ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1,202 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
بازدارنده ها و تصمیمات در تحلیل رفتار متقابل

باب و مری گولدنیک، در کارهای بالینی خود به عنوان درمانگر، متوجه شدند که دوازده موضوع مختلف وجود دارد که دائم به عنوان اساس تصمیمهای اولیه منفی افراد ظاهر می شوند. فهرست این دوازده بازدارنده را که آنها رویش کار کرده اند در این سری مقالات توضیح می دهیم.

هر بازدارنده، مجوزی مخصوص به خود دارد. به طور کلی در تجزیه و تحلیل پیش نویس زندگی بازدارنده ها با کلمات “نباش” و “نکن” ختم می شوند، در حالی که مجوزها با عباراتی نظیر «اشکالی ندارد که.» «عیبی ندارد که…» «خیلی خوب است که…» شروع می شوند.

توجه کنید که عبارات «نکن و نباش» و «اشکالی ندارد» به طور واضح متضاد یکدیگر نیستند. «نکن و نباش» بیانگر یک نهی مشخص یعنی فرمان و دستوری برای انجام نشدن کاری، در حالی که «اشکالی ندارد» و «عیبی ندارد»، دستور برای انجام کاری نیست. بلکه از گیرنده پیام میخواهد که بین انجام دادن و انجام ندادن کار یک انتخاب کند.

  • نباش (وجود نداشته باش)

اگر شما تا به حال دست به خودکشی زده اید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که پیامهای پیش نویس شما شامل بازدارنده «وجود نداشته باش» باشد. به همین ترتیب اگر شما احساس بی ارزشی، پوچی و یا ناخواستنی بودن دارید، احتمالا همین پیام را داشته اید.

شاید شما این گفته والدین خود را به یاد آورید: «برای این کاری که کردی تو را خواهم کشت» یا «کاش هیچوقت نبودی» این پیامهای کلامی به تایید وجود بازدارنده ها کمک خواهد کرد. اگرچه اثرات اصلی آنها در دوران اولیه زندگی از طریق رفتارهای غیرکلامی بوده است.

چرا والدین باید پیام «وجود نداشته باش» را به کودک بدهند؟ احتمالا به این دلیل است که یکی از والدین یا هردو، در حالت نفسانی «کودک» خودشان، به خاطر وجود نوزاد جدید، احساس محرومیت و یا تهدید میکنند.

به عنوان مثال مرد جوانی ازدواج می کند و پدر میشود و می بیند که همسرش بیشترین مقدار انرژی، توان، و توجه را به نوزاد می دهد اینجا پدر ممکن است جریان کش لاستیکی را تجربه کند و به دوران کودکی خود بازگردد. بدون آگاهی، او بر می گردد به زمانی که دوساله بود و نوزاد جدیدی وارد خانواده آنها شده بود. درست مانند آن طفل دو ساله، او شدیدا وحشت زده بود که دیگر نتواند توجه کافی بدست آورد. او چگونه می توانست عشق مادر را دوباره بدست آورد؟ تنها امیدی که برایش وجود داشتن این بود که بچه را از سر راه خودش بردارد و ترجیحا او را مرده ببیند. حال به عنوان یک شخص بزرگسال، ممکن است همان انگیزه های دیگرکشی را به شکل غیرکلامی به نوزاد خودش نشان دهند.

و یا شاید زنی بچه های زیادی دارد و دیگر بچه نمی خواهد. به علت فشارهای خانوادگی و یا به طور «تصادفی» ناچار، صاحب فرزندی می شود. در حالت نفسانی «کودک» خود، او فریاد میزند: «نه! دیگه بچه نمیخواهم! من میخواهم این بار به نیازهای خودم توجه بشود!» او احتمالا خشم «کودک» خود را سرکوب می کند و حتی به خودش هم این را انکار می کند. ولی با راههای زیرکانه و ظریف طرد کردن را به بچه منتقل می کند. شاید هیچگاه به او لبخند نزند و به ندرت با او صحبت کند، حتی اگر همه کارهایی را که برای مراقبت جسمانی او لازم است انجام دهد.

زمانی که پدر یا مادری با فرزندش از نظر جسمی یا روحی بدرفتاری میکند پیام «وجود نداشته باش» به شکل واضح و آشکاری منتقل میشود.

در تحلیل پیش نویس زندگی، بازدارنده «وجود نداشته باش» مکررا ظاهر می شود. مفهوم سنگین مرگ در این پیام عجیب به نظر می رسد. ولی به یاد آورید که برای نوزاد بسیار ساده است که تهدید به مرگ را در انواع مختلف رفتارهای والدینش و یا در حوادث بیرونی ببیند در حالی که همین ها در نظر یک فرد بزرگسال کاملا بی ضرر و آسیب به نظر آیند.

همچنین به خاطر داشته باشید که بچه کوچک چگونه اعمال را با انگیزه ها اشتباه می گیرد.

شاید اگر او دوست داشته باشد که خواهر یا برادر کوچکش بمیرد در این صورت اینطور تصمیم میگیرد «من یک قاتل هستم، پس من سزاوار مرگم!» آنگاه او پیام «وجود نداشته باش» را به خودش تحویل میدهد.

به همین ترتیب اگر مادری این پیام را زیرکانه به فرزند خود بدهد که «وقتی تو به دنیا می آمدی خیلی به من آسیب رساندی.» (برن این را پیش نویس «مادر آسیب دیده» نامید). کودک شاید تصمیم بگیرد «فقط با به دنیا آمدن، من به مادرم آسیب رساندم و یا حتی او را کشتم. بنابراین، من خطرناک هستم و می توانم صرفا با وجود داشتن به مردم آسیب رسانم یا آنها را بکشم. پس من سزاوار این هستم که آسیب ببینم و یا کشته شوم.»

والدین ممکن است حرفهایی از این قبیل هم بگویند: «اگر به خاطر تو نبود، من می توانستم به دانشگاه بروم، یا به کشورهای خارجی سفر کنم، یا مجبور نبودم با اون فلان فلان شده ازدواج کنم…»

اگر «وجود نداشته باش» یک بازدارنده مشترک در بین آدمهاست، پس چرا بیشتر مردم خودکشی نمی کنند؟ خوشبختانه، انسانها قوه ابتکار زیادی برای زنده ماندن دارند. کودکی که پیام «وجود نداشته باش» را با خود دارد، امکان دارد که در سالهای اولیه زندگی تصمیمهای دوبخشی را بگیرد تا بتواند با پیامدهای مرگبار این پیام مقابله کند.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *