، این عدد افزایش می یابد. قطعا همینطور خواهد بود. مطابق با آمار کام اسکور Com Score، در نوامبر ۲۰۱۲، درصدِ نفوذ گوشی های هوشمند در آمریکا و اروپا، از مرز ۵۰ درصد عبور کرد. این بدین معناست اکثریت ما در تمام اوقات، ابزار گردآوری محتوا همراه داریم.
پس بیایید با حقیقت مواجه شویم: ما با نگرش های خود به شدت درگیر هستیم. مطابق با مطالعه ی مجله ی تایم بر روی ۵۰۰۰ نفر از صاحبان گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۲:
- ۸۴ درصد اعلام کردند حتی یک روز بدون گوشی های همراه خود نمی توانند سر کنند.
- ۵۰ درصد از آمریکایی ها وقتی می خوابند گوشی های همراه خود را در نزدیکی خود می گذارند، که البته در این میان ۸۰ درصد ۱۸ تا ۲۴ ساله ها این کار را انجام می دهند.
- ۲۰ درصد، هر ۱۰ دقیقه یکبار گوشی خود را کنترل می کنند.
و مطابق با نظرسنجی اینترنتی پیو Pew Internet Survey در سال ۲۰۱۲، بالغ بر ۵۰ درصد از صاحبان گوشی های همراه، در حالیکه مشغول تماشای تلویزیون یا ویدئو هستند، با محتوای روی گوشی های همراه خود مشغول هستند. این بدین معناست اگرچه مشتریان شما به صورت ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز با محتواهای گوناگون اشباع می شوند، آنها می توانند و این انتخاب را انجام می دهند که پیام هایی را که می خواهند و نیاز دارنند، انتخاب می کنند.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
توجه به اهمیت بازاریابی محتوا بسیار مهم است ، اما چون در درازمدت بازدهی خود را نشان میدهد ، اکثر کسب و کار نگاه درستی به آن ندارند .
بله دقیقا همینطوره. مرسی از توجه شما
خیلی ممنونم بابت مطالب خوبتون خانم نحوی. انشالله پرقدرت و پر انرژی به کارتون ادامه بدید.
ممنون از همراهی شما