ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۱۰/۱۷
619 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

یکی از مهمترین ابزارها در سنجش توانایی شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها در بازاریابی، محاسبه نرخ تعامل یا انگیجمنت ریت است که میزان درگیری کاربران با وب سایت یا صفحه مورد نظر ما را نشان می‌دهد. اگر چه ابزارهای مختلفی برای سنجش شبکه‌های اجتماعی و کارایی وب سایت‌ها وجود دارد، اما باید بپذیریم که نتایج نهایی باید تبدیل به یک داده قابل محاسبه شده تا فرد از طریق آنها به قضاوت فعالیت خود در بازاریابی و تبلیغات بپردازد.

از آنجایی که نرخ تعامل در بیشتر شبکه‌های اجتماعی و حتی در وبسایت ها کاربرد دارد، در این مطلب به تعریف آن و همچنین نحوه محاسبه آن خواهیم پرداخت و نقش آن روی برنامه‌های بازاریابی را هم نشان می‌دهیم.

 نرخ تعامل چیست؟

نرخ تعامل یا انگیجمنت ریت (Engagement rate) یک معیار اساسی برای سنجش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است تا عملکرد یک قطعه محتوا در بستر رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیسبوک یا حتی وب سایت شخصی سنجیده شود. میزان مشارکت کاربران از طرف بازاریابان شبکه‌های اجتماعی به عنوان معیار موفقیت در این کارزار و همچنین تاثیرگذاری روی کاربران شناخته می‌شود.

خوشبختانه محاسبه نرخ تعامل هم برای شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک امکان پذیر است و هم می‌توان این محاسبات را در مورد مطالب یک سایت خاص هم انجام داد. در واقع این معیار به ما نشان می‌دهد که کاربر از پست یا محتوای ما تا چه اندازه راضی بوده و به شکلی با آن درگیر شده است.

 چگونه مقدار  نرخ تعامل را محاسبه کنیم؟

محاسبه نرخ تعامل با استفاده از میزان درگیری کاربران در یک پست تقسیم بر تعداد دنبال کنندگان آن حساب کاربری یا تعداد بازدید کنندگان آن سایت خاص انجام می‌شود. در حقیقت محاسبه این نرخ به سیستم شما بستگی دارد و ممکن است برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی روش محاسبه متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، در مورد فیس بوک معیارهایی مانند تعداد لایک، تعداد کامنت و همچنین اشتراک گذاری محتوا در اولویت است و محاسبه نرخ تعامل تویتر با مواردی مانند بازتوییت، لایک و پاسخ سنجیده می‌شود.

در محاسبه انگیجمنت ریت از درصد استفاده می‌شود تا پیشرفت شبکه اجتماعی یا سایت مورد نظر در یک دوره زمانی خاص مورد سنجش قرار گیرد. در تصویر زیر فرمول مورد استفاده برای محاسبه این نرخ آورده شده است که در مورد اینستاگرام بوده و ممکن است در مورد وب سایت و شبکه اجتماعی مورد نظر شما تغییر کند.

 چگونه مقدار  نرخ تعامل را محاسبه کنیم؟

چرا محاسبه انگیجمنت ریت اهمیت بالایی دارد؟

در شبکه‌های اجتماعی میزان مشارکت اغلب برمبنای فعالیت کاربران روی یک پست خاص انجام می‌شود و مهمترین معیار برای سنجش درگیر شدن کاربران با محتوا است. در حقیقت این معیار یک عدد خاص به ما نشان می‌دهد که برای اندازه گیری موفقیت یا شکست یک قطعه از محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

همچنین از این معیار می‌توان برای رصد نحوه درگیری فالوورها و کاربران با رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. به عنوان مثال، ممکن است شما در صفحه خود هزاران فالوور داشته باشید اما میزان درگیری آن‌ها پایین باشد و نرخ تعامل نشان دهد که کاربران شما درگیری چندانی با محتوای صفحه شما ندارند. بنابراین برای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی نیاز دارید که وابستگی بیشتری بین فالوورها و محتوای صفحه خود ایجاد کنید و مطمئن شوید که از محتوای شما استفاده می‌کنند.

نکته مهمی که در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال وجود دارد، نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI است. با انتخاب ابزار مناسب شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند تعامل خود را برای بالا بردن موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی بالا ببرند. اما به طور کلی بالا بودن انگیجمنت ریت می‌تواند نتایج زیر را به دنبال داشته باشد:

  • بیشتر دیده شدن کسب و کار
  • شناخته شدن برند
  • امکان استفاده از بازاریابی ارجاعی و بازاریابی چهره به چهره
  • بالا رفتن اعتبار کسب و کار
  • روابط بهتر با مشتریان

فاکتور نرخ تعامل به شما می‌گوید که اگر شما در صفحه خود فالوور دارید باید میزان تأثیرگذاری و درگیری آنها با محتوای خود را بدانید و مطمئن شوید که این فالوورها در کمپین‌های تبلیغاتی به عنوان ابزار کسب درآمد شما هستند.

چرا محاسبه انگیجمنت ریت اهمیت بالایی دارد؟

چه فاکتورهایی در محاسبه انگیجمنت ریت تأثیر گذار است؟

محاسبه نرخ تعامل پیچیده است و هیچ تعریف واحدی برای سنجش در گیری کاربران با محتوای صفحه یا سایت شما وجود ندارد. با توجه به اینکه تعامل کاربران با متن و تصاویر تغییر می‌کند، در هر مورد می‌توانید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

  • در وبسایت ها میزان اسکرول موس در صفحه، مدت زمان حضور کاربر در صفحه، مدت زمان نمایش صفحه، میزان نرخ پرش یا لاونس ریت (Bounce Rate) و همچنین میزان اشتراک‌گذاری و نرخ تبدیل به عنوان اصلی‌ترین فاکتورها شناخته می‌شوند.
  • در مورد شبکه‌های اجتماعی می‌توان به فاکتورهایی مانند تعداد لایک، میزان اشتراک گذاری محتوا، تعداد کامنت ها و تعداد بازتوییت را در نظر گرفت.
  • در فیس بوک تعداد ری اکشن‌ها، تعداد کلیک‌ها، تعداد کامنت ها و تعداد اشتراک گذاری‌ها
  • در لینکداین تعداد اینتراکشن ها یا تعامل‌ها، تعداد کلیک‌ها، تعداد فالوور ها و تعداد ایمپرشن ها
  • در اینستاگرام تعداد لایک و تعداد کامنت و همچنین تعداد بازنشر محتوا
  • در توییتر تعداد ریتوییت، تعداد کامنت ها و تعداد لایک
  • در پینترست تعداد لایک ها، تعداد کامنت ها و تعداد پین
  • در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ نرخ باز شدن ایمیل‌ها و نرخ کلیک خوری آنها محاسبه می‌شود

محاسبه نرخ تعامل در کمپین‌های چند کاناله بسیار سخت است و به همین دلیل باید برای هر کدام از آنها محاسبات جداگانه‌ای در نظر گرفته و استراتژی‌های بازاریابی را بر مبنای نتایج نهایی پیاده سازی کرد. در حقیقت فقدان فالوور های درگیر نشانگر این است که شما باید کانال بازاریابی خود را تغییر دهید و یا به دنبال محتوای جدید باشید.

نحوه استفاده از نرخ تعامل در کمپین‌های تبلیغاتی

وقتی که شما محاسبات مختلفی را برای میزان درگیری کاربران و فالوورها با محتوای خود انجام می‌دهید، در حقیقت می دانید که تا چه اندازه بین آنها و محتوای سایت یا صفحه اجتماعی شما ارتباط وجود دارد. حالا اگر خود شما یک کمپین تبلیغاتی برای کسب و کارتان ایجاد کنید یا بخواهید برای تبلیغات کسب و کارهای دیگر برنامه ریزی کنید، از نرخ تعامل برای نشان دادن کیفیت صفحه خود استفاده می‌کنید. اما از این معیار می‌توان نتیجه‌های متفاوتی گرفت:

  • راهنمای استراتژی ایجاد محتوا: این معیار نشان می‌دهد که کاربران با کدام یک از محتوای صفحه یا وبسایت شما ارتباط بهتری برقرار کرده و بهتر است که روی آن متمرکز شوید.
  • سنجش عملکرد شبکه‌های اجتماعی: بررسی میزان تعامل کاربران با استفاده از ابزارهای مختلف تضمین می‌کند که سیستم موردنظر برای بازاریابی شما مناسب است یا خیر. در واقع شما می‌توانید چند صفحه را در چند شبکه متفاوت با هم مقایسه کنید و بهترین آنها را انتخاب کنید.
  • پیدا کردن اینفلوئنسرها: استفاده از نرخ تعامل به شما اجازه می‌دهد که اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کسب و کار خود را پیدا کنید و از آنها برای بازاریابی و افزایش فروش کمک بگیرید (اینفلوئنسر کیست و کدام زمینه ها برای کسب درآمد بهتر هستند)
  • موفقیت در یک زمینه خاص را اندازه گیری می‌کنید: این معیار به شما نشان می‌دهد که مردم نسبت به کدام یک از محصولات و خدمات شما علاقه بیشتری نشان داده‌اند و احساس آنها نسبت به محصولات و خدمات به چه صورت است.
  • هدفگذاری مخاطبین مناسب: نرخ تعامل به شما اجازه می‌دهد که روند جمعیتی فعال در صفحه خود را دنبال کنید و آنها را بر مبنای فاکتورهای مختلفی مانند جنسیت، سن و حتی موقعیت جغرافیایی دسته بندی کنید و استراتژی بازاریابی خود را بر همین مبنا پیاده سازی کنید.

نحوه استفاده از نرخ تعامل در کمپین‌های تبلیغاتی

چه کسانی از محاسبه نرخ تعامل سود می‌کنند؟

محاسبه انگیجمنت ریت برای همه کسانی که در شبکه‌های اجتماعی صفحه اختصاصی دارند یا حتی کسانی که برای وب سایت خود وبلاگ ساخته‌اند ضروری است. این افراد با محاسبه این معیار نتیجه‌های مختلفی در مورد محتوای صفحه و وب سایت خود به دست می‌آورند تا از این طریق استراتژی‌ها و کمپین‌های مختلف خود را ارزیابی کنند.

اما در برخی موارد ممکن است شما یک صفحه‌ای بسیار فعال با تعداد فالوور زیاد داشته باشید یا حتی صاحب یک وبلاگ با آمار بازدیدکننده بالا باشید و بخواهید که به کمک آن‌ها و از طریق تبلیغات کسب درآمد کنید. در این صورت شما با محاسبه نرخ تعامل و نشان دادن آن به بازاریابان می‌توانید ثابت کنید که برای تبلیغات انتخاب مناسبی هستید و این به افزایش درآمد شما کمک می‌کند.

گروه سوم کسانی هستند که از این معیار برای تولیدات بعدی خود استفاده می‌کنند. در حقیقت شما به عنوان یک کارآفرین به فکر تولید یک محصول جدید یا ارائه خدمات جدید هستید و معیاری برای سنجش آن ندارید. قرار دادن محصول یا خدمات جدید در معرض دید مخاطبان و محاسبه انگیجمنت ریت به شما اجازه می‌دهد که عکس العمل مشتریان را بسنجید و بر مبنای آن روند تولید خود را تغییر دهید.

 آنچه گفتیم!

حقیقتاً نرخ تعامل ابزاری مهم و کاربردی برای سنجش کیفیت یک صفحه خاص یا یک وب سایت است. در عین حال نتیجه‌گیری‌های صورت گرفته نسبت به این محاسبات ممکن است متفاوت باشد و هر کس بر مبنای نیاز خود از آنها استفاده کند. اما به طور کلی ابزار خوبی برای سنجش نحوه تعامل کاربران و فالوورها با محتوای شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها است.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *