از کارمندان انتظار عمل داشته باشید نه فکر

از کارمندان انتظار عمل داشته باشید نه فکر
مجموع 5 از 4 رای

از کارمندان انتظار عمل داشته باشید

از کارمندان انتظار عمل داشته باشید نه فکر

من به شما توصیه می کنم، وقتی فرد جدیدی را به کارکنان خود اضافه می کنید، از او انتظار فکر کردن نداشته باشید؛ بلکه او را برای کاری که باید انجام دهد استخدام کنید. البته او باید برای خود صاحب فکر باشد. با این کار شما به او یاد می دهید که چه طرز فکری دارید. وقتی این کارمند با شیوه های شما آشنا شد، اولین قدم را برای تبدیل شدن به یک کارمند خوب برداشته و درست همان کاری را می کند که شما می خواهید.

اما وقتی از یک کارمند جدید انتظار داشته باشید، معماهای کار شما را حل کند، او را در شرایطی قرار می دهید که سعی می کند، حتی وقتی جواب سوال های شما را نمی دانید پاسخ هایی هر چند بی اساس بدهد. شما باید دریابید که سازمان شما برای این کارمند، یک دنیای ناشناخته است در نتیجه حداقل ۵۰ درصد تصمیم هایی که می گیرد نامطلوب و بد است.

زنی مبلغ در آفریقا، با تعدادی از افراد ساده که تنها دو سال در زمینه ی آهن آلات کار کرده بودند سر و کار داشت. این مبلغ هر روز مشاهده می کرد که خدمتکارش یک قوطی کنسرو برمی دارد و بیرون می رود. وقتی از پسر علت را پرسید؛ او با غرور جواب داد که این قوطی های کنسرو را می کارد تا یک ماشین بروید.

ممکن است این موضوع به نظر ما مسخره بیاید، اما به دیدگاهِ کشاورزیِ پسر فکر کنید: تجربه به او آموخته بود که اگر بهره می خواهی، باید تخم آن را بکاری و پرورش دهی.

بعضی از مدیران به این توصیه ی من که از همان اول باید به جای کارمندان خود فکر کنند، اعتراض می کنند. زیرا آن را باعث تحقیر کارمندان می دانند. به طور مسلم هدف من این نیست! با این کار، نه تنها به او خط می دهید، بلکه به او فرصتی می دهید که خود را یک برنده بداند و فوری یکی از بازیکنان تیم شود.

کارمندان جدیدی که تنها به اتکای فکر و تدبیر خود رها می شوند، برای این که عضو جدیدی از این سازمان کاری شود، استرس های غیر ضروری زیادی را تجربه می کنند.

هر کارمند تازه استخدام شده ای ترجیحا سه بار در هفته باید با مدیر یا سرپرست خود نشست داشته باشد. این جلسه ها فرصت لازم را فراهم می کند، تا رفتار مورد نظر کارمند را بشناسید و آن را تقویت کنید و به نقاط قوت و ضعف او پی ببرید.

تذکر: در این مورد حداقل دو مورد لازم و ضروری هستند؛ اول اینکه وقتی از این شیوه استفاده می کنید، درخواهید یافت که کارکنان تان شغل خود را به درستی شناخته اند. دوم اینکه در توصیه های خود اهل عمل باشید. اگر شما با نشان دادن جهت و گفتن اینکه بر او نظارت دارید، زمینه های کاری او را بسازید و در ادامه، آن را پیگیری نکنید، در نهایت این کار باعث می شود کارمند وظیفه ی خود را کامل انجام ندهد.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که القاء یک تفکر به کارمند جدید، نباید آزاردهنده شود، زیرا محیط بیرون از ارتش یک پادگان نظامی نیست. در محیط کار شما باید تنها کارمندان را به سوی فعالیت های سودمند هدایت کنید.

(منبع: ۱۳ اشتباه مهلک مدیران، رابرت مارویل)

ادامه ی مقالات راهکارهای مدیریتی را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن