ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
1399/01/16
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

یکی از شیوه های مدرن بازاریابی که توانسته خلاقیت را به هدف گذاری اضافه کند بازاریابی رویداد محور است. این شیوه بازاریابی به عنوان یکی از گزینه های ارزان و مقرون به صرفه برای جذب مشتری شناخته می شود که مشتریان را به صورت اختصاصی مورد هدف قرار می‌دهد. در واقع در بازاریابی رویدادی بازاریابان ابتدا به دنبال یک رویداد خاص می گردند و بر مبنای آن برای هر کدام از مشتریان خود یک سبک خاص در نظر می گیرند.

با توجه به نقش مهمی که بازاریابی رویداد محور در جذب مشتری دارد در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه انجام میشود و چه رویدادهایی در نظر گرفته می شوند.

بازاریابی رویداد محور چیست؟

بازاریابی رویداد محور یا بازاریابی رویدادی (Event-based Marketing) نوع خاصی از بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که تمامی استراتژی آن بر مبنای یک رویداد خاص انجام می شود. در این شیوه بازاریابی دو موضوع مهم وجود دارد:

  • شخصیت مشتری
  • رویدادها

در واقع شرکت یا گروهی که به دنبال استفاده از بازاریابی رویدادی هستند ابتدا باید فهرست مشخص و دقیقی از مشتریان خود داشته باشند و اطلاعات آنها را به طور کامل داشته باشند. بخش دوم کار زمانی انجام می‌شود که کاملاً متناسب با یک رویداد خاص باشد. مثلاً شما گروهی از مشتریان خود را برای ایام تعطیلات نوروز جدا می کنید و صرفاً برنامه تبلیغاتی خود را برای آنها پیاده سازی می کنید.

بازاریابی رویداد محور چیست؟

فاکتورهای تاثیرگذار در شناخت مشتری

به طور کلی در جذب مشتری و افزایش فروش باید به دو چیز توجه شود که اولی هویت مشتری و دومی رفتار خرید مشتری است.

هویت مشتری

در وهله اول وقتی که فردی برای خرید چند کالای خاص به فروشگاه شما مراجعه می کند، هدف اولیه شما به دست آوردن اطلاعات هویتی است. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی و اطلاعات تماس می شود تا بتوانید در برنامه‌های تبلیغاتی خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر شما به فکر پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ هستید باید اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل یا آدرس شبکه های اجتماعی یا موارد مشابه مشتری را به دست بیاورید تا به طور کلی در بازاریابی رویداد محور خود فهرست کاملی از آنها داشته باشید.

این در حالی است که اگر شما یک فروشگاه حضوری و واقعی داشته باشید لازم است که اطلاعاتی مانند شماره تماس یا حتی آدرس پستی و کد پستی مشتری را به دست بیاورید. در این صورت شما حتی می توانید برنامه تبلیغات بازاریابی رویدادی خود را بر مبنای مناطق شهری یا مناطق جغرافیایی پیاده سازی کنید.

رفتار مشتری

رفتار مشتری یعنی الگوی رفتاری آنها در هنگام خرید محصول و تمایل آنها به انتخاب یک گروه خاص به عنوان کالای اصلی. شاید شما در یک فروشگاه بزرگ نتوانید به طور دقیق روند خلیل مشتریان خود را ثبت کنید. اما وقتی که بحث مشتریان وفادار می شود، شما اطلاعات بلندمدتی از مشتریان خود دارید که ناشی از رفتار او در یک دوره زمانی خاص است.

اطلاع از رفتار مشتری به هنگام خرید بسیار مهم است و شما را به سمت فروش هدفمند و برنامه ریزی شده می برد. در بازاریابی رویداد محور شما در وهله اول به دنبال مشتریان خاص هستید که اطلاعات دقیقی از آنها دارید. حالا باید ببینید که کدام یک از این مشتریان برای کدام رویداد پیش رو مناسب تر از تا برنامه تبلیغات و بازاریابی خود را برای پیاده سازی کنید. مثال ممکن است برای یک گروه ایام عید نوروز بهتر بوده و برای گروه دیگر اعیاد دیگر مانند عید مبعث یا عید شعبان مناسب باشد.

چند نوع رویداد در بازاریابی رویداد محور داریم؟

محور دوم در بازاریابی رویدادی این است که به رویدادها و برنامه های مختلف در یک دوره زمانی خاص توجه کنیم. این قسمت از برنامه از این جهت اهمیت دارد که شما میتوانید هدف‌گذاری خود را بهتر و دقیق تر انجام دهید. به همین دلیل دسته بندی های مختلفی برای وقایع داریم که شامل موارد زیر می شوند:

چند نوع رویداد در بازاریابی رویداد محور داریم؟

رویدادهای سالانه

رویدادهای سال آن جایگاه بسیار مهمی نزد سازمان ها دارند و برنامه آنها ممکن است بسیار هیجان انگیز و اتفاقاً بسیار موفق باشد. معمولا برای وقایع سالانه بازاریابان به سراغ فروش با ارزش بالا و با حجم زیاد می روند و سعی می کنند که تعداد بیشتری از محصولات و مشتریان خود را در این جور موارد قرار دهند.

نحوه انتخاب رویدادهای سالانه برای بازاریابی رویداد محور متفاوت است. برخی از شرکت‌ها رویدادهای موجود مانند مناسبتهای عید نوروز یا مناسبت اعیاد مذهبی یا موارد مشابه را برای فروش خود انتخاب میکنند. این در حالی است که گروه دیگر به سراغ برنامه های مانند برگزاری یک نمایشگاه سالانه یا ایجاد برنامه فروش ویژه می روند که با توجه به برنامه کسب و کار خود و شناخت آنها از مشتریان انتخاب می شوند.

فعالیت های منظم و متوالی

این رویداد ها شامل مجموعه‌ای از اتفاقات قابل کنترل هستند که شرکت ها بر مبنای نیاز خود می توانند محصولات جدیدی برای فروش بگذارند. در واقع شما به عنوان صاحب کسب و کار اطلاعات کاملی از موقعیت مشتریان خود دارید و می دانید که آن ها در چه دوره ای تمایل به خرید بیشتری دارند و تا کنون چه زمانی بیشتر در فروشگاه شما حضور داشتند.

نمونه ملموس این سبک از بازاریابی رویداد محور را می‌توانیم در برنامه فروش آخر ماه فروشگاه رفاه ببینیم. در این برنامه سه روز از آخر ماه و ۳ روز از ماه بعد به عنوان دوره تحقیق در نظر گرفته شده که هم مشتریان و کارکنان حقوق گرفتند و هم معمولاً خانواده‌ها زمان‌خرید خود را به این دوره زمانی واگذار می کنند. بنابراین طبیعی است که شانس آنها برای فروش محصول بیشتر خواهد بود.

رویداد های مشتری محور

برخی از شرکت‌ها برای بازاریابی رویدادی خود سعی می‌کند که سفارشی‌سازی را تا نهایت آن پیش ببرند و رویداد ها را کاملاً مطابق با نظر مشتریان انتخاب می کنند. در واقع این شرکت ها سعی می کنند که برای هر دوره زمانی بهانه ای پیدا کنند که یک رویداد جدید ایجاد کرده و از طریق آن آمار فروش بیشتری ثبت کنند.

نمونه ملموس از این شیوه بازاریابی رویداد محور را می توانیم در برنامه های فروش متناسب با تولدها یا ازدواج ها در نظر بگیریم. مثلاً ما برای فروش شرکت خود تصمیم می گیریم که کلیه متولدین خرداد ماه را در ماه خرداد تحت پوشش برنامه قرار دهید و با آنها تخفیف دهیم. حالا برای ماه بعد به سراغ متولدین تیرماه و به همین روال تا آخر سال پیش می رویم.

رویداد های فروشنده محور

دسته دیگری که به دنبال استفاده از وقایع هستند، این رویدادها را مطابق با برنامه‌های خود انتخاب می‌کنند. در واقع اگر چه همه برنامه‌ریزی و استراتژی فروش این شرکت ها مطابق با نیاز و شناخت آنها از مشتریان است، اما انتخاب رویداد کامل آن مطابق با شرایط فروشنده صورت می گیرد.

برای درک این موضوع می توانید برنامه های فروش یا برنامه های تخفیف سالانه متناسب با تاریخ تاسیس فروشگاه در برخی از فروشگاه‌های بزرگ را ببینید. یا حتی برخی از فروشگاه ها آمار رسیدن فروش خود را به یک حد نصاب و خاص در نظر می‌گیرند یا برخی دیگر تعداد مشتریان ماهانه یا سالانه خود را در نظر گرفته و با توجه به آن یک برنامه جشن و رویداد برنامه‌ریزی می‌کنند.

چگونه مشتریان از بازاریابی رویداد محور مطلع شوند؟

در بند های قبلی اشاره کردیم که بازاریابی رویدادی هم در قالب دیجیتال مارکتینگ و هم در قالب بازاریابی حضوری قابل انجام است. این یعنی اینکه شما به عنوان صاحب کسب و کار یا به عنوان بازاریاب هیچ محدودیتی در انتخاب استراتژی ندارید و متناسب با شرایط خود می توانید برنامه های متفاوتی را انتخاب کنید.

مطلع کردن مشتریان و درگیر کردن آنها در روند بازاریابی بسیار مهم است. در وهله اول شما باید اطلاعات تماس کاملی از مشتریان خود داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در مورد برگزاری بازاریابی رویداد محور و آنها اطلاع رسانی کنید که می تواند شامل ارسال پیامک یا تماس تلفنی یا حتی ارسال کارت دعوت به محل سکونت آنها باشد. اگر هم به فکر پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ هستید می توانید از پنل ارسال اس ام اس یا از طریق ارسال ایمیل و اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی این کار را انجام دهید.

چیزی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که برنامه اطلاع رسانی شما به شکلی باشد که حتماً از رسیدن خبر به مشتری مطمئن شوید و ابزاری برای ارزیابی آن داشته باشید. در انتها خوشحال می شویم که شما هم در این بحث شرکت کنید و نظر و پیشنهاد خود را در قسمت نظرات بنویسید.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

پربازدیدترین مقالات

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات