کارمندان بدقلق: نحوه ی مدیریت افراد بدقلق
علایم همه جا هستند: صداهای بلند شده در اتاق کنفرانس، مکالمات زیرلبی در سالن، شکایت های کارمندان از تیم شما در پشت درهای بسته. یکی از دیگر افراد گروه (بله، یکی از باهوش ترین و ماهرترین افرادی که دارید)، مایه ی دردسر است. یک آدم ناراحت. کسی که باعث کُفری شدن همه می شود و هیچ کس را خوشحال نمی کند.
مدیران همیشه مجبور بوده اند با کارمندان دردسرساز کنار بیایند، اما در بازار کار امروز ممکن است شما نتوانید آدم های بداخلاقِ بدقلق، اما با استعداد خود را بیرون کنید. پس چکار کنید؟
بعضی از راه حل های ممکن ساده و سرراست هستند، هرچند غالبا از نظر دور مانده اند. اما اگر اینها ناکافی اند، می توانید برای کمک گرفتن، به سراغ متخصص مفهومی به نام “هوش احساسی Emotional intelligence” بروید.
شغل غلط
برای شروع، بررسی کنید آیا آن کارمند درسرساز در شغل غلطی قرار دارد یا نه. توماس رایس، رئیس شرکت مشاوره ای بین المللی Interaction Associates، می پرسد: “آیا آن فرد برای نقشی که در آن مشغول است، به لحاظ شخصیتی که دارد، جور نیست؟”
مثلا، شما اغلب کسی را می بینید که درونگرا و تنهاست و شاید از نوع افرادی باشد که شم بسیار قوی دارد و به لحاظ اداری کار را تا آخر دنبال نمی کند. با وجود این، در حال حاضر از آنها انتظار می رود آن نوع کار را انجام دهند.
اف. نوریس داج. رئیس HR Masters می گوید: “این نوع عدم تطابق بیشتر زمانی اتفاق می افتد که افراد ماهر از نظر فنی، به نقش های مدیریتی ارتقای شغلی می یابند. من افرادی را با مهارت های مردمی اندک می بینم که اکنون در جایگاه های مردمی قرار دارند. هم اکنون این تحلیل گر و حسابدار، مشغول اداره ی این بخش از سازمان است. اینها همان چیزهایی هستند که آنها از آن پرهیز می کنند. آنها می خواستند با اعداد و دستگاه ها کار کنند ولی ناگهان تلاش می کنند تا تیم هایی را تشکیل دهند و کار تیمی را تقویت کنند، ولی هیچ چیز نمی دانند.”
اگر مساله این است، به سرعت برای آدم های بداخلاق خود کلاس های آموزش مدیریت برگزار کنید یا آنها را به مشاغلی انتقال دهید که از مهارت هایشان بهتر استفاده می کنند.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید