وجود تجربههای بسیار خوب و متعددی از مدیریت دورکاری باعث شدهاست این نوع از مدیریت مورد استقبال مدیران و افراد زیادی قرار بگیرد. عموماً مدیریت دورکاری از منزل یا دفتر شخصی یک مدیر انجام میشود و معروفترین این نوع مدیریتها در تیمهای تولید محتوا نمایان است.
قبل از شروع به مدیریت به صورت دورکاری افراد ابتدا بایستی تکنیک های مدیریت دورکاری را فرا بگیرند که در ادامه این مقاله به معرفی بهترین تکنیک های مدیریت دورکاری خواهیم پرداخت.
تکنیک های مدیریت دورکاری
گرچه در نظر بسیاری از افراد، کار کردن و مدیریت در محیط کار بهتر و دوست داشتنیتر است اما وجود ویژگیهایی در مدیریت دورکاری که مهمترین آن صرفهجویی بسیاری در زمان و بودجه است باعث شدهاست این نوع مدیریت امروزه نظر بسیاری از مدیران را به خود جلب کند. البته لازم به ذکر است این نوع کار کردن میتواند برای کارمندان نیز بسیار بهتر باشد و همان ویژگیها را برای کارمندان داشتهباشد.
همانطور که گفته شد، مدیریت دورکاری صحیح نیازمند به یادگیری روشها و تکنیک های مدیریت دورکاری میباشد که هر کارفرمایی بایستی به آنها آگاه باشد. یک مدیر بایستی بداند که به صورت دورکاری اول از همه چگونه باید بر رفتار و کارهای کارمندان خود دسترسی داشتهباشد و بازخوردهای خود را چگونه نشان دهد. همچنین بخش مهم دیگر مدیریت دورکاری، نحوه اطلاعرسانی به کارمندان میباشد که نیازمند به آگاهی از روشهای آن است.
علاوه بر یادگیری روشهای مدیریت دورکاری و نحوه برخورد با کارمندان دورکار، یک مدیر بایستی از بهترین نرمافزارها و ابزارها برای مدیریت خود استفاده کند و به آنها تسلط کافی داشتهباشد. اما خب نکات لازم برای مدیریت دورکاری چیست و چگونه میتوان به آنها آگاه شد. در ادامه این بخش از مقاله به معرفی برترین تکنیک های مدیریت دورکاری خواهیم پرداخت.
وجود دفتر کار مناسب
فرقی نمیکند که قرار است مدیریت دورکاری در خانه انجام شود یا دفتر کار اما در هر صورت هر مدیری در هر مکانی که مستقر است باید یک دفتر کار مناسب برای خود ایجاد کند تا بتواند این نوع مدیریت را به صورت صحیح انجام دهد.
در این دفتر کار بایستی وسایلی که ممکن است کار را با مختل روبرو کند بایستی کاملاً از این دفتر خارج شوند. برای مثال، تخت خواب یکی از وسایلی است که میتواند به افراد حس خواب آلودگی را منتقل کند که بسیار میتواند مدیریت و کار را از عقب بیاندازد.
حفظ آرامش در محل مدیریت
یکی دیگر از مهمترین تکنیکهایی که بایستی در مدیریت دور کاری آن را رعایت کنید، دارا بودن فضایی دارای آرامش و سکوت میباشد. یک مدیر کسب و کار بایستی در آرامش و سکوت فعال باشد تا بتواند تعامل بهتری داشته باشد و همچنین بتواند ذهن خود را فعال نگه دارد. استفاده از هدفون یا موسیقی آرامشبخش از دیگر نکاتی است که میتواند باعث حفظ آرامش در محیط کسب و کار شود.
تعهد با عادات یک مدیر
گرچه قرار است مدیریت یک کسب و کار کاملاً به صورت دورکاری انجام شود اما برای بهتر شدن این نوع مدیریت، مدیران لازم است به عادات رفتاری و اخلاقی یک مدیر خوب کاملاً پایبند باشند. فرقی نمیکند که مدیریت در چه فضایی انجام میشود اما شایسته است مدیر از لباسهای مناسب برای کار استفاده کند و نوع صبحت کردن وی تحت تأثیر مکانی که در آن وجود دارد قرار نگیرد.
همچنین یک مدیر موفق برای حرف زدن نباید به صورت ساکن قرار بگیرد و بهتر است برای تلفنهای کاری قدم بزند تا بتواند از جملات و کلمات قویتری استفاده کند.
بهرهمندی از فناوری
یکی دیگر از مهمترین تکنیک های مدیریت دورکاری، بهرهمندی از بهترین ابزارها و تکنولوژیهایی است که در این مورد وجود دارند. مدیری که به صورت دورکاری فعالیت انجام میدهد بایستی از ابزارهای متفاوتی استفاده کند تا بتواند به همه نیازهای خود پاسخ دهد.
برای همین امر وجودمانیتوری بزرگ بسیار برای یک مدیر در زمان دورکاری پسندیده است تا بتواند جدا جدا به تمامی فعالیتهای خود رسیدگی کند و تعامل خوبی با فضای خود داشتهباشد.
ایجاد هدفگذاری و اولویتبندی
یک مدیر موفق بایستی هر روزه برای خود هدفهای مختلفی را تعیین کند و برای هر کدام از آنها اولویتی را در نظر بگیرد و سپس بر روی هر کدام از آنها تمرکز حداکثری خود را قرار دهد.
در نظر گرفتن اولویتبندی در کارها باعث میشود مشخص شود مدیران متوجه شوند چگونه برای هر کدام از آنها برنامهریزی کنند. برنامهریزی باعث میشود تحقق اهداف بهتر از پیش انجام شود.
ایجاد رابطه حضوری
اگرچه که قصد دارید تمامی یا تنها بخشی از پروژههای خود را به صورت کاملاً دورکاری به افراد بسپارید و مدیریت آنها را نیز به روش دورکاری عهده دار شوید، باز هم لازم است در مدتهای طولانی با اعضا تیم و مجموعه خود یا به صورت جمعی یا به صورت تکی دیدار داشتهباشید.
در دیدارهای حضوری خود علاوه بر اینکه میتوان به کارمندان حس خوبی را انتقال داد؛ میتوان شادابی و حس اعتماد افراد را نیز تقویت کرد. البته اگرچه دیدارهای دوستانه و حضوری ممکن است برای کارفرمایان هزینهای را به همراه داشته باشد اما قابل توجه است که این دیدارها میتواند در بلند مدت بسیار پرسود باشد.
استفاده از ایده پردازی
اگرچه که ممکن است در محلی جز دفتر یا شرکت به دورکاری مشغول شوید، اما همیشه برگه یا تختهای سفید را همراه خود داشتهباشید تا بتوانید ایدههایی که از ذهن خود خطور میکند را بنویسید و در مورد آنها اندیشه کنید.
همچنین لازم به ذکر است که اگرچه کارمندان دورکاری نمیتواند به راحتی کار حضوری ایدههای خود را در جهت موفقیت کسب و کار به مدیر خود منتقل کنند اما با در نظر گرفتن برنامهای خاص و جلساتی تعیین شده میتوان از کارمندان درخواست کرد تا ایدههایی که در ذهن آنها سر گرفته است را به آسانی و بهتر بیان کنند.
مزیتهای مدیریت دورکاری
پس از شناخت کامل نسبت به برخی از مهمترین تکنیک های دورکاری، بایستی با مزیتها این نوع مدیریت نیز آشنا باشید زیرا وجود همین مزیتها باعث شدهاست این نوع مدیریت امروزه پیش از گذشته نزد بسیاری از افراد و کارفرمایان محبوب شود. در ادامه مقاله مهمترین مزیتهای این نوع مدیریت را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
کاهش مصرف انرژی
اولین مزیت مدیریت دورکاری کاهش مصرف انرژی است. یک مدیر برای رسیدن به دفتر خود بایستی مسیری را طی کند که ممکن است در این مسیر علاوه بر آزار ذهنی که تحمل میکند، انرژی زیادی را صرف کند که با مدیریت به صورت دورکاری دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.
امکان استخدام افراد با فاصله جغرافیایی زیاد
اگر لازم باشد مدیریت و استخدام کارکنان تنها حضوری باشد، مدیران نمیتوانند متخصصانی را به استخدام خود در آورند که در نزدیکی یا حداقل در شهر آنان سکوت ندارند! با مدیریت به صورت دورکاری مدیران میتوانند افراد و متخصصانی را از هر کجا دنیا به استخدام خود در آورند تا پروژههای خود را به آنان بسپارند. عموماً تیمهایی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند دارای نویسندههایی هستند که در فاصلههای جغرافیایی مختلفی با یکدیگر قرار دارند و صد البته که این روش نمیتواند آسیبی به روند کاری وارد کند.
رضایت بیشتر کارمندان
طبق تحقیقاتی که به دست آمدهاست، کارمندانی که به صورت دورکاری، کار میکنند نسبت به شغل خود رضایت بیشتری دارند. در واقع تمامی کارمندان برای یک بار هم که شدهاست مزایا و معایب این نوع کارمندی را بررسی کردهاند و متوجه شدهاند دورکاری نسبت به کار حضوری بهتر است. رضایت کارمندان از شغل خود باعث میشود درصد موفقیت و مفید بودن کار بیشتر شود که این فرایند برای کارفرمایان بهتر است.
معایب دورکاری
هر چیزی که در دنیا وجود دارد؛ همانطور که دارای مزایایی میباشد؛ معایبی نیز دارد که مدیریت دورکاری نیز از این قائده استثنا نمیباشد. در ادامه برخی از مهمترین معایب مدیریت دورکاری را مورد نقد و بررسی قرار میدهیم.
عدم دسترسی سریع به کارمندان
مدیرانی که به صورت دورکاری کسب و کار خود را مدیریت میکنند، نمیتوانند سریعاً به کارمندان خود دسترسی داشته باشند. گرچه دسترسی تلفنی یا آنلاین ساده به نظر میرسد اما همیشه در این نوع دسترسیها مشکلاتی وجود داشتهاست که ممکن است دسترسی سریع را کمی با مشکل روبرو کند.
عدم مفهومرسانی دقیق
در مدیریت دورکاری در برخی موارد کارمندان همیشه نتوانستهاند منظور خود را در امور کاری به صورت کامل و بینقص به کارمندان خود منتقل کنند. تابحال مشکلاتی زیادی پیش آمده است که کارمندان به دلیل برداشت اشتباهی که از سخنان مدیر خود داشتهاند، نتوانستهاند کار را به صورت بینقص انجام دهند.
کاهش پایبندی به تعهدات سازمانی
یکی از مهمترین تکنیک های مدیریت دورکاری، تعهد مدیران به فضای کسب و کار و عادات مدیریتی میباشد اما متأسفانه در بسیاری از موارد علاوه بر مدیران، کارمندان نیز نتوانستهاند در دورکاری به مهمترین تعهدات سازمانی پایبند باشند.
احساس حس کسالت
مدیران در مدیریت دورکاری نیاز دارند تا با افراد یک مجموعه یا جامعه در موضوعات مختلفی ارتباط حضوری برقرار کنند و راجع به موضوعاتی مختلفی مشورت انجام دهند. اما در مدیریت دورکاری ممکن است مدیران نتوانند به صورت کامل با دیگر افراد مجموعه ارتباط سازندهای برقرار کنند و همچنین عدم تنوع در کار میتواند باعث احساس کسالت در مدیران شود.
تداخل کسب و کار با زندگی شخصی
بسیاری از مدیرانی که تصمیم گرفتهاند شیوه مدیریت دورکاری را پیش بگیرند؛ این کار را در منزل خود انجام میدهند. وجود مدیریت در منزل میتواند باعث شود کسب و کار افراد با زندگی شخصی آنها دخیل شود و مشکلاتی را نیز پیش آورد. برای مثال یک مدیر هنگام این که به دفتر کار خود رجوع میکند از بسیاری اتفاقات زندگی شخصی که میتواند ذهن وی را اشغال کند دور میماند اما اگر بخواهد در منزل خود به مدیریت مشغول شود بایستی با بسیاری از این مشکلات دست و پنجه نرم کند. علاوه بر مدیریت دورکاری، این مشکلات برای کارمندانی که به صورت دورکاری در منزل خود کار میکنند ممکن است رخ دهد.
جمع بندی
در این مقاله به معرفی مهمترین تکنیک های مدیریت دورکاری همراه با ذکر مزیتها و معایب این نوع مدیریت پرداختیم اما به طور کلی مدیریت به صورت دورکاری میتواند افراد را بیشتر جذب خود کند و همچنین در بسیاری از موارد به نفع مدیران و همچنین کارمندان نیز باشد.
اگر علاقه مند به موضوع توسعه فردی هستید و در این زمینه میخواهید آموزش ببینید پیشنهاد میکنیم که حتما از آموزش های توسعه فردی آکادمی ایده پردازان استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید