چهار عامل اساسی بر موفقیت کسب و کار آنلاین مؤثر است که عبارتند از:
فناوری
میتوان گفت که فناوری پایه و اساس کسب و کار آنلاین را تشکیل میدهد و زمانی یک سازمان خواهد توانست در عرصه رقابت و کسب و کار آنلاین موفق شود که زیرساختار فناوری خود را تقویت کند و از اساس فناوری که همان اینترنت است، استفاده نماید.
سرمایه
مدیر موفق در عرصه کسب و کار آنلاین کسی است که زیرساختار سرمایهای سازمان را درک کند، منابع مالی مورد نیاز برای استقرار کسب و کار آنلاین را با توجه به منابع سازمان تأمین کند و ایمنی لازم را برای سرمایهگذاری در زمینه کسب و کار آنلاین ایجاد کند.
رسانه
مدیر کسب و کار آنلاین در بین رسانهها باید دارای قدرت انتخاب باشد و با توجه به همگرایی در فناوریهای ایجاد شده، همگرایی رسانهای را نیز به وجود آورد.
سیاست عمومی
مدیران ارشد سازمانها برای آن که در عرصه کسب و کار آنلاین موفق باشند، باید به زیرساختار سیاست عمومی سازمان نیز توجه داشته باشند؛ یعنی باید قوانین رایج و همچنین فرصتها و تهدیدهای ناشی از تغییر قوانین و مقررات کسب و کار آنلاین را درک کنند و به این نکته مهم پی ببرند که اینترنت چگونه جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و متقابلاً جامعه چگونه اینترنت را متأثر میکند و با توجه به تصمیمات مرتبط با استراتژی، فناوری، سرمایه و رسانه سیاستهایی را اعمال کنند که نه تنها شرکتهای خاص، بلکه رقبا را هم تحت تأثر قرار دهند.
همواره باید این نکته را در نظر داشت که کسب و کار آنلاین چیزی فراتر از یک فناوری است و برای آنکه یک سازمان در عرصه کسب و کار و رقابت موفق باشد، باید استراتژی کسب و کار آنلاین آن با استراتژی تجاری سازمان هماهنگ باشد.
(منبع: مدیریت در کسب و کار الکترونیکی تألیف عباس پاپی، محمدباقر حمزه)
بسیار عالی