IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
روابط متقابل همراه با پیامهای نهانی

روابط متقابل همراه با پیامهای نهانی

روابط متقابل همراه با پیامهای نهانی

در یک رابطه متقابل همراه با پیامهای نهانی، دو پیام در آن واحد  رد و بدل می شود. یکی از آنها پیامی روشن و واضح و پذیرا در سطح اجتماعی است. دیگری پوشیده و پنهان است و یا پیامی است که در سطوح روانشناختی قرار دارد. .

اغلب اوقات محتوای سطح اجتماعی این رابطه متقابل، «بالغ» به «بالغ» می باشد. در حالی که پیامهای سطوح روانشناختی نهانی آن معمولا «والد» به « کودک» یا «کودک» به «والد» است.

شوهر: «پیراهن مرا چکار کردی؟»

همسر: «آن را در کمد لباسها گذاشتم.»

اگر صرفا به کلمات توجه کنیم، خواهیم گفت این یک رابطه متقابل مکمل «بالغ» به «بالغ» است و در سطح اجتماعی همین طور هم هست. ولی حال بیایید همین گفتگو را با لحن صدا و ژستهای بدنی مورد توجه قراردهیم.

سطح روانشناختی به صورت موازی «والد» – «کودک» و «کودک» – «والد» در حال تبادل است. اگر پیامها را به صورت کلماتی که در این سطح منتقل شده اند بیان کنیم، به این صورت در می آید:

نمودار این رابطه متقابل در شکل زیر نشان داده شده است. ما محرکها و پاسخها را در سطح اجتماعی با بردارهای پر رنگ و با نام محرک اجتماعی و پاسخ اجتماعی می خوانیم. بردارهای نقطه چین نشانگر محرکها و پاسخهای سطوح روانشناختی نهانی هستند.

نمودار رابطه متقابل دو تایی با پیامهای نهانی: سطح اجتماعی

هر نوع رابطه متقابل همراه با پیامهای نهانی که در آن رابطه «بالغ» به «بالغ» یعنی پیامهای اجتماعی، تبادلات روانشناختی بین «والد» و «کودک» را بپوشاند، (به ندرت، «کودک» «کودک» یا «والد» «والد» ) یک رابطه متقابل دوگانه نامیده می شود.

اریک برن، نوع دیگری از رابطه متقابل با پیامهای نهانی را توضیح می دهد و آن را رابطه متقابل زاویه دار می نامد. گاهی ممکن است شما با یک محرک «بالغ» به «بالغ» در سطح اجتماعی مورد خطاب قرار دهم، ولی پیام نهانی «بالغ» من به «کودک» شماست. در این صورت امیدوارم که دعوت مرا بپذیرید و با «کودک» خود پاسخ دهید.

مثال ما در مورد فروشنده ای است که می خواهد یک مشتری را به قلاب بیاندازد و او را تحریک به خریدن کند.

نمودار رابطه متقابل زاویه دار با پیامهای نهانی

نمودار رابطه متقابل در تصویر بالا زاویه بین بردار محرک اجتماعی – محرک روانشناختی را نشان می دهد که نام این رابطه متقابل از همین وضعیت گرفته شده است.ولی ممکن است تبادل طرفین شکل دیگری به خود بگیرد:

در اینجا مانور فروشنده در به قلاب انداختن «کودک» درون مشتری موفقیت آمیز نبوده است.

این مثال، نکته عمومی مهمی را در مورد روابط متقابل نشان میدهد. زمانی که من محرک یک رابطه متقابل را به شما وارد می کنم، هرگز نمی توانم شما را وادار کنم که به یک حالت نفسانی خاص بروید. بالاترین کاری که می توانم بکنم این است که شما را دعوت کنم که از آن حالت نفسانی خاص پاسخ دهید.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar