افزایش قدرت ذهن با ۶ راهکار تأیید شده علمی

افزایش قدرت ذهن با ۶ راهکار تأیید شده علمی
به این مقاله امتیاز دهید

افزایش قدرت ذهن با 6 راهکار تأیید شده علمی

تقریباً همه منابع علمی، ورزش‌های ذهنی را بهترین راهکار افزایش قدرت ذهن معرفی می‌کنند و ترامپ گفته که ورزش نکنید چون بدن مثل باتری تمام می‌شود! نمی‌دانم منابع علمی تأیید شده را بپذیرم یا حرف رئیس جمهور یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا!

اما خوشبختانه دانشمندان قبل از معروف شدن ترامپ، راهکارهای متفاوتی برای قویتر کردن ذهن انسان امتحان کرده‌اند. حالا در بین آن‌ها خوردن و خوابیدن هم هست! که همین باعث جذاب‌تر شدن این مطلب و به بهانه مهمی برای نوشتن عنوان شد.

پس شما هم اگر به فکر داشتن ذهن قوی‌تری هستید و در اینترنت به دنبال راهکارهای افزایش قدرت ذهن گشته‌اید، هفت دقیقه از اینستاگرام جدا شوید و این مطلب را بخوانید.

چرا باید روی افزایش قدرت ذهن متمرکز شویم؟

دانشمندان و پزشکان معتقدند که مغز بخشی از بدن است و رفتار آن کاملاً متأثر از رفتار بدن است. اگر از بدن خود کار نکشیم، به مرور زمان زیر لایه‌های چربی قرار می‌گیرد و توانایی آن کاهش می‌یابد. شاید به همین دلیل است که ورزشکاران نمی‌توانند برای بلند مدت از ورزش حرفه‌ای فاصله بگیرند و اگر این اتفاق بیفتد باید به کلی ورزش را فراموش کنند.

فعالیت‌های مغز به شدت تحت تأثیر انتقال دهنده‌های عصبی و همچنین سلامت جسمی قرار دارد. مصرف یک غذای مفید و متناسب به رشد بیشتر مغز و افزایش قدرت ذهن کمک می‌کند. اما در طرف مقابل برخی غذاها به شدت روی سلامتی ذهن و مغز تأثیر منفی می‌گذارند.

اما بالا بردن توانایی ذهن امتیازات جالبی برای شما به دنبال دارد:

  • متمرکز هستید و راحت‌تر تصمیم می‌گیرید
  • کمتر دچار افسردگی می‌شوید و برای هر مشکل خود راه کار پیدا می‌کنید
  • توانایی بیشتری برای به خاطر سپردن رویدادهای مختلف دارید
  • توانایی ذهن برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده حرفه ای ضروری است
  • راحت‌تر و سریعتر عکس العمل نشان می‌دهید و با توجه به شرایط تغییر می‌کنید
  • مورد اعتماد هستید و اعتماد به نفستان بالاتر می‌رود.

چرا باید روی افزایش قدرت ذهن متمرکز شویم؟

افزایش قدرت ذهن از طریق مدیتیشن

اصطلاح با کلاس مدیتیشن (Meditation) در فرهنگ لغت فارسی و در فرهنگ عامیانه ما به شکل‌های مختلفی ترجمه می‌شود. اما مدیتیشن یعنی راهکارهایی برای آرام کردن بدن و تلاش برای متمرکز شدن روی یک موضوع خاص. حالا ممکن است از لفظ مدیتیشن استفاده کنید یا لفظ مراقبه یا هر لفظ دیگری. در هر حالت باید کاری انجام شوید که بدن آرام شود و مغز شما صرفاً به پردازش اطلاعات بپردازد.

حالا دانشمندان نقش مدیتیشن در افزایش قدرت ذهن را به میزان فعالیت موج بتا در مغز ربط می‌دهند. طبق بررسی‌های صورت گرفته روی سلول‌های مغزی، در حین مدیتیشن، فعالیت موج بتا پایین می‌آید و سلولهای مغزی در یک جهت و به صورت همگام فعالیت می‌کنند. در نتیجه آرام شدن بدن به شما کمک می‌کند که راحت‌تر تمرکز کنید، اطلاعات را سریع‌تر پردازش کنید و خیلی راحت‌تر تصمیم بگیرید.

پازل، معما و بازی‌های ویدیویی ذهنی

نمی‌دانم چه کسی گفته که بازی‌های ویدیویی برای تقویت قدرت ذهن مفید هستند، اما در هر صورت خدا پدرش را بیامرزد! حالا می‌دانستید که بازی‌های ویدیویی می‌تواند به کودکان مبتلا به نارسایی ذهنی کمک کند تا بهتر بخوانند! نه اصلاً می‌دانستید که قربانیان سکته مغزی با وجود بازی سریعتر بهبود می‌یابند! حتماً میگین که نیازی به رفتن به متخصص نیست و باید صرفاً بازی کنیم!

دانشمندان می گویند:” وقتی که افراد حرکت خود را برنامه‌ریزی می‌کنند و به سمت یک هدف خاص پیش می‌روند، تأثیر مثبتی روی انعطاف پذیری مغز خود خواهند داشت”.

وقتی برای اولین بار Call of Duty بازی کردم، از سطح پایین مهارت خودم متنفر شدم. اما بعد از تکرار متوجه شدم که راحت نمی‌توانم دسته بازی را استفاده کنم و حرکات دفاعی و تهاجمی را به صورت متناسب‌تر با سلاح و بدون سلاح انجام دهم. من در حال افزایش قدرت ذهن خود هستم.

دانشمندان هم مثل من بیکار! روی این موضوع کار کرده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که گیمر های ویدیویی نه تنها سرعت حرکت بازوی خود را در طول هر جلسه ۲ برابر کرده‌اند، بلکه حرکت آنها هدفمند هم بوده و صرفاً یک تمرین تکراری نبوده است.

طوری تمرین کنید که BDNF های بدنتان فعال شوند

نگران نباشید! BDNF چیز پیچیده‌ای نیست. مخفف فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز است. در واقع پروتئینی است که هنگام ورزش ترشح می‌شود و می‌تواند روی افزایش قدرت ذهن نقش داشته باشد. حالا چه جوری؟

این ماده روی نورون‌های خاصی از سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی عمل می‌کند و با توجه به قانون بقای نورون‌های موجود، باعث ایجاد تمایز بین نورون‌ها و سیناپس‌های نورونی می‌شود. حالا اگر پیچیدش نکنیم، این نورونها برای یادگیری، حافظه بلند مدت و تفکر بسیار حیاتی هستند

بهترین راه برای افزایش تولید BDNF ورزش منظم است. پس اگر تنبل هستید یک خبر ناگوار است! تا جایی که می‌توانید بدن خود را متحرک نگه دارید و همزمان عملکرد مغزتان را هم تقویت کنید. حتی فقط ۲۰ دقیقه پیاده روی در روز هم می‌تواند روی افزایش قدرت ذهنتان تأثیر داشته باشد.

موسیقی گوش دهید

حتماً این را هم نمی‌دانستید که نوازندگان دارای مغزهای بزرگ‌تر و تنظیم شده تری هستند! دانشمندان کشف کردند که یادگیری نواختن یک ساز می‌تواند اندازه بخشهای مختلف مغز مانند مخچه و قشر حرکتی را افزایش دهد. خبرگزاری تلگراف در این مورد گفت که بخش‌هایی از مغز که میزان شنوایی، حافظه و حرکت را کنترل می‌کنند، ط موسیقی فعال‌تر می‌شوند و اساساً معماری مغز تغییر می‌کند.

صرف نظر از سن! موسیقی به معنای واقعی کلمه باعث بزرگتر شدن این بخش از مغز می‌شود. دلیل این است که شما دائماً اطلاعات شنوایی را ذخیره می‌کنید و این باعث می‌شود که حافظه کلامی شما رشد کند. نتیجه این می‌شود که شما تفاوت‌های ظریف صدا در تعاملات اجتماعی را درک می‌کنید و به راحتی می‌توانید احساسات ناامیدی، هیجان و غیره را بفهمید. مطمئنم هیچ وقت فکر نمی‌کردید که موسیقی راهکاری برای افزایش قدرت ذهن باشد، اما حتماً گوش دهید.

موسیقی گوش دهید

برای افزایش قدرت ذهن بیشتر عمر را بخورید

این موضوع پیچیده‌ای نیست که اخیراً دانشمندان کشف کرده باشند. همه ما می‌دانیم که غذاهایی مانند ماهی، اسفناج و دانه‌های روغنی میزان خطر ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز را کم می‌کند. وجه اشتراک همه این غذاها، وجود امگا و اسیدهای چرب در ساختار آنهاست که برای سلامتی مغز بسیار مهم است.

حداقل امیدوارم این را بدانید که هشت درصد از وزن مغز را اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل داده‌اند و طبق محاسبات تقریباً در حدود ۱۰۰ میلیارد نورون در آنها هستند.

از طرف دیگر کمبود امگا ۳ با بسیاری از شرایط مرتبط با مغز از جمله اضطراب، افسردگی و از دست دادن حافظه همراه است. پس اگر به فکر افزایش قدرت ذهن خود هستید میان وعده‌های شیرین را کنار بگذارید و برخی از غذاهای غنی از امگا را جایگزین آن کنید.

یک فنجان قهوه به عنوان سوخت مغز

قهوه هم تلخ است و هم خوشمزه! محققان معتقدند که محرک‌هایی مانند قهوه باعث فعال‌تر شدن انتقال دهنده‌های عصبی در مغز می‌شوند. بررسی‌های علمی هم نشان داده که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز می‌تواند به شما در حفظ خاطرات و جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

حالا مطالعات دیگر ثابت کرده که قهوه مزایای سلامتی دیگری مانند محافظت در برابر بیماری پارکینسون، دیابت نوع ۲، بیماری کبدی و سرطان کبد دارد. همچنین قهوه در بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر افسردگی مفید است.

بنابراین دفعه بعد برای اوقات فراغت خود یک فنجان چای با ۲۷ عدد قند نخورید! فقط کافی است که یک فنجان قهوه بنوشید، کمی با ویولون بازی کنید، در اطراف خانه ورزش کنید، برای اوقات فراغت خود دانه آفتابگردان بخورید تا ضریب هوشی شما حداقل ۱۵ امتیاز بهبود یابد.

و خلاصه!

افزایش قدرت ذهن یعنی بالا بردن توانایی تصمیم گیری با کمک گرفتن از سلول‌های خاکستری مغز و قرار دادن رویدادهای گذشته در کنار یکدیگر برای رسیدن به یک نتیجه بهینه. همه افراد به شکل‌های مختلفی از قدرت ذهنی برخوردارند، اما برخی با انجام تمرینات خاص توانستند که ذهن قوی‌تر و چابک‌تری داشته باشند.

این افراد ممکن است ورزش‌های خاص انجام داده باشند، ممکن است خوراکیهای سالم مصرف کرده باشند، ممکن است به اندازه کافی خواب داشته باشند یا ممکن است در طول روز از موسیقی‌های متفاوتی استفاده کرده باشند. در بالا به شش راهکار ساده برای افزایش قدرت ذهن اشاره کردیم. شما هم سعی کنید که آنها را امتحان کنید و نتیجه را در بخش نظرات به ما بگویید تا سایر کاربران هم از آنها استفاده کنند.


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن