برندسازی شخصی: متمایز کردن برند
شما نمیتوانید رقیبها را نادیده بگیرید؛ چون نیاز دارید بدانید بازار هدف، نقاط قوت و نقاط ضعف آنها چیست. در این مرحله از برندسازی شخصی، قرار است تحلیلی کامل از رقیبهایتان داشته باشید تا ببینید چه کاری را خوب انجام میدهند و از کارهایشان چه چیزهایی میتوانید یاد بگیرید. دنبال فرصتهایی باشید که بفهمید جای چه چیزی خالی است و چه نیازهایی برآوردهنشده باقی مانده است که میتوانید برای برآوردهکردن آن اقدام کنید امر متمایز کردن برند خودتان را به خوبی انجام دهید.
این فرایند، کمک میکند بفهمید برای برندتان کجا را باید نشانه بروید. فرض کنید آرایشگر هستید و وجههای ایجاد کردهاید که بگویید مدرن، بهروز و با حال هستید. باید بدانید رقیبهایتان در سالنهای شهری چه کسانی هستند. اطلاع از رقیبهایتان کمک میکند که بفهمید کجا مناسب شماست.
رقیبهای احتمالیتان را پیدا کنید
شما باید بدانید رقیبهایتان چه کسانی هستند، کجا هستند و چه کار میکنند. بنابراین، باید از خودتان چند چیز را بپرسید. چه مستقل کار میکنید چه برای شرکت، از خودتان بپرسید:
- کدام کسبوکارها یا افراد هستند که ماهیت و شیوه انجام کارشان شبیه شماست؟
- چه کسبوکارها یا افرادی هستند که در بازار هدف شما از نظر مشتری رقابت میکنند؟ شاید این افراد کار متفاوتی بکنند، ولی بازار هدفشان با شما یکی است.
- رقیبهایتان محلی هستند یا ملی و یا بینالمللی؟ یا بدون مرز هستند و در فضای مجازی رقابت میکنند؟
حالا که بهراحتی به تحقیقاتتان دسترسی دارید، پیداکردن این اطلاعات میتواند آسانتر باشد. بسته به بازارهایی که بهعنوان هدف انتخاب کردهاید، میتوانید پاسختان را در بعضی از این موارد پیدا کنید:
- گوگل: کلمات کلیدی و محل جغرافیایی را جستوجو کنید. برای محدودکردن نتایجی که ظاهر میشود، عبارتی که جستوجو میکنید را در گیومه بگذارید.
- لینکدین: شما میتوانید با استفاده از جستوجوی پیشرفته در این سایت، عنوانها، کلمات کلیدی و موقعیتهای جغرافیایی مربوط به کارتان را لیست کنید. یادتان باشد همهی عنوانهایی را که کسی میتواند در کار مورد نظر شما داشته باشد، جستوجو کنید.
- نشستهای تخصصی: در نشستهای انجمنهای تخصصی شرکت کنید و ببینید چه کسانی آنجا هستند. آیا اینها افرادی هستند که قرار است با آنها رقابت کنید؟
- بعضی نشریات و رسانهها هم میتوانند اطلاعاتی را در زمینهی رقبای احتمالی در اختیارتان بگذارند.
اگر میخواهید در محل کار خودتان با دیگران رقابت کنید، کسانی را شناسایی کنید که کارمند ممتاز هستند. آنها چه چیزی برای کارفرمایتان دارند که شما ندارید؟ چطور میتوانید گوشهی امنتان را در محل کارتان پیدا کنید؟
تا میتوانید دربارهی هر کسی که ممکن است در زمرهی رقیبهایتان قرار بگیرد اطلاعات جمع کنید. دربارهی برند آنها چه فکر میکنید؟ دقت کنید که آنها در انجام چه کارهایی خوب هستند و چه چیزهایی را از قلم انداختهاند. از اطلاعاتی که جمع کردهاید چه چیزهایی دستگیرتان میشود؟
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید