ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۸/۰۶
793 بازدید
۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

سومین قانون ایجاد رابطه متقابل

سومین قانون اریک برن چنین می گوید: پیامد رفتاری یک رابطه متقابل با پیامهای نهانی در سطوح روانشناختی مشخص می شود نه در سطح اجتماعی. اریک برن تأکید بر این دارد که حتما در سطح روانشناختی مشخص می شود، نه این که ممکن است مشخص شود. او بر این باور است که وقتی افراد در دو سطح با یکدیگر رابطه برقرار می کنند، آنچه که عملا اتفاق می افتد همیشه پیامد آن پیامهای پنهانی است. اگر بخواهیم یک رفتار را خوب بفهمیم می بایست توجه کامل و خاص به سطح روانشناختی رابطه داشته باشیم.

به زبان تحلیل رفتار متقابل ما از این مسئله به عنوان «افکار مریخی» صحبت می کنیم. اریک برن یک مرد سبز رنگ و کوچک را به تصویر در می آورد که از کره مریخ به زمین فرود آمده است و آنچه را که روی کره زمین است مشاهده می کند. این شخص مریخی هیچگونه درک قبلی از معنای روابط ما ندارد. او به سادگی مشاهده می کند که ما چگونه رابطه برقرار می کنیم و سپس به رفتارهای بعد از این روابط توجه می کند.

تمرین کنید که آن مریخی باشید. همیشه از سطح روانشناختی و سطح اجتماعی آگاه باشید. ادعای قاطع برن را بررسی کنید. آیا باور او در این مورد که پیامدهای رفتاری همیشه در سطح روانشناختی مشخص می شود، درست است؟

روابط متقابل و رفتارهای غیر کلامی

در یک رابطه متقابل با پیامهای نهانی، پیامهایی که در سطح اجتماعی رد و بدل می شود به صورت کلامی است. برای این که در سطح روانشناختی، مانند آن مریخی فکر کنید باید به حرکات و رفتارهای غیر کلامی توجه کنید و آنها را مورد مشاهده قرار دهید. می توانید آنها را در لحن صدا، ژستها و حرکات، طرز قرار گرفتن و نمادهای چهره ای بیابید. افزون بر این، علائم ظریف تر دیگری وجود دارد که در نحوه تنفس، گرفتگی عضلانی، ضربان نبض، انبساط مردمک چشم، و میزان عرق کردن و غیره مشاهده میشود. ما پیامهای در سطح روانشناختی را به عنوان پیامهای پنهانی و سری قلمداد می کنیم. در واقع اینها به هیچ وجه جنبه سری ندارند البته اگر بدانید دنبال چه میگردید.  علائم و نشانه های رفتارهای غیرکلامی در اختیار شما هستند تا آنها را بخوانید.

بچه های کوچک این علائم و نشانه ها را می توانند به صورت شهودی بخوانند.

همچنانکه بزرگ می شویم به صورتی سیستماتیک و منظم یاد می گیریم که این حالات شهودی را مسدود نگه داریم. («عزیزم، بی ادبی است که به کسی خیره شوی.») برای اینکه بتوانیم از نظریه تحلیل رفتار متقابل بهتر و مؤثرتر استفاده کنیم، نیاز داریم که در توجه به علائم و نشانه های بدنی، خودمان را مجددا آموزش دهیم. شما با تشخیصهای رفتاری حالات نفسانی گامی مؤثر در این زمینه برداشته اید.

واقعیت این است که هر رابطه متقابلی دارای سطح روانشناختی از یک طرف و سطح اجتماعی از طرف دیگر می باشد. لیکن در یک رابطه متقابل با پیامهای نهانی این دو سطح با یکدیگر نمی خوانند و هماهنگی ندارند. پیامهایی که به وسیله کلمات منتقل می شوند پیامهای غیر کلامی را به صورتی غیر از آنچه که هست وانمود می سازند.

در مقالات قبلی آموختید که ناهماهنگی و ناهمخوانی یک اصطلاح علمی است برای این نوع ناهماهنگ بودن پیامها. اگر میخواهید مثل آن مریخی فکر کنید، تمرین کنید که این ناهماهنگی ها را مشاهده کنید.

این مطلب ما را به یک نکته اساسی و کلی دیگری رهنمود می سازد:

برای تحلیل دقیق هر نوع رابطه متقابل می بایست به همان اندازه که به کلمات اهمیت می دهید، رفتارها و نشانه های غیر کلامی را نیز در نظر بگیرید.

آن مثال را در مورد شوهری که از همسرش می پرسید که پیراهنش کجاست بیاد آورید. اگر صرفا به کلمات توجه کنیم، رابطه «بالغ» به «بالغ» است و لیکن اگر به رفتارها و نشانه های غیر کلامی توجه کنیم، بر عکس است. یک رابطه «والد» به «کودک» است. ما می توانیم همین کلمات را با یک سری رفتارهای غیر کلامی متفاوت دوباره مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم هر بار رابطه متقابل متفاوتی ایجاد کنیم.

این تمرین را انجام دهید. درست همان کلماتی را به کار برید که بین زن و شوهر ردو بدل شد و دریابید که به وسیله رفتارهای غیرکلامی متفاوت چند نوع مختلف رابطه متقابل را می توانید بوجود آورید.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

یک پاسخ به “سومین قانون رابطه متقابل و رفتارهای غیر کلامی”

  1. فرانك بابايي گفت:

    درود برشما خیلی توضیحاتتان ساده وروان بود خواهشمندم در باره نظریه های دیگر هم اینگونه توضیح بفرمایید تا اگاهی افراد بیشتر شود واین کلاسهای بی محتوا جمع شود سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *