برندسازی شخصی: ماموریت شما در زندگی چیست؟
هر لغتنامهای تعاریفی برای کلمه ماموریت آورده است. در لغتنامههای من، این دو تعریف با برندسازی شخصی ارتباط زیادی نشان میدهد:
- ماموریت یعنی کار خاصی که فرد برای انجام آن فرستاده میشود.
- ماموریت وظیفه یا کاری است که خود فرد به خودش یا شخصی دیگر به او محول کرده است؛ فراخوان؛ رسالت فرد در زندگی.
ماموریت خودش بیانیهی سادهای است که مشخص میکند هدف از وجود شما چیست و میخواهید در زندگیتان چهکار کنید. پیدا کردن ماموریتتان در زندگی آسان بهنظر میرسد؛ ولی اغلب دشوار است. بیشتر وقتها، هر چه ماموریت بزرگتر باشد سادهتر میشود آن را بیان کرد. ماموریت شما باید علائق زندگیتان را در بر داشته باشد. اگر به ماموریتتان اشتیاق نداشته باشید، واقعا نمیشود اسمش را ماموریت گذاشت.
بیانیهی ماموریت یا فلسفهی شخصی چیزی است که احساس میکنید در زندگیتان باید به آن تبدیل شوید. ماموریت، فرآیندی درونی است و باید از اعماق وجودتان بربیاید. هیچ پاسخ درست یا نادرستی در این زمینه وجود ندارد؛ نوشتن بیانیهی ماموریت صرفا راهی برای بیان کلامی هدف یا رسالت شما در زندگیتان است.
من قبلا دورهای را تدریس میکردم به نام دروازه؛ افراد برای شرکت در مجموعهی دورههای تغییر شغل، باید اول این دوره را میگذراندند. شرکت کنندههای این کلاسها باید بیانیهی ماموریتشان را مینوشتند. چند نمونه از بهیادماندنی ترین بیانیهها این بود:
- ساختن تجهیزات باحال (مهندس کامپیوتر)
- تبدیل کردن آشوب به نظم ( مدیر کنترل کیفی)
- زندگی در راه خدمت به مردم ( مدیر منابع انسانی)
در بهترین حالت، مماموریت باید بیشتر جنبههای زندگیتان را در بر داشته باشد؛ نه فقط کارتان را. حس ماموریت میتواند به بنیان برند شخصی شما تبدیل شود.
یکی از کاربردهای اصلی بیانیهی ماموریت این است که مثل فیلتر به شما نشان میدهد کدام موقعیتها مناسب شماست. وقتی ماموریتتان را در برند شخصیتان میگنجانید، میتوانید بپرسید: «آیا این با برند من سازگاری دارد؟» وقتی ماموریت داشته باشید، تصمیم درست برایتان شفافتر میشود.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید