بازاریابی محتوایی : ۷ راه برای پیروزی بر جهان رسانه ها
این هفت راهنمایی، ترکیب قدرتمندی ایجاد می کند که برای هر شرکتی از جمله شرکت های رسانه ای و رقبای مستقیم شما، رقابت را سخت می کند.
۱.تلفن همراه را بعنوان استراتژی برتر کانال ارتباطی خود برگزینید. آن زمانی که eBay سلطان مزایدات آنلاین بود را به خاطر دارید؟ امروزه، مزایدات آنلاین، فقط ۱۰ درصد کل کسب و کار eBay را شامل می شود؛ کارسازی پرداخت آن Payment و کسب و کار تلفن همراه، نصف تجارت شرکت را ایجاد کرده است.
بازار آنلاین، تمام آینده اش را بر روی موبایل شرط بندی کرده است و در حالِ برد است؛ و در حال حاضر، ۳۲ درصد ترافیک وبسایت وال استریت ژورنال از دستگاه های تلفن همراه می آید (۶۰ درصد از یک گوشی همراه هوشمند و ۴۰ درصد از تبلت).
اکثر شرکت های رسانه ای، چه به صورت چاپی و چه به صورت دیجیتال، سیستم های قدیمی دارند. بله، دیجیتال، نظیر آنچه در انتشارات روزمره Desktop publishing می بینید، در حال قدیمی شدن است. طراحی پاسخگو کمک کرده است (طراحی پاسخگو، در اصل محتوای روزمره ی شما را می گیرد و آن را برای خواندن بر روی یک دستگاه تلفن همراه کاملا خوانا می کند)؛ اما به عقیده ی من، این مثل چسب زخم است.
شما نیاز دارید؛ همین الان، برنامه ریزی کنید، چراکه بیشتر بازدید به سمت بازاریابی محتوایی شما از سوی یک دستگاه تلفن همراه، در طی ۲ تا ۵ سال آینده ایجاد خواهد شد. این بدان معناست که می بایست تلفن همراه را بعنوان یک استراتژی برتر ارتباطی خود لحاظ نمایید.
با توجه به ساختار شرکت های رسانه ای و فرآیند محتوایی و نحوه ی بکار گیری نیرو به وسیله ی آنها، شما بسیار سریع تر از آنها می توانید استراتژی تلفن همراه را بکار ببرید.
۲.ژورنالیست ها و نویسندگان حرفه ای استخدام کنید. شرکت هایی نظیر GE، Avaya و monetate، همگی جایگاه های کلیدی بازاریابی خود با ژورنالیست ها و ویراستارانی از شرکت های رسانه ای تکمیل کرده اند. در حال حاضر، این یک قاعده است و نه استثنا؛ پس برای چه شما این کار را نکنید؟
۳.تمامی مطالب خود را دوباره هدف گذاری کنید. تاد ویتلند Todd Wheatland، معاون مدیرعامل و رهبری فکری در کِلی سرویس Kelly service، (شرکت استخدام جهانی) هر روز مطلب تولید نمی کند؛ اما هر وقت شرکت داستانی برای بازگو کردن داشته باشد، آن را به بهترین شکل تعریف می کند.
هدف تاد، تولید ۲۰ قطعه ی اطلاعاتی (نظیر ارائه های در قاب پاورپوینت، ویدئو، پست وبلاگ و مقالات سفید White paper) تمامی از یک ایده ی داستانی است؛ بنابراین، دفعه ی بعدی که مطلبی داستانی برای برنامه ی بازاریابی محتوایی خود آغاز نمودید، کارتان را با مدل کِلی مطابقت دهید.
۴.استراتژی محتوایی از اجاره تا تملیک Rent to own. بعنوان یک بازاریاب محتوایی، هدف شما تملک کانال های رسانه ای خودتان است؛ نظیر آنچه ناشران انجام می دهند. استراتژی که هرگز شکست نمی خورد، مدل “اجاره تا تملیک” است. این به معنای همکاری با شرکت های رسانه ای از طریق وبینارها و فرصت های محتوای حمایت مالی شده برای نمایش محتوای خود در مقابل مخاطبان آن شرکت ها است.
هدف “تبدیل” این خوانندگان احتمالی به خوانندگان همیشگی است. با منسوخ شدن مدل های انتشاراتی، اکثر شرکت های رسانه ای از همکاری با شما در استراتژی “اجاره تا تملیک” به دفعات زیاد، استقبال می کنند. فقط کاری که کلیسای ساینتولوچی با آتلانتیک انجام داد، تکرار نکنید. مطالب مفید و کاربردی تنظیم کنید؛ نه به صورتِ خود محور.
۵.اقدامات ویراستاری حرفه ای را توسعه دهید. امروزه بسیاری از برندها، کارکنان و تاثیرگذاران بیرونی Outside influencer را بعنوان بخشی از برنامه ی بازاریابی محتوایی خود، بکار می گیرند. در حالیکه معتقدم این کار خوب است، اما شکاف عمیقی در عرصه ی ویراستاری می بینم؛ به عبارت ساده تر، برندها برای ویراستاری و عاری از خطا نمودن نوشته ها بعنوان بخشی از فرآیند خود، سرمایه گذاری لازم را نمی کنند.
هر قطعه از محتوایی که تولید می کنید، به وسیله ی حداقل دو چشم اضافی کنترل شود؛ علاوه بر این، ممکن است کارکنان شما داستان هایی داشته باشند؛ اما داستان سرا نباشند. یک ویراستار را بکار بگیرید تا به آنها کمک کند قصه هایی را که به بهبود برنامه ی بازاریابی محتوایی شما کمک می کند، تعریف کنند.
۶.یک شرکت رسانه ای را بخرید. تحلیلی در خصوص شرکت های رسانه ای فعال در صنعت خود انجام دهید. بحث و گفتگوی تیمی در خصوص اینکه کدام یک از این شرکت ها بیشترین فایده را برای برنامه ی بازاریابی محتوایی شرکت شما دارد، ترتیب دهید. ملاحظات مربوط به خرید شرکت رسانه ای را انجام دهید (حتی اگر کسب و کار شما کوچک است، نیز به همین ترتیب انجام دهید).
۷.خواننده را اولویت خود قرار دهید. بعنوان یک شرکت رسانه ای، در موسسه ی بازاریابی محتوایی، ما هر آنچه را که بتوانیم، انجام می دهیم تا به تجربه ی خواننده reader experience متعهد باشیم. گفته می شود صورت حساب اغلب شرکت ها، به وسیله ی حامیان مالی پرداخت می شود. این، یک عمل فریبنده است.
در جایگاه یک برند، شما با این موضوع سر و کار ندارید. از این اهرم استفاده کنید. داستان های خود را با یک محتوای جسورانه بکار ببرید. چه چیزی در این راستا برای خوانندگان شما وجود دارد (خوانندگان، مشتریان شما هستند). این مزیت مهم و کلیدی شماست؛ جایی که شما می توانید و می بایست تمام توجه خود را متمرکز کنید.
اگر بخواهید، می توانید در صنعت خود “شرکت رسانه ایِ” رهبر باشید. تنها چیزی که مانع می شود، خود شما هستید؛ پس انتخاب کنید.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالاتبازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید