کار مدیران با قبول مسئولیت شروع میشود؛ اما کافی نیست مسئولیتی را بپذیرید که به شما داده میشود. این شما هستید که باید گام اول را بردارید و بگویید من میخواهم این مسئولیت را بپذیرم.
اگر از قبول مسئولیت میترسید و نمیتوانید در قبال مسئولیتها پاسخگو باشید، اصولاً مدیر نیستید.
در پی قبول مسئولیت موضوع پاسخگویی مطرح میشود. با پذیرفتن مسئولیت در واقع شما به دیگران میگویید: اگر اشکالی بروز کند من پاسخگو هستم و مسئولیت شکست و ناکامی تنها از آن من است.
آیا آنقدر به خود اعتماد دارید که بتوانید مسئولیتهایی را قبول کنید و پای آن مسئولیتها بایستید؟
لازم است در مقام مدیر خواستهها و نیازهای دیگران را مقدم بر نیازها و خواستههای خود بدانید. اگر هنگام بروز مشکلات، به جای مراجعه به درون خود، به بیرون نگاه کنید و دنبال علتها بگردید مدیر خوبی نیستید.
در عین حال وقتی همۀ کارها به خوبی انجام شود، اعتبار حاصل از آن نصیب مدیر میشود. هر قدر همکاران شما زیاد کار کرده باشند، هر اندازه شما فروتن باشید، هرچه سعی کرده باشید اعتبار موفقیت را به کارکنان گروهتان انتقال دهید، نام شماست که همهجا مطرح میشود. این فایدۀ بزرگ رهبر بودن است.
سه توانمندی مهم رهبری
پس از آنکه به این نتیجه رسیدید که میتوانید مسئولیت را بر عهده بگیرید، قرار گرفتن در مقام رهبری ایجاب میکند که بتوانید سه کار را به خوبی انجام دهید:
همکاری دیگران را جلب کنید:
باید کاری کنید دیگران در پندارۀ شما سهیم شوند و راه مناسب رسیدن به آن را بپذیرند.
خوب گوش بدهید. باید انواع اطلاعات لازم را از دیگران به دست آورید. برای این کار لازم است مهارتهای گوش دادن خود را تقویت کنید.
نیازها و خواستههای دیگران را مقدم بر نیازها و خواستههای خود بدانید.
رهبری نیازمند جلب همکاری دیگران است. باید به نیازهای دیگران گوش دهید و نیازها و خواستههای دیگران را مقدم بر نیازها و خواستههای خود بدانید.
(منبع: رهبری به زبان خودمانی ترجمۀ مهدی قراچهداغی)
متشکر ، مسئولیت پذیری یک مدیر اصل مهم و جدایی ناپذیر از مدیریت است .
عاالی بود.سپاس