مناسب ترین شیوه ی مدیریت افراد
بدون تردید کار دفتری، بخشی از کار مدیریت را تشکیل می دهد، اما اکثر ما شخصا قبول داریم که یک کارمند دفتری با حقوق ماهیانه ی ۱۵۰۰ دلار، بهتر از اکثر مدیران می تواند امور دفتری و اداری را انجام دهد. با این وجود، شما نمی توانید با چنین حقوقی مدیری استخدام کنید که قادر باشد به طور شایسته کار مراجعه ها را رفع و رجوع کند.
بنابراین شما با استفاده از این ایده، مدیریت خوب بر دیگران را یکی از اهداف خود قرار دهید، زیرا به شما کمک می کند با هر یک از کارمندان بعنوان یک انسان رفتار کنید.
با کارمندان خود به صورت تک به تک صحبت کنید: در مقاله ی قبل دیدیم که اکثر مدیران با نسبت دادن یک مشکل به تمام کارمندان به اشتباه می خواستند به مشکل یک نفر اشاره کنند، اما یک مدیر خردمند سعی می کند تا آن شخص مورد نظر را که می خواهد تنبیه کند به کناری بکشد تا مسائل به صورت تک به تک حل و فصل شود.
اگر شما مدیر افرادی هستید که ساعت ورود و خروج نمی زنند، بهترین فرصت برای دیدن آن شخصِ روزکار، وقتی است که وارد اداره می شود، البته به شرط اینکه شما برای احوال پرسی در ساعت ۷ صبح در اداره باشید و یا پا به پای فردی که شب کار است تا شب بمانید، یا در کنار او تا ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب به تلفن ها پاسخ بدهید.
بهترین روش برای رسیدگی به مشکلات بعضی از کارکنان این است که سر میز آنها بروید و بگویید “بیایید با هم یک ساندویچ گرم بگیریم” یا ۲ فنجان قهوه بریزید، پیش او ببرید و بگویید: “بیایید با هم صحبت کنیم.”
اگر شما خودتان را پشت میزتان محبوس نکنید، می توانید با ترتیب دادن یک بازی گلف، یک صبحانه ی جمعی، حتی در دفترتان، فرصت های بسیاری برای صحبت تک به تک با افراد خاطی فراهم کنید. هرجا می خواهد باشد فقط باید آنجا شما دو نفر باشید.
هوشیار باشید و در دسترس: شما اگر دفتر کارتان را در جایی نزدیک به تالار نشیمن، محوطه ی پارکینگ یا سالن قرار دهید، به بهترین وجه می توانید این کنترل ها را اعمال کنید. بدین ترتیب می توانید بسیاری از مشکلات مدیریتی را در همان آغاز حل کنید.
به جای اینکه خود را قایم کنید و پشت سد محکمی از کارهای دفتری و درِ بسته مخفی کنید، می توانید مشکلات را یافته و از به خانه بردن مشکلات و زل زدن به کوتاهی های خود که انگار روی سقف خانه نوشته شده، در طول شب پرهیز کنید.
وقتی کارمندان عصبانی، مایوس و نگران وارد اداره می شوند، شما می توانید آنها را برای صحبت به داخل دفتر ببرید و از رفتن مستقیم آنها پیش دیگر کارمندان و پخش کردن ناراحتی و عصبانیت، جلوگیری کنید.
پس اگر خود را در کارهای اداری و کاغذ بازی زیاد غرق نکنید، فرصت های زیادی برای هدایت تک به تک افراد خواهید داشت و به یاد داشته باشید که شما برای حل مشکلات مردم و سر و سامان دادن امور، استخدام شده اید.
(منبع: ۱۳ اشتباه مهلک مدیران، رابرت مارویل)
ادامه ی مقالات راهکارهای مدیریتی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید