بررسیهای مختلف نشان داده است کارکنان سازمانها بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از وقت خود را برای برقراری ارتباط صرف میکنند، اما نتایج یک تحقیق نشان میدهد که کارکنان تنها از حدود ۲۵ درصد توانایی خود برای خوب گوش دادن ، بهره میگیرند.
وقتی افراد به دلایلی سرپرست یا مدیر واحد خود را دوست ندارند، گوش دادن و متمرکز ساختن افکار خود برای شنیدن کامل سخنان او، برایشان دشوار میشود. این مشکل در مواردی شدیدتر میشود که همین سرپرست یا مدیر بخواهد افراد را از نتایج عملکردشان در انجام دادن وظایف شغلی، مطلع سازد. در زیر پیشنهاداتی برای خوب گوش دادن ارائه شده است. برای اینکه شنوندۀ خوبی باشید، در موقع گوش دادن به سخن شخص دیگر:
۱. از قضاوت کردن یا حداقل از سریع قضاوت کردن دربارۀ محتوای سخنان طرف مقابل، جداً خودداری کنید.
۲. از پراکنده کردن توجه خود به سر و صداهای محیط، منظرۀ اطراف و آدمیان دیگر اجتناب کنید و تمرکز فکری خود را تنها معطوف فرستندۀ پیام سازید.
۳. قبل از اینکه به سخنان طرف مقابل پاسخ دهید، لحظهای تأمل کنید و بعد به شیوهای آرام و سنجیده، پاسخ دهید.
۴. سعی کنید کل یا مجموعۀ موضوعها و نیز احساسهای همراه با پیام را بفهمید و به ویژه موضوع یا نکات اصلی پیام فرستنده را، به درستی درک کنید.
بنابراین:
۵. صحبت نکنید! در حالی که حرف میزنید، نمیتوانید به سخنان مخاطب خود، گوش دهید؛
۶. اجازه دهید مخاطب شما در کمال آرامش، راحتی و آزادی با شما سخن گوید؛
۷. نشان دهید نسبت به سخنان مخاطب خود علاقهمند هستید، بنابراین، وقتی او سخن میگوید، به کار دیگری مشغول نشوید و به قصد درک سخنان او، به حرفهایش گوش دهید و نه برای مخالفت با او؛
۸. بکوشید معنی و مفهوم سخنان فرستندۀ پیام را از موقعیت و دیدگاه خاص او درک کنید؛
۹. هنگام دریافت پیام و گوش دادن به سخنان دیگری، صبور و با حوصله باشید؛
۱۰. در برابر انتقاد و مجادلۀ مخاطب خود، آرام و خونسرد باشید؛
و از فرستندۀ پیام یا مخاطب خود، سوألهای مناسب بپرسید.
(منبع: روانشناسی صنعتی و سازمانی تألیف دکتر محمود ساعتچی)
خیلی عالی بود ولی کاش یه مطلب هم لابلای این مطالب خیلی خیلی اموزنده تون بذارید درباره ی تمرکز ! من خیلی نیاز دارم به این مورد
یکی از نکته هایی که مطالب شما داره و منو جذب میکنه که سراغشون بیام و مطالعه کنم اینه که کوتاه هستن اما خییلی مفید یعنی گاها یکسری مطالب طولانی و چند صفحه ای میخونم ، وقت میذارم اما چیزی یادنمیگیرم و حتی یک خط مفید هم توشون نمیبینم اما مطالب شما ویژگی خیلی خوبشون اینه که خوندنش وقت زیادی نمیبره و در عین حال خط به خطش برای من مفیده و حتی اگر روزی مطالب طولانی تر هم ببینم از شما حتما و حتما مطالعه میکنم چون مطمئنم کاملا مفیده .
تشکر از وقتی که شما برای محتوای این سایت میگذارید …