ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۸/۰۳
1,687 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

اولین قانون ایجاد رابطه متقابل

ویژگی یک رابطه متقابل مکمل، قابل پیش بینی بودن آن است. وقتی که ساعت را از شما پرسیدم، انتظار داشتم که با «بالغ» خود پاسخ دهید و شما هم این کار را کردید. زمانی که مدیر فروشگاه کارمندش را توبیخ کرد، انتظار داشت که او با «کودک» خود عذرخواهی کند و همین طورهم شد. 

هر گفتگویی می تواند شامل یک رشته روابط متقابل مکمل باشد، در این صورت، در کل این زنجیره ارتباطی این احساس وجود دارد چیزی قابل پیش بینی رخ خواهد داد.

مدیر: «من هم فکر می کردم معذرت خواهی کنی، این هفته دفعه ی سومه.»

کارمند (مینالد): «من که گفتم متاسفم، آقای رئیس، به هر حال تو ترافیک مونده بودم.»

مدیر: «این مزخرفات را به من نگو باید زودتر حرکت می کردی،….».

مبادلاتی از این قبیل می تواند به گردابی ختم شود تا اینکه طرفین رابطه از این گرداب در آمده و تصمیم بگیرند که کار دیگری انجام دهند. این اولین قانون ایجاد رابطه است. تا زمانی که رابطه متقابل به شکل مکمل باقی می ماند، رابطه می تواند تا بی نهایت ادامه پیدا کند.

توجه داشته باشید که ما نمی گوییم ادامه خواهد داشت، بلکه میگوئیم می تواند ادامه داشته باشد. واضح است که هر گفتگویی بعد از مدتی خاتمه می یابد. ولی تا آنجائیکه روابط متقابل، مکمل باقی می مانند، در روند رابطه چیزی وجود ندارد که جریان روان محرک و پاسخ را بهم بزند.

روابط متقابل متقاطع

من از شما می پرسم «ساعت چند است؟» شما از جای خود بلند می شوید، صورتان سرخ می شود و فریاد میزنید: «ساعت! ساعت! ساعت رو از من نپرس! باز هم که دیر کردی! اصلا معلومه داری چکار میکنی؟»

من از بخش «بالغ» خودم چیزی از شما پرسیدم و شما با «بالغ» خود به آن پاسخ ندادید و بجای آن به طرف حالت نفسانی «والد» عصبانی خود رفتید. با این سرزنش مرا از «بالغ» خودم بیرون رانده و وارد «کودک» کردید. نمودار این رابطه متقابل برای تبادل بین ما دو نفر در شکل زیر مشخص شده است.

نمودار بالغ — بالغ، والد — کودک — رابطه متقابل متقاطع

این مثال، یک نوع رابطه متقابل متقاطع را نشان می دهد و از این جهت این گونه نامیده می شود زیرا که بردارها روی نموداری که چنین روابط متقابلی را نشان می دهد معمولا یکدیگر را قطع می کنند.

افزون بر این، وضعیت «متقاطع» توصیف مناسبی برای احساس این نوع روابط است، زیرا زمانی که شما با داد و فریاد رابطه مان را قطع می کنید، من احساس میکنم انگار شما جریان ارتباط بین ما را قطع کرده اید.

به زبان علمی، رابطه متقابل متقاطع، رابطه ای است که در آن بردارهای رابطه متقابل با یکدیگر موازی نباشند و یا اینکه از حالت نفسانی مورد خطاب پاسخ داده نشود.

نمودار  «والد» — «کودک»، «بالغ» — «بالغ» — رابطه متقابل متقاطع

حال بیایید گفتگوی بین مدیر و کارمندی که دیر رسیده بود را بازسازی کنیم. کارمند از راه می رسد و مدیر با «والد» خود فریاد میزند. لیکن به جای ترسیدن و عذرخواهی، کارمند با ملایمت و اعتماد به نفس به رئیس نگاه می کند و با صدایی موزون پاسخ می دهد: «می توانم بفهمم که چقدر عصبانی هستید و می توانم درک کنم که چرا اینطور احساس می کنید، لطفا به من بگوئید که در این مورد چه کنم.» او محرک «والد» – « کودک» مدیر با یک پاسخ «بالغ» – «بالغ» قطع کرده است. ما این را در نمودار بالا می بینیم. یکبار دیگر پاسخ، جریان رابطه مورد انتظار را از جانب شخصی که محرک را فرستاده، قطع کرده است.

گاهی بهتر است که از الگوی کنشی تفصیلی استفاده کنیم تا ببینیم یک رابطه متقابل متقاطع هست یا نه. برای مثال:

باب (همانطور که روی صندلی لم داده): اوه، خسته شدم، دوست دارم پشتم را ماساژ دهی، اینکار را می کنی؟

جون (با صدایی خشن، اخم می کند و چشم غره می رود): «دیوونه شدی! فکر میکنی من وقت این کارها را دارم.»

نمودار ۶ – ۷ « کودک طبیعی» — «والد مهربان»، «والد مستبد» — «کودک مطیع» رابطه متقابل متقاطع

او به محرک «کودک» – «والد» باب یک پاسخ «والد» – «کودک» می دهد. در الگوی نوع اول، این رابطه متقابل ممکن است موازی به نظر آید، ولی عملا متقاطع حس می شود. ماهیت متقاطع بودن آن در نمودار بالا آشکار می شود جون به جای این که با «والد مهربان و تغذیه کننده» پاسخ دهد با «والد مستبد» خود پاسخ داده است و «کودک مطیع و سازگار» باب را به جای «کودک طبیعی» او مورد خطاب قرار می دهد.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *