در ادامه ی سری مطالب اهمیت استراتژی اقیانوس آبی مطلب زیر را بخوانید
سرعت فزاینده و سادگی تبدیل شدن به بازیگران جهانی.
به طور تاریخی، شرکت های عمده مطرح در سطح جهانی از آمریکا، اروپا، و ژاپن بوده اند. اما این روند با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است.
در طول پانزده سال گذشته تعداد شرکت های چینی در فهرست جهانی فورچون ۵۰۰ بیش از بیست برابر افزایش یافته است شرکتهای هندی تقریبا هشت برابر و تعداد شرکت های آمریکای لاتین بیش از دو برابر شده اند. این بدان معناست که اقتصادهای بزرگ در حال ظهور، فقط معرف اقیانوسهای تقاضای جدید نیستند که باید کشف شوند. آنها در عین حال معرف اقیانوس هایی از رقبای بالقوه با جاه طلبی جهانی هستند که تفاوت چندانی با تویوتا، جنرال موتورز یا یونیلور ندارند.
اما فقط شرکت های بزرگ بازارهای در حال ظهور نیستند که در حال رشد هستند. این فقط نوک کوه یخ معرف آینده است . در طول دهه ی گذشته تحول بنیادی در میزان هزینه و سادگی تبدیل شدن به بازیگران جهانی از هر گوشه ای از جهان به وجود آمده است. این روندی است که هیچ سازمانی نمی تواند با آن مقابله کند. برای اثبات اهمیت آن به دهده های زیادی نیاز نیست. با وجود سهولت و ارزانی راه اندازی یک وبگان، هر کسب و کاری می تواند پیشخوانی جهانی داشته باشد. امروز مردم از هر جایی می توانند با مراجعه به انبوه جمعیت تامین مالی انجام دهند یا پول جمع کنند. با وجود سرویس هایی مانند جی میل و اسکایپ ، هزینه ارتباطات به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. با وجود سرویس هایی مانند پی پال به راحتی می توان مشکل اطمینان به امنیت تراکنش های مالی را حل کرد.
شرکت هایی مانند علی بابا جستجوی تامین کنندگان در سراسر جهان و تحقیق درباره صلاحیت آنهارا نسبتا سریع و آسان ساخته اند. موتورهای جستجویی وجود دارند که عملا فهرست های راهنمای کسب و کار جهانی به حساب می آیند و رایگان هستند. در حوزه ی تبلیغات جهانی نیز ابزارهایی مانند توییتر و یوتیوب زیرساختی رایگان برای بازاریابی محصولات ارائه می دهند.
بنابراین هزینه ی ورود برای تمام بازیگران جدیدی که می خواهند بازیگرانی جهانی باشند بسیار پایین آمده است و در عمل از هر گوشه ای از جهان هر کسی میتواند وارد بازارهای جهانی شود و محصولات و خدمات خود را عرضه کند. گرچه این روند نمیتواند تمام موانع در مسیر تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی را حذف کند، اما مطمئنا در تشدید رقابت جهانی نقش مهمی دارد.
برای متمایز شدن در این بازار بیش از حد شلوغ باید از طریق نوآوری در ارزش خلاقیت داشته باشید.
سری مقالات استراتژی اقیانوس آبی را دنبال کنید
دیدگاهتان را بنویسید