لوگوی ایده پردازان
لوگوی ایده پردازان
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
1397/08/02
2,743 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

روابط متقابل

فرض کنید که دارید یک کتاب را می خوانید و من وارد اتاق می شوم و میگویم «سلام، چطوری» شما به من نگاه می کنید و در جواب میگویید سلام. ما با این کار رابطه متقابل ساده ای را انجام داده ایم.

یک رابطه متقابل زمانی رخ می دهد که من به نوعی با شما رابطه برقرار کنم و شما هم به من جواب بدهید. به زبان علمی، شروع ایجاد رابطه محرک نامیده می شود و واکنشی که به این محرک داده می شود پاسخ نام دارد.

این به ما تعریفی علمی از رابطه متقابل، به عنوان محرک رابطه متقابل به اضافه پاسخ رابطه متقابل ارائه میدهد. اریک برن، رابطه متقابل را به عنوان «واحد اساسی برخورد اجتماعی» تعریف می کند.

من و شما ممکن است گفتگویمان را ادامه دهیم. در پاسخ به سلام شما، ممکن است بپرسم «آیا روز خوبی داشتی؟» و شما هم ممکن است جواب مرا بدهید. در این صورت ما زنجیره ای از روابط متقابل را داریم. پاسخ هر یک به عنوان محرکی برای دیگری عمل میکند. روابط بین افراد همیشه شکل چنین زنجیره ای از روابط متقابل را دارد.

در تحلیل روابط متقابل، ما از الگوی حالات نفسانی استفاده می کنیم تا بتوانیم توضیح دهیم که در روند روابط چه میگذرد.. 

نمودار رابطه متقابل مکمل «بالغ» به «بالغ»

روابط متقابل مکمل

من از شما می پرسم «ساعت چند است؟» شما در پاسخ می گویید «ساعت یک است.» ما تبادل اطلاعاتی این زمانی این مکانی را انجام می دهیم کلمات ما «بالغانه» هستند. لحن صدای ما و حالات بدنی ما حالت نفسانی بالغ» را تأیید می کنند. نمودار بالا این رابطه متقابل «بالغ به «بالغ» را به تصویر درمی آورد .پیکانها جهت هر رابطه را نشان می دهند. در زبان علمی، این پیکانها بردار نامیده می شوند.حرف «م» به جای محرک و حرف «پ» به جای پاسخ قرار می گیرد.

زمانی که از شما اطلاعاتی خواستم، در حالت نفسانی «بالغ» خود قرار داشتم ما این را با بردار «م» که از مربع «بالغ» در نمودار «والد»، «بالغ» «کودک» شروع می شود نشان می دهیم. قصد من این بود که این ارتباط را با «بالغ» خودتان بشنوید. بنابراین بردار به سمت «بالغ» در نمودار شما ظاهر می گردد.

با در نظر گرفتن پاسخ سنجیده شما که از «بالغتان» می آمد انتظار داشتید که من نیز با «بالغ» خود آن را دریافت کنم. بنابراین بردار پاسخ «پ»، ازمربع «بالغ» شما به مربع «بالغ» من می آید.

این یک نوع رابطه متقابل مکمل را نشان می دهد. ما اینگونه روابط متقابل را به شرح زیر تعریف میکنیم:

رابطه متقابل مکمل رابطه ایست که بردارهای رابطه متقابل با یکدیگر موازی باشند و آن حالت نفسانی که مورد خطاب قرار میگیرد همان باشد

نمودار رابطه متقابل مکمل «کودک»، «والد»

که پاسخ می گوید. ببینید این تعریف چگونه در رابطه «بالغ به «بالغ» که مثال زدیم کاربرد دارد. از آنجائی که رابطه متقابل مکمل، همیشه در نمودار، بردارهای موازی دارد، اغلب اوقات با نام رابطه متقابل موازی نیز نامیده میشود.

نموداردوم نوع دیگری از رابطه متقابل مکمل را نشان می دهد. این بار رابطۀ حالات نفسانی «والد» به «کودک» نشان داده شده است.

کارمند وارد فروشگاه می شود و مدیر فروشگاه می بیند که او ده دقیقه دیر کرده است. او به حالت نفسانی «والد» خود می رود و با خشم فریاد میزند: «باز هم که دیر کردی، اینطوری نمیشه» کارمند همانطور که در حالت نفسانی «کودک» خود می ترسد و سرخ میشود مِن و مِن کنان میگوید، «ببخشید. دیگه تکرار نمیشه.»

منظور مدیر فروشگاه از خشم «والدی» که نشان داد این بود که انگیزه یا محرکش به وسیله حالت نفسانی «کودک» کارمند شنیده شود. بنابراین بردار «م» از مربع «والد» او شروع می شود و به مربع «کودک» کارمند ختم می گردد. مطمئنا، کارمند به حالت نفسانی «کودک» خود می رود. عذرخواهی همراه با مِن و مِن او برای خشنودسازی «والد» مدیر است. این بابردار «پ» نشان داده شده است.

می بینید که این مثال هم با تعریف رابطه متقابل مکمل، مناسبت دارد.

ما می توانیم برای تحلیل تفصیلی بیشتر رابطه متقابل، از الگوی کنشی نیز استفاده کنیم. به عنوان مثال:

باب (همانطور که روی صندلی لم داده): اوه، خسته شدم، دوست دارم پشتم را ماساژ دهی، اینکار را می کنی؟

جون (با صدایی گرم و تبسمی ملیح و آغوشی باز): بله: با کمال میل.

رابطه متقابل آنها رابطه ای مکمل است. محرک از «کودک طبیعی» به «والد مهربان» است و پاسخ برگشتی از «والد مهربان» به «کودک طبیعی» است. (نمودار زیر)

نمودار  «کودک طبیعی» – «والد مهربان»، «والد مهربان» – «کودک طبیعی» — رابطه متقابل مکمل

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات