برندسازی شخصی: درخشش شخصیت
نقاط قوت و ویژگی انحصاری شما (اگر داشته باشید) تنها چیزهایی نیستند که شما را از دیگران متمایز میکنند. در ادامه، به تجربههای کاری، تحصیلات، شخصیت و دیگر عناصری پرداختهام که در برندسازی شخصی نقش دارند.
بگذارید شخصیتتان بدرخشد
وقتی مردم به شما فکر میکنند چه چیزهایی به ذهنشان میآید؟ شوخ، جدی یا خوشبرخورد هستید؟ شخصیت شما چهرهای است که به جهان نشان میدهید. توصیف دیگران از شما به احتمال زیاد همان ویژگیهای شخصیتیتان است.
قاطع، جسور، شاد، متعهد، باانگیزه، برونگرا، درونگرا، شوخ، سالم، دقیق، ماجراجو، اصیل، باملاحظه، اجتماعی، باحال، قابلاتکا، تخیلی، درونگرا، فعال، پرخاشگر، آرام، فریبنده، پرانرژی، دمدمی، منظم، صریح، خجالتی، تنبل، حساس، فرهیخته، پرتحمل، خردمند، پرحرف و کلی موارد دیگر برخی از صفات شخصیتی هستند.
چرا شخصیت در محل کار این همه مهم است؟ ویلیام آرودا میگوید: «مردم دوست دارند با افراد جالب کار کنند. اگر کمترین معیارهای مورد نظر آنها را نداشته باشید، به احتمال زیاد انتخابتان نمیکنند. ولی وقتی انتخاب بین تعداد زیادی از افرادی باشد که همه، حداقل معیارها را دارند، برد با کسی است که برای آنها جذابتر باشد.»
صفات شخصیتی را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
منطقی: صفات قاطعانهای که باعث میشود مردم به شما اعتماد کنند، مثل بانظم یا دقیقبودن. وقتی کسی به شما وابسته است (چه در خانه و چه در محل کار)، باید این نوع صفات را به کار ببندید.
عاطفی: صفاتی که باعث میشوند مردم دور و بر شما بمانند؛ مثل شوخطبعی یا دلسوز بودن.
آرودا تفاوت بین صفات منطقی و عاطفی برند را بهاینصورت توضیح میدهد: صفات منطقی برند، جدول سهامی هستند که شما را وارد بازی میکنند. بدون داشتن آنها کسی به شما توجه نمیکند. مشکل اینجاست که بسیاری از مردم این شرط اولیه را دارند. جهان پر از رقابت است؛ چه دنبال پیدا کردن شغل یا ترفیع گرفتن باشید و چه دنبال مشتری جدید، تنها تکیه کردن روی صفات منطقی محکوم به شکست است. به گفته آرودا، صفات عاطفی ویژگیهایی هستند که باعث میشوند احساسات مردم دربارهی شما برانگیخته شود. این صفات ویژگیهای شخصیتی و تجربهی شما در زندگی را در بر میگیرند. شما صفات منطقیتان را با این ویژگیها تزئین میکنید و از آنها برای ایجاد ارتباط عاطفی با کسانی که میخواهند دربارهتان تصمیم بگیرند استفاده میکنید. صفات منطقی و عاطفی در کنار هم میتوانند وعدهی ویژهی برند شما را نشان دهند.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید