استراتژی اقیانوس آبی
پارادایم رقابت در فضای کسب و کار بر ذهن بسیاری از مدیران امروز جهان سیطره دارد. مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود را در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار تقاضای موجود میدانند. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دگرگونه نگریستن به مفهوم استراتژی است. تئوری پردازان استراتژی اقیانوس آبی معتقدند که تنها راه پیروزی در رقابت، تلاش نکردن برای پیروزی در رقابت است. به باور آنها به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوسهای آبی شد و دست به خلق تقاضا زد.
بازاری که در آن هنوز قواعد بازی مشخص نشده است و فرصت برای سودآوری و رشد بسیار وجود دارد.این استراتژی ها به مدت ده سال در دسترس عموم قرار داده شد و آموزش های زیادی بر مبنای آنها قرار گرفت . اما همان طور که بسیاری از این مدیران دریافتند، همین اقیانوس های آبی نیز دیر یا زود سرخ و رقبا وارد آن می شوند. در این وضعیت چه باید کرد؟
این نکته ای کلیدی است که در این سری از مقالات به آن خواهیم پرداخت. اقیانوس های آبی که پس از مدتی به اقیانوس های قرمز تبدیل شده اند نیاز به بازسازی دارند.
خوشبختانه در سال های اخیر و همگام با ظهور و رشد فناوری های جدید، اقیانوسهای آبی جدید و کسب و کارهای نوپای زیادی در کشور شکل گرفته است که حفاظت از این کسب و کارها در محیط متلاطم امروزی کار دشواری است. پس صاحب هر کسب و کار همان طور که از رشد و نمو زمینه ی کاری اش راضی و خوشحال است همزمان باید مراقب این باشد که این اقیانوس آبی که یافته و یا حتی آن را ساخته است تا چه زمانی آبی رنگ خواهد ماند . آیا میخواهد تمام تلاشش را بکند که شکارچیان دیگر وارد اقیانوسش نشوند و آن را تمام و کمال برای خودش نگه دارد و یا حتی استراتژی دیگری میگزیند و دوباره در پی یافتن اقیانوس آبی رنگ دیگری خواهد رفت. هر کدام از این استراتژی ها را که برگزینید به هر حال باید زمان و موقعیت را به خوبی رصد کنید تا در زمان مناسب تصمیم خود را اجرایی کنید.
سری مقالات استراتژی اقیانوس آبی را دنبال کنید
دیدگاهتان را بنویسید