قدرت زمان : یک سری کارها را انجام ندهید
واقعیت این است که میزان کنترل شما روی وقت تان فقط به اندازه ای است که بتوانید بعضی از کارهای غیرلازمی را که در حال حاضر انجام می دهید دیگر انجام ندهید. شما نمی توانید برای انجام کارهای بیشتر جز بیشتر کار کردن و سخت تر کار کردن راهی دیگر پیدا کنید. برای این که بتوانید از عهده تمام وظایف تان بربیایید باید تامل کنید و با واقع بینی از خودتان بپرسید «انجام کدام کار است که می توانید برای انجام مهم ترین کارهایی که در زندگی و کارتان پیش آمده است متوقف کنید؟»
قبل از شروع یک وظیفه تازه به یاد داشته باشید که ظرفیت کاری شما تکمیل است. همین حالا سرتان به اندازه کافی شلوغ است و وقت اضافی ندارید. شما با قانون « کار جایگزین» روبرو هستید که می گوید: «انجام یک کار یعنی انجام ندادن کار دیگر.»
قبل از اینکه کار جدیدی را شروع کنید باید خوب فکر کنید و در مورد وظایفی که در حال حاضر نمی خواهید انجام دهید یا کارهایی که کلا انجام دادن آن ها را می خواهید کنار بگذارید تصمیم بگیرید. اگر می خواهید برای انجام وظایفی که مهم تر هستند وقت کافی به دست آورید، باید تصمیم بگیرید که چطور و از چه طریقی می خواهید بعضی وظایف خاص را که در فهرست تان وجود دارند به تعویق بیندازید یا به شخص دیگری واگذار کنید. همین فکر کردن در مورد آنچه می خواهید انجام ندهید در تعیین اولویت ها قبل از شروع کار بسیار مؤثر هستند.
از روش «الف ب پ» استفاده کنید
یکی از شیوه های مؤثر برای اولویت بندی وظایف تان استفاده از روش الف ب پ است. استفاده از این شیوه مستلزم بازنگری فهرست فعالیت های روزانه قبل از شروع به کار است. به دنبال آن یکی از حروف الفبا را به ترتیب زیر جلوی یکی از اقدامات تان قرار می دهید. وظایف تان را بر حسب نتیجه بالقوه آنها سازماندهی کنید.
- لیست «الف»
کاری که در لیست جلوی آن حرف «الف» قرار می گیرد کاری است که مجبورید انجام بدهید و خیلی مهم است. انجام ندادن آن عواقب جدی در پی خواهد داشت. جلوی تمام کارهایی که در لیست شما اضطراری و مهم هستند و انجام دادن یا ندادن آنها عواقب جدی در پی خواهند داشت، حرف الف قرار دهید. اگر در لیست تان چند مورد کار «الف» وجود دارد آنها را بر حسب ۱، ۲، ۳، ۴ دوباره اولویت بندی کنید و به همین ترتیب در مورد سایر کارها نیز عمل کنید. وقتی کارتان را شروع می کنید همیشه از الف ۱ شروع کنید. این مورد اولویت اول شماست.
- لیست «ب»
کارهایی که در لیست تان حرف «ب» جلوی آنها قرار می گیرد کارهایی هستند که بهتر است انجام شوند. عواقب انجام دادن یا ناتوان ماندن در انجام آن ها متوسط خواهد بود. روش این است که تا زمانی که کاری از لیست الف باقی مانده که باید انجام شود نباید کاری از لیست «ب» را انجام داد. وظایف «ب» ممکن است کارهایی از قبیل رفتن به سراغ یکی از همکاران برای جواب دادن به سؤالش یا جواب دادن به یک نامه باشد.
- لیست «پ»
وظایفی که باید جلوی آنها حرف «پ» بگذارید وظایفی هستند که خوب است انجام شوند ولی اهمیت آنها قطعا به اندازه وظایف الف و ب نیستند. انجام دادن یا انجام ندادن این نوع کارها عواقبی برای شما در پی نخواهند داشت. روزنامه خواندن یا برای ناهار بیرون رفتن از این نوع کارها هستند.
تا آنجا که می شود واگذار کنید
حرف «ت» در مقابل وظایفی قرار می گیرد که باید واگذار شوند. قبل انجام هر کاری باید از خودتان بپرسید «آیا کس دیگری هست که بشود این کار را به او واگذار کرد تا وقتم برای انجام وظایف مهم تر که فقط باید خودم انجام بدهم آزاد شود؟»
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید