برندسازی شخصی: علائق شما کلی است یا خاص؟
چیزهایی که به آنها علاقه یا اشتیاق دارید، شما را برمیانگیزد که انرژیتان را برای آنها صرف کنید. علائق شما تعیین میکنند که وقتتان را چطور بگذرانید. علائق اغلب در اوایل زندگی شکل میگیرند؛ ولی علاقه به هر کاری لزوما به این معنا نیست که استعدادش را هم دارید. بنابراین، میزان مشغولیتتان به آن کار ممکن است به سطح مهارتتان بستگی داشته باشد.
علاقه در افراد مختلف تفاوت زیادی دارد. بعضیها الگوهای علائق گستردهای دارند؛ یعنی از خیلی چیزها خوششان میآید و اغلب از انجام انواع مختلفی از کارها لذت میبرد. برای چنین افرادی، معیارهای زیر نشان میدهد آیا شغل مناسبی پیدا کردهاند یا نه:
- آیا از افرادی که با آنها کار میکنم خوشم میآید؟
- آیا از شرایط کارم، از جمله ساعات کاری، رفتوآمد روزانه و محیط کار خوشم میآید؟
- آیا این کار با ارزشهایم سازگار است؟
تا جایی که من میدانم، برونگراها معمولا بیشتر در گروه افراد دارای علاقههای گسترده قرار میگیرند تا درونگراها. اگر علائق کلی دارید و میخواهید برندسازی شخصی را آغاز کنید، باید معیارهای دیگری بهجز تخصص در زمینهای خاص را برای متمایز کردن برندتان پیدا کنید.
گروه دوم علائق بسیار کمتری دارند؛ ولی علائق آنها عمیقتر است. برای این افراد، چیزی که اهمیت دارد، کاری است که میکنند وعوامل دیگر (همکاران، شرایط محیطی و ارزشها) نقش ضعیفتری دارند. این افراد در یک زمینه متخصص میشوند و برندسازی شخصی برایشان خیلی آسانتر است، چون زمینه تخصصشان کاملا معلوم است.
جایگاه خود را در جهان تعیین کنید
یکی از کتابهای محبوب من دربارهی ماموریت و دوراندیشی، کتاب مسیر The Path نوشته لاری بث Laurie Beth او بیانیهی ماموریت را دلیلی مکتوب برای بودن میداند و معتقد است این بیانیه کلید یافتن مسیر زندگی است. بیانیهی ماموریت روی انجام کاری که باید انجام بدهید تمرکز دارد.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
با ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید