برگزاری مراسم برای رویدادهای خاص
واقعیت این است که شما بعنوان رهبر می توانید برای رویدادهای مختلف در سازمان تان مراسمی خاص برگزار کنید. به این شکل به سازمان تان اعلام می کنید که با این رویداد و در طی این مراسم، اتفاقی مهم در حال رخ دادن است و لازم است برای هماهنگی با این اتفاق، دیدگاه های خود را تغییر دهیم.
نمونه ی این اتفاق، رویدادی بود که در دهه ی نود در فروشگاه های زنجیره ای برای مراسمی برگزار شد. مطابق این مراسم، الگویی به مشتریان معرفی شد که به دلیل قیمت پایین، به سود آنها بود و به خاطر حجم فروش بالا برای فروشگاه های زنجیره ای برگزار کننده ی آن نیز سودآفرین بود.
واقعیت این است که در سال ۱۹۹۵ همین مراسم، باعث شد این فروشگاه زنجیره ای از ورشکستگی نجات پیدا کند. در آن سال افرادی از طرف هیئت مدیره به هر فروشگاه فرستاده شدند تا با مدیران فروشگاه و کارکنان جلساتی برگزار کنند و آنها را از وضع موجود باخبر سازند. هیئت مدیره از این افراد خواسته بود که بدون هر گونه تشریفاتی دوباره در ارتباط مستقیم با مدیران و کارکنان قرار بگیرند، چرا که دلیل ورشکستگی را از دست دادن همین ارتباط می دانست.
کارکنان این فروشگاه ها پس از ملاقات با این افراد، متوجه شدند که هرگاه خریداری در فاصله ای کمتر از سه متری آنها قرار دارد، باید به سوی این مشتری بروند و با روی باز و در حالی که لبخندی به لب دارند، با او صحبت کنند. به این شکل کارکنان فروشگاه در تماس مستقیم با بازار کارشان قرار می گرفتند.
پس از در نظر گرفتن این موارد مهم، وضع سوددهی این فروشگاه زنجیره ای دچار تحول شد.
نکته ی جالب این است که شما و من هم می توانیم مراسمی خاص برای هر رویداد ساده ای در نظر بگیریم و در حال برگزاری این مراسم، پیام مورد نظر خود و اولویت های مان را به همه اعلام کنیم. این مراسم ها می تواند نقطه ی تحولی باشد برای دگرگونی رفتارهای کارکنان و فرهنگ سازمانی.
توصیه ها
- رهبران می توانند اهمیت رویدادهای خاص را به شکل مراسمی نمادین در سازمان شان نشان دهند. آنها به این صورت تغییرات و اصلاحات لازم را در سازمان خود عملی می کنند.
- پیش از برگزاری این رویدادها در این مورد تصمیم گیری کنید که دوست دارید چه تغییری در رفتار و ذهنیت کارکنان تان ایجاد کنید و اولویت های خود را در این مورد شناسایی کنید. می توانید با در نظر گرفتن نمادی خاص ارزش و اهمیت این اولویت ها را خاطرنشان کنید.
- مهم است که در برگزاری رویدادهای خاص و الگوسازی در سازمان تان، خودتان از اولین نفراتی باشید که از این الگوها پیروی می کنید.
(منبع: انگیزه در کار، موسسه ی هاروارد بیزینس پِرِس)
ادامه ی مقالات انگیزه در کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید