بازاریابی تلفنی (۲)

بازاریابی تلفنی (۲)
مجموع 5 از 1 رای

بازاریابی تلفنی
تفاوت بازاریابی تلفنی درونی و بیرونی

بازاریابی درونی، روش واکنشی است که به آن Reactive میگویند.

در این حالت، بیشتر مشتریان با سازمانها تماس می گیرند. برای مثال آگهی دهندگانی که در روزنامه ها سفارش آگهی می دهند. در این شیوه، بازاریاب باید بتواند برقرار کننده ارتباط را علاقه مند و متمایل به سفارش کند.

بازاریابی بیرونی، روش پیشقدمی است که به آن روش فعال (active) گفته می شود. در این حالت، بازاریاب تلفنی راسا با مشتری تماس می گیرد. این شیوه دشوارتر از روش قبل است. پس نیاز به فرد واجد شرایط، که دارای شم و بینش این شغل باشد و در کنار آن، حرفه ای هم باشد، ضرورت بیشتری می یابد.

بازاریابی تلفنی از چه محلهایی صورت می گیرد

دفتر شرکت : بسیاری از شرکتها تعدادی بازاریاب تلفنی استخدام می کنند، و ابزارهای لازم را در اختیار ایشان قرار می دهند تا آنان با مشتریان تماس بگیرند. همچنین مرکزی را به عنوان مرکز تلفن برای این منظور پیش بینی و آماده می کنند.

منزل شخصی: بعضی از شرکتها اطلاعات لازم را به افراد خانوار می دهند، در این حالت خانم یا آقایی در منزل شخصی خود نشسته و از آنجا با مشتریان تماس می گیرد و برای شرکت مربوط، بازاریابی می کند. به این شیوه homesourcing می گویند.

آیا می شود با به کارگیری شیوه ای استاندارد و یکسان با تمام مشتریان تماس گرفت و بازاریابی تلفنی را انجام داد؟

مشتریان دارای روحیات، خلقیات، دانش و بینش متفاوت هستند. پس لازم است که ما اصول و روشهای بازاریابی و فروش تلفنی را یاد بگیریم؛ اما مهمتر از آن، این است که نگرش اقتضایی را در خویش تقویت کنیم تا بتوانیم در موقعیتهای مختلف و در مراجعه به افراد متفاوت، شیوه های عملکردمان را تغییر دهیم. پس قدرت انعطاف پذیری، لازمه ی شغل بازاریابی و از جمله بازاریابی با تلفن است.

مزایای بازاریابی و فروش تلفنی

به طور متوسط هزینه یک تماس تلفنی یک درصد هزینه ی تماس حضوری است.

اگر فردی را که در جستجوی او هستید، در دفتر کارش نباشد، در واقع یک ساعت از وقت خود را از دست داده اید، اما این زمان در بازاریابی تلفنی فقط ۱۵ ثانیه است.

اثربخشی و کارایی بعضی از ابزارهای رایج و سنتی بازاریابی خصوصأ تبلیغات به شدت رو به کاهش است، در این حالت فرصت مناسبی برای بهره مندی از بازاریابی تلفنی است.

هزینه ی بسیاری از ابزارهای ارتباطی با مشتریان به طرز سرسام آوری بالا رفته است. برای مثال هزینه ی تیزرهای تلویزیونی را بررسی کنید تا بیشتر متوجه این موضوع شوید.

در صورتی که فرد واجد شرایط از نظر روانشناسی، برای شغل بازاریابی تلفنی انتخاب شده باشد، آموزش وی در زمان کوتاهی قابل انجام است، فقط نیاز به مهارت است که با تمرین و تکرار افزایش می یابد.

در بازاریابی تلفنی، ضروری است فهرست مشتریان و بانک اطلاعاتی آنان تهیه شود، تهیه چنین فهرستی سرعت عملیات را افزایش می دهد.

بازاریابی تلفنی ابزار مناسبی است نه فقط برای فروش بلکه، برای تبلیغات یادآوری کننده تا مشتریان همواره به یاد ما باشند.

(منبع: بازاریابی و فروش تلفنی ، پرویز درگی)

ادامه ی مقالات  را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن