لوگوی ایده پردازان
لوگوی ایده پردازان
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۱۱/۲۰
67 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

شاید در نگاه اول راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی چندان سخت و پیچیده نباشد و بارها خود را در قالب یک مدیر کسب و کار اینترنتی تصور کرده باشید. اما بهتر است این خیال پردازی ها را رها کنید و وارد دنیای واقعی اینترنت به خصوص در ایران شوید که مطمئناً تلخی های خاص خود را هم دارد. متاسفانه برخی از چالشها باعث شکست کسب و کارهای اینترنتی و از دست رفتن انگیزه‌های آنها شده است.

حالا اگر قصد دارید به عنوان مدیر کسب و کار اینترنتی فعالیت کنید در ادامه چند خطر بالقوه در این حوزه را به شما خواهیم گفت که طبیعتاً باید مراقب آنها باشید.

بی توجهی به زمان توسط مدیر کسب و کار اینترنتی

اگر کمی در گوگل جستجو کنید دنیای اینترنت مملو از مدیرانی است که در طول روز شاید ۱۸ ساعت و بیش‌تر کار کرده‌اند تا با کسب و کار خود را از یک چالش نجات دهند. اما اینی که شما می بینید صرفاً یک روتوش شسته و رفته از زندگی مدیر است و هیچ شباهتی با روند زندگی شما ندارد. متاسفانه شرایط خاص کسب و کارهای اینترنتی باعث می‌شود که در بیشتر موارد نسبت به گذر زمان بی تفاوت باشیم.

اما به عنوان اولین توصیه، مدیر کسب و کار اینترنتی باید در وهله اول توانایی مدیریت زمان و مدیریت کارهای شخصی خود را داشته باشد. این که شما یک کار خاص را در ساعت یک بعد از نصف شب انجام دهید نشان دهنده فداکاری شماست. اما اگر قرار باشد این روال همیشه تکرار شود متاسفانه نشان دهنده بی نظمی شماست و کسب و کار را به سمت شکست سوق می‌دهد. پس حتی برای لحظات کوچک و بی ارزش خود هم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

بی توجهی به زمان توسط مدیر کسب و کار اینترنتی

ضعیف بودن زیرساخت ها برای پیاده سازی ایده های خلاقانه

هر کدام از کشورهای جهان سوم به شکل های مختلفی با زیرساخت ها برای موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی چالش دارند، اما در مورد ایران این موضوع جلوه متفاوتی دارد. هنوز هم بسیاری از ما و مدیران کسب و کارهای الکترونیکی تلخی قطعی یک هفتگی اینترنت و ضرر چند میلیارد دلاری آن را فراموش نکرده ایم. این یعنی شما در یک روز ممکن است بالاترین سرعت اینترنت ممکن را داشته باشید و در روز دیگر از حداقل آن هم محروم شوید.

fi عنوان مدیر کسب و کار اینترنتی باید خود را برای این شرایط آماده کنید و مطمئن باشید که در صورت از بین رفتن زیر ساخت ها حتماً عکس العمل مناسبی نشان می‌دهید. متاسفانه در ایران درصد اطمینان نسبت به پایداری اینترنت بسیار پایین است و با توجه به اینکه اینترنت مبنای اصلی فعالیت شماست این می تواند برای شما خطرناک باشد.

دسترسی محدود به بازارهای بین المللی

استفاده از اینترنت باعث شده که دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده و دسترسی به گزینه های مختلف راحت باشد. حتی برخی از وب سایت های جهانی امکان استفاده از رمز ارزها یا ارزهای الکترونیکی مانند بیت کوین را فراهم کرده اند تا از این طریق ارتباط ساده تر و راحت تری با مشتریان خود داشته باشند.

خبر ناراحت کننده برای شما به عنوان مدیر کسب و کار اینترنتی این است که دسترسی ایرانی‌ها به بازارهای بین المللی بسیار محدود است و امکان بازگشت سرمایه و پول به ایران بسیار کم است. این یعنی شما شاید در بازارهای بین المللی به اندازه کافی برای خود مشتری جمع کنید اما نحوه رساندن محصول یا خدمات به دست مشتریان و همچنین بازگرداندن درآمد به حساب شرکت تقریباً غیر ممکن می شود. به همین دلیل باید بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خود را روی کشور هایی انجام دهید که ارتباطات سیاسی آنها با ایران برقرار باشد.

آپدیت های مداوم گوگل و تغییرات اندروید

معمولاً کسب و کارهای اینترنتی یا بر مبنای طراحی سایت پیاده می‌شوند یا بر مبنای طراحی اپلیکیشن در سیستم عامل اندروید و ios. با توجه به تغییرات متعددی که در حوزه فناوری رخ می دهد، موتورهای جستجو دائماً در حال آپدیت الگوریتم های خود هستند و از طرف دیگر سیستم عامل شرکت ها هم روز به روز به روز رسانی می شود.

این موضوع زمانی خطرناک می‌شود که ما به عنوان یک ایرانی به آپدیت های اعلام شده توسط این شرکت ها دسترسی نداشته باشیم و برای به روزرسانی ابزارهای خود دچار محدودیت شویم. بنابراین طبیعی است که نسبت به رقبای خارجی خود همیشه یک گام عقب هستیم و حتی این احتمال وجود دارد که امکان استفاده از برخی خدمات برای ما محدود باشد. این یعنی یک مدیر کسب و کار اینترنتی همیشه باید خود را برای استفاده از تکنولوژی های جدید آماده کند و نسبت به محدودیتهای آنها عکس العمل مناسبی انجام دهد.

دردسر آموزش‌های غیر رسمی برای مدیر کسب و کار اینترنتی

اگر به تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در ایران توجه کنید تقریبا آموزش کسب و کارهای اینترنتی در حد صفر است و به شکل بسیار محدود و غیر رسمی ارائه می‌شود. برخی از شرکت‌ها و موسسات هم در قالب گروههای آزاد در این حوزه فعالیت می‌کند که هیچ مبنایی برای سنجش کیفیت آموزش آنها نیست.

این یعنی یک مدیر کسب و کار اینترنتی برای استخدام نیروی انسانی و مستعد کار بسیار سختی دارد و باید خود او هم با حداقل های این حوزه آشنایی داشته باشد. مثلاً برای کار روی یک فروشگاه اینترنتی هم آموزش سئو فنی و هم آموزش سئو محتوایی ضروری است که دو بخش مهم محسوب می شوند. همین وضعیت در حوزه طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن هم وجود دارد و طبیعتاً کار مدیران بسیار سخت تر خواهد شد.

برای غلبه بر این مشکل باید خودتان را نسبت به آخرین اطلاعات روز در این حوزه مجهز کنید و از طرف دیگر مطمئن باشید که از وجود یک مشاور حرفه‌ای در این حوزه بهره می برید.

دردسر آموزش‌های غیر رسمی برای مدیر کسب و کار اینترنتی

مراحل سخت برای کسب مجوز فعالیت

این یک واقعیت تلخ در حوزه کسب و کارهای اینترنتی است که شما معمولا هیچ گونه محصول فیزیکی برای ارائه ندارید و به همین دلیل گرفتن مجوز برای فعالیت بسیار سخت می شود. معمولاً شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه ای یا حتی نهادهای رسمی کشوری برای ارائه مجوز نیاز به اطلاعات دقیق و تثبیت شده دارند که مطمئناً در بستر اینترنت بسیار محدود هستند.

با این تفاسیر مستند سازی و آشنایی با نحوه کسب و کار اینترنتی یکی از هنرهایی است که شما به عنوان مدیر باید قادر به ارائه آن باشید. مثلاً اگر شما در حوزه دانلود موزیک یا دانلود کتاب و فایل آموزشی فعالیت می کنید باید بتوانید به کمک یک طرح کسب و کار توانایی‌های خود را برای نهادهای مربوطه ثابت کنید و نشان دهید که فعالیت شما به چه شکل است. البته در سال های اخیر تغییراتی در نحوه صدور مجوز به وجود آمده که می تواند برای مدیران خبر خوبی باشد.

منابع بودجه‌ای محدود و وابستگی به میزان فروش

اگر همین الان به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فکر کنید احتمالا به این نتیجه می رسید که برای راه اندازی سایت خود در حدود ۳ یا ۴ میلیون تومان هزینه کنید و بعد از آن از طریق فروش محصول یا خدمات به انجام سایر امور بپردازید. حالا اگر همین الان به یک بانک یا یک موسسه حمایتی مراجعه کنید و از آنها بخواهید که به کمک وام یا هر موضوع دیگری از شما حمایت کنند به احتمال زیاد موفقیت کسب و کار شما را هم زیر سوال می‌برند.

اینجاست که یک مدیر کسب و کار اینترنتی باید هنر خود را نشان دهد و تا زمان رسیدن به فروش کافی هزینه‌های خود را در سطح پایین نگه دارد. به عنوان مثال، شما به عنوان یک تیم دانشجویی حوزه الکترونیک و باید با کمترین هزینه های ممکن محصول تولید کنید و با کمترین هزینه تبلیغات آن را انجام دهید. در گام بعدی و به محض بستن قرارداد این امکان برای شما فراهم است که تغییرات و به روزرسانی های در خدمات و محصولات خود به وجود بیاورید و از این طریق بودجه لازم برای گام‌های بعدی فراهم کنید.

دخالت سلیقه شخصی و بعضاً بدون زمینه علمی

شرکت گوگل به عنوان بزرگترین شرکت فعال در بستر اینترنت هم در مورد به روز رسانی های موتور جستجو و هم در مورد تغییرات اندروید ابهامات زیادی دارد. در حقیقت آنها از این طریق به دنبال ایجاد نوعی رقابت پنهان برای کاربران هستند تا همیشه دچار نوعی سرگیجه باشند. این وضعیت باعث می شود که هر فرد در این دنیا برای خود صاحب نظر بوده و بیشتر کارهای آنها در قالب ایده های تجربی باشد.

این روال کار را برای مدیر کسب و کار اینترنتی بسیار سخت می‌کند و حتی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع شما با یک اصول مشخص و منظم مواجه نیستید که بر مبنای آن مسیر حرکتی خود را مشخص کنید. بلکه در اغلب موارد باید از ایده های تجربی استفاده کنید و نظر های خام و بدون منبع را در این مورد بپذیرید تا مسیر موفقیت خود را پیدا کنید.

 جمع بندی

موفقیت مدیر کسب و کار اینترنتی یعنی شناخت نقاط ضعف این حوزه و اهمیت دادن به نقاط قوت آن. اگر چه استفاده از اینترنت در ایران سابقه طولانی دارد اما بیشتر کسب و کارهای اینترنتی نوپا هستند و مدیران باید توجه ویژه‌ای به این کسب و کارها داشته باشند. در اینجا تلاش کردیم که برخی از خطرات بالقوه مدیران کسب و کارهای اینترنتی را معرفی کنیم و شما هم اگر در این زمینه ایده ای دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

با عضویت در خبرنامه ایده‌پردازان می‌توانید از آخرین اخبار و ویدئوهای ایده‌پردازان مطلع شوید.
[newsletter_form]

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات