شاید بارها برای وام به منظور راه اندازی کسب و کار جدید اقدام کرده باشید و اولین سوالی که از شما پرسیده شود این است که مزیت رقابتی شما چیست. جالبتر اینکه این سؤال به حدی تکرار میشود که بعد از مدتی خسته کننده و کلافه کننده میشود. ولی واقعاً این وضعیت چیست؟ یعنی چه دلیلی برای وجود مزایای رقابتی وجود دارد؟ آیا جذب یک سرمایه گذار برای یک ایده نیاز به معرفی مزیت رقابتی آن دارد؟
اگر میخواهید در تبدیل یک ایده به پول، موفق عمل کنید باید درک درستی از مزیت رقابتی داشته باشید. ما هم با توجه به نیاز کاربران، امروز به شما خواهیم گفت که مزیت رقابتی چیست؟
مزیت رقابتی چیست؟
مزیت رقابتی که در منابع انگلیسی تحت عنوان Competitive Advantage شناخته میشود یعنی چیزی که شما دارید و دیگران ندارند. برگردیم به دوران دبیرستان! همه ما در یک کلاس شرکت میکردیم و یک معلم داشتیم! اما بچه زرنگها ۲۰ میگرفتند و ما ۱۲! همیشه بهانه ما درس خوان بودن آنها بود. اما واقعاً بعد از این مدت این توجیه منطقی به نظر میرسد؟ آیا شرایط ما با شرایط آنها تفاوت داشت؟
مزیت رقابتی میتواند استعداد باشد، میتواند خلاقیت باشد، میتواند یک ویژگی منحصر به فرد در یک محصول باشد یا حتی یک روش خاص در انجام یک خدمات. مثلاً فرض بگیرید که شما یک سماور تولید میکنید که نحوه ریختن آب در آن متفاوت است. این یعنی شما چیزی دارید که رقبای شما از آن بی بهره هستند و به آن میبالید. به همین راحتی میتوانید آنها را از دور رقابت خارج کنید و بازار را در دست بگیرید. فکر کنم توصیف خوبی برای مزیت رقابتی بود، اما اگر مشکلی داشتید در بخش نظرات بنویسید تا اصلاح کنیم!
مزیت رقابتی چه تاثیری در جذب مشتری دارد؟
حالا چرا یک بانک یا یک سرمایه گذار از شما به عنوان یک ایده پرداز میخواهد که حتماً مزیت رقابتی داشته باشید؟ آیا ما هم میتوانیم مثل بقیه از همان محصولات تکراری استفاده کنیم؟ مثلاً همان محصول با همان ویژگی را تولید کنیم، اما تبلیغات پررنگتر و جذابتری داشته باشیم؟ یا به عنوان مثال از حربههایی مانند ویدیو مارکتینگ کمک بگیریم؟ حقیقت ماجرا این است که مزیت رقابتی میتواند موارد زیر را هم به دنبال داشته باشد:
همیشه پاسخگوی نیاز مشتری است
وقتی که شما از یک مزیت رقابتی خاص مانند خلاقیت یا یک ویژگی برجسته در محصول برخوردار باشید، یعنی همیشه یک جواب برای نیاز مشتری خود در جیب دارید. اگر مشتری احساس کند که در محصول شما ضعف وجود دارد، بلافاصله آن را برطرف میکنید. اگر احساس میکنید که مشتریان استقبال چندانی از محصول شما نمیکنند، یعنی در طراحی آن ویژگی جالبی برای جذب توجه وجود ندارد و باید به فکر یک مزیت خاص بگردید.
اعتماد مشتری را جلب میکند
بزرگترین راهکار افزایش فروش این است که شما توجه و اعتماد مشتری را جلب کنید. شاید فروختن هندوانه به شرط چاقو همیشه به سود شما نباشد، اما به مرور زمان این دیدگاه را در خریدار به وجود میآورید که شما به محصول خود اعتماد دارید و مشتری هم به شما اعتماد میکند. بنابراین زمانی که شما در محصول یا در خدمات خود مزیت رقابتی ایجاد میکنید، یعنی به خواسته مشتری خود اهمیت میدهید و این به جلب اعتماد آنها کمک میکند.
سرعت انتخاب و خرید را بالا میبرد
دلایل مختلفی برای ایجاد فروشگاههای الکترونیکی وجود دارد که در اینجا موضوع بحث ما نیست. اما یکی از بهترین لطفهایی که فروش الکترونیکی به ما کرده این است که میتوانیم خرید خود را خیلی با سرعت بالا انجام دهید. حالا فرض بگیرید که شما چند ویژگی برجسته و خاص در محصول خود به وجود آوردهاید که شما را نسبت به رقبا برتر کرده است. بنابراین وقتی که مشتری گزینههای مختلف را در کنار هم قرار میدهند و آنها را با هم مقایسه میکنند، از این مزایا به عنوان اصلیترین دلایل خود کمک میگیرد و این روند فروش شما یا روند خرید خریداران را سرعت میبخشد.
دلایلی که یک کسب و کار باید به دنبال مزایای رقابتی باشد
حالا از بحث پیدا کردن سرمایه گذار و گرفتن وام چشمپوشی کنیم (اگرچه خیلی سخته!)، و ببینیم که یک کسب و کار چرا باید به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای خود باشد؟ دلایل مختلفی برای خاص و متفاوت بودن وجود دارد اما در حوزه کسب و کار چند دلیل زیر مهم هستند:
با وجود مزیت رقابتی چیزی هستید که بقیه نیستند!
فروختن ارزان محصول! واردات محصول از یک برند خاص! فروش محصول به صورت نسیه و موارد مشابه آنها در زمره مزایای رقابتی قرار نمیگیرند. مزیت رقابتی یعنی شما چیزی دارید که بقیه از آن محروم هستند. مثلاً ممکن است شما یک اپلیکیشن طراحی کرده باشید که در طراحی آن خلاقیت نقش مهمی داشته و سایر افراد امکان برخورداری از آن را نداشته باشند. مزایای رقابتی به شکلی هستند که دسترسی به آنها برای رقبا بسیار سخت و هزینه بر است. پس شما متمایز میمانید!
کار آسانتری برای تبلیغات دارید!
حتماً در طول روز خیلی پیام بازرگانی تلویزیون میبینید. مثلاً میبینید که یک کنسرو لوبیا را چنان با آب و تاب معرفی میکند که انگار در آن از اورانیوم غنی شده استفاده شده است. اما لوبیا همان لوبیاست و هیچ برتری نسبت به گزینههای دیگر ندارد. حالا آن تولید کننده یک کنسرو لوبیا ممکن است به آن یک ویژگی خاص اضافه کرده باشد. این ویژگی خاص بهانه خوبی برای تیمهای بازاریابی است تا از این طریق محصول خود را متفاوتتر نشان دهند. نمیدانم فلافل های جنوب امتحان کردهاید یا خیر. اما نحوه درست کردن و ترکیب کردن مواد اولیه برای آنها تبدیل به یک مزیت رقابتی بزرگ شده که ما در بهترین نقاط تهران هم نمیتوانیم از آنها پیدا کنیم.
مشتریان را شیفته و گیج میکنید!
فلسفه راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه بزرگ این است که قدرت تصمیم گیری از مشتری کم شود و به راحتی در تلههای بازاریابی گیر کند. در این صورت مشتری دقیقاً نمیداند که به دنبال چه چیزی میگردد و به همین دلیل خواستههای او در حوزههای مختلف بالا میرود. شما وقتی که یک محصول با کیفیت با یک ویژگی خاص به بازار عرضه میکنید، یعنی بهانه کافی در اختیار مشتری قرار میدهید تا محصول شما را انتخاب کند. بنابراین بدون اینکه تصمیم درستی بگیرد، میداند که این محصول با نیاز او همخوانی دارند و این مزیت رقابتی به فروش شما کمک میکند.
انعطاف پذیری بالایی در فروش دارید!
وجود مزیت رقابتی یعنی برتری نسبت به رقبا. یعنی شما شرایط رقبا را دارید و یک امتیاز برتر هم نسبت به آنها دارید. پس خیلی راحت میتوانید از روشهای بازاریابی و تبلیغات آنها کمک بگیرید و در عوض یک روش خاص هم برای فروش محصول خود داشته باشید. به همین راحتی انعطاف پذیری بالایی در برنامههای فروش خود ایجاد میکنید و شانس موفقیت خود را بالا میبرید.
نقش مزیت رقابتی در تبدیل یک ایده به پول
ایده پردازی یعنی خلق یک ایده و پرورش آن تا رسیدن به پول و درآمد. بیشتر افراد میتوانند ایدههای مختلفی در حوزههای خود داشته باشند، اما به دلیل ناآگاهی از مسیر، در گامهای ابتدایی شکست میخورند. بعضی مواقع شما در تخت خواب یا در خلوت خود به یک ایده میرسید که هیچ زمینهای برای آن نداشتید. خلاصه بعد از کلی خیالپردازی آن را به یک محصول یا خدمات تبدیل میکنید و راههای فروش آن را هم پیدا میکنید.
حالا به سراغ اینترنت میروید! در اینترنت متوجه میشوید که این ایده چندین و چندبار ایجاد شده و در حال حاضر در فروش محصول است. عکس العمل چیست؟ ایده را ول کنیم و به دنبال جایگزین بگردیم یا ایده را پرورش دهیم و متفاوتتر از قبل اجرا کنیم؟
بدون تعارف! راهکار اول یعنی شکست و شکست همیشه سرخوردگی به دنبال دارد. اما راهکار دوم منطقیتر است و شما حداقل می دانید که برای تبدیل کردن این ایده به پول زحمت کشیدهاید. اینجاست که شما باید به سراغ مزیت رقابتی بگردید. پیدا کردن یک ویژگی منحصر به فرد و خاص که خودتان در ایده ایجاد کردهاید و دیگران هنوز به آن نرسیدهاند.
- ایده خودتان را روی برگه بنویسید
- مزایا و معایب آن را بنویسید
- شرایط موجود و فعلی را بنویسید
- قابلیتها و توانایی رقبا را بنویسید
- ضعف رقبا را در حوزههای مختلف مشخص کنید
- در انتها بنویسید که «حالا چه کار کنم»
به اندازه کافی بر روی این سؤال فکر کنید و از منابع مختلف به دنبال پاسخ بگردید تا بتوانید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید. اگر در ایجاد این مزیت موفق عمل کنید، مطمئن باشید که ایده شما به پول تبدیل خواهد شد.
هدف ما در گروه ایده پردازان این است که شما را در مسیر تبدیل ایده به پول و کسب و کار کمک کنیم. اما اصلیترین و مهمترین گام هر موضوع را باید خودتان بردارید و به موقع در مورد آن تصمیم گیری کنید. این شما هستید که باید مزیت رقابتی کسب و کار و ایده خود را بشناسید و آن را نسبت به رقبا برجستهتر کنید. اگر هم ایدهای دارید یا پیشنهاد خاصی دارید در بخش نظرات همین مطلب بنویسید یا با ما در تماس باشید.
ممنون از وبینار خیلی عالی بود .مطالب سایت هم خیلی مفید بود .ممنون از همگی .مخصوصا دکتر معظمی بزرگوار
من سمینار قبلی هم شرکت کرده بودم ولی لینک دانلود برام ارسال نشد .چون همون زمان اینترنت کل کشور قطع شده بود .میشه برام بفرستید