ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۸/۰۵
1,296 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

روابط متقابل همراه با پیامهای نهانی

در یک رابطه متقابل همراه با پیامهای نهانی، دو پیام در آن واحد  رد و بدل می شود. یکی از آنها پیامی روشن و واضح و پذیرا در سطح اجتماعی است. دیگری پوشیده و پنهان است و یا پیامی است که در سطوح روانشناختی قرار دارد. .

اغلب اوقات محتوای سطح اجتماعی این رابطه متقابل، «بالغ» به «بالغ» می باشد. در حالی که پیامهای سطوح روانشناختی نهانی آن معمولا «والد» به « کودک» یا «کودک» به «والد» است.

شوهر: «پیراهن مرا چکار کردی؟»

همسر: «آن را در کمد لباسها گذاشتم.»

اگر صرفا به کلمات توجه کنیم، خواهیم گفت این یک رابطه متقابل مکمل «بالغ» به «بالغ» است و در سطح اجتماعی همین طور هم هست. ولی حال بیایید همین گفتگو را با لحن صدا و ژستهای بدنی مورد توجه قراردهیم.

  • شوهر (با خشونت، در حالی که لحن صدا در انتهای جمله بالا می رود، با عضلات چهره ای منقبض و با ابروهای بالا کشیده): «پیراهن مرا چکار کردی؟»
  • همسر (با صدایی لرزان، در حالی که لحن صدایش بالا می رود، با شانه های خمیده، سر پایین افتاده، و از زیر ابروهای بالا رفته نگاه میکند): «آنرا در کمد لباسها گذاشتم.»

سطح روانشناختی به صورت موازی «والد» – «کودک» و «کودک» – «والد» در حال تبادل است. اگر پیامها را به صورت کلماتی که در این سطح منتقل شده اند بیان کنیم، به این صورت در می آید:

  • شوهر: «تو همیشه وسایل منو بهم میریزی.»
  • همسر: «تو همیشه با بی انصافی از من انتقاد می کنی.»

نمودار این رابطه متقابل در شکل زیر نشان داده شده است. ما محرکها و پاسخها را در سطح اجتماعی با بردارهای پر رنگ و با نام محرک اجتماعی و پاسخ اجتماعی می خوانیم. بردارهای نقطه چین نشانگر محرکها و پاسخهای سطوح روانشناختی نهانی هستند.

نمودار رابطه متقابل دو تایی با پیامهای نهانی: سطح اجتماعی

هر نوع رابطه متقابل همراه با پیامهای نهانی که در آن رابطه «بالغ» به «بالغ» یعنی پیامهای اجتماعی، تبادلات روانشناختی بین «والد» و «کودک» را بپوشاند، (به ندرت، «کودک» «کودک» یا «والد» «والد» ) یک رابطه متقابل دوگانه نامیده می شود.

اریک برن، نوع دیگری از رابطه متقابل با پیامهای نهانی را توضیح می دهد و آن را رابطه متقابل زاویه دار می نامد. گاهی ممکن است شما با یک محرک «بالغ» به «بالغ» در سطح اجتماعی مورد خطاب قرار دهم، ولی پیام نهانی «بالغ» من به «کودک» شماست. در این صورت امیدوارم که دعوت مرا بپذیرید و با «کودک» خود پاسخ دهید.

مثال ما در مورد فروشنده ای است که می خواهد یک مشتری را به قلاب بیاندازد و او را تحریک به خریدن کند.

  • فروشنده: «البته این دوربین، بهترین نوع دوربین است ولی حدس میزنم که بیش از بودجه شما باشد.»
  • مشتری (با غرور): «من می خرمش»

نمودار رابطه متقابل زاویه دار با پیامهای نهانی

نمودار رابطه متقابل در تصویر بالا زاویه بین بردار محرک اجتماعی – محرک روانشناختی را نشان می دهد که نام این رابطه متقابل از همین وضعیت گرفته شده است.ولی ممکن است تبادل طرفین شکل دیگری به خود بگیرد:

  • فروشنده: … ولی حدس میزنم که بیش از بودجه شما باشد.
  • خریدار: (متفکرانه): «خوب، حالا که اینرو گفتی، می بینم که درست میگی. این بیش از بودجه من است. به هر حال متشکرم.»

در اینجا مانور فروشنده در به قلاب انداختن «کودک» درون مشتری موفقیت آمیز نبوده است.

این مثال، نکته عمومی مهمی را در مورد روابط متقابل نشان میدهد. زمانی که من محرک یک رابطه متقابل را به شما وارد می کنم، هرگز نمی توانم شما را وادار کنم که به یک حالت نفسانی خاص بروید. بالاترین کاری که می توانم بکنم این است که شما را دعوت کنم که از آن حالت نفسانی خاص پاسخ دهید.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *