استفاده از رسانههای اجتماعی راه فوق العادهای برای رونق بخشیدن به مشاغل است. با استفاده از این برنامههای رایگان، میتوان با پست گذاشتن، مخاطبان را هدف قرار داد. چرا که این رسانهها مخاطبان بسیاری دارند. اما چه فایدهای خواهد داشت اگر؛ وقت و انرژی خود را صرف تولید محتوا برای صفحه یا کانالی کنید که مخاطب بسیار کمی دارد؟ به هنگام مدیریت حسابهای رسانههای اجتماعی، افزایش ممبر، همیشه باید اولویت شما باشد. میپرسید چرا؟ خب مشخص است که افزایش ممبر و مخاطبان زیاد، منجر به دیده شدن برند، بهبود وفاداری مشتریان و ایجاد فرصتهای بیشتر در بازار خواهد شد. و در صورتی که از این امر غافل شوید، به طور حتم از رقبای خود در دنیای تجارت عقب خواهید افتاد و فرصتهای بسیاری را از دست خواهید داد.
فرقی نمیکند که اولین بار است در رسانههای اجتماعی حساب ایجاد کردهاید، یا مدت زیادی است که تلاش میکنید و از عدم موفقیت در جذب مخاطبان ناامید و خستهاید. در ادامه چند روش عالی برای افزایش ممبر در شبکههای اجتماعی، برایتان توضیح میدهیم و قول میدهیم که اگر به آنها عمل کنید، بازدهی بالای وقت صرف صرف شده خود را، در مدت زمان کوتاهی خواهید دید.
برای افزایش ممبر در رسانههای اجتماعی، مخاطبان خود را بشناسید
اولین چیزی که باید برای افزایش ممبر شناسایی کنید، این است که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ پروفایل تجاری یا همان بیزنس اکانتها، اطلاعات موردنیاز را در اختیار شما قرار میدهند. در بررسی این مورد و شناسایی مشتریان و مخاطبان، برخی از مهمترین فاکتورهایی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
- جمعیت شناسی: سن، جنس و درآمد دنبالکنندههای شما چیست؟
- روانشناسی: شخصیت آنها چگونه است؟
- رفتار: علایق، سلیقه و سرگرمیهای آنها چیست؟
- اگر برای شرکت و یا مشاغل دیگر بازاریابی میکنید، در مورد نوع شرکت آنها فکر کنید، چند نفر برای آنها کار میکنند؟ و میزان درآمد و دامنه جغرافیایی فعالیت آنها چقدر است؟
- مشتریان خود را پیدا کنید: برای افزایش ممبر، ابتدا باید مخاطبان را پیدا کنید. آنها بیشتر تمایل دارند از کدام رسانه اجتماعی استفاده کنند؟ تلگرام یا اینستاگرام؟ آیا آنها کالای مورد نیاز خود را به صورت آنلاین جستجو میکنند؟
- رفتار خرید مشتریان را بشناسید: یکی از مهمترین نکاتی که برای افزایش ممبر، در مورد مشتریان باید فهمید، رفتار خرید آنها است.آیا آنها بصورت یکجا خرید میکنند؟ آیا آنها به ارجاع دوباره محصول علاقه دارند؟ تحقیقات خود را در مورد محصولات / خدمات از کجا انجام میدهند؟ آیا آنها آنلاین خرید میکنند؟ آیا در صورت وجود پیشنهاد ویژه، تمایل بیشتری به خرید دارند؟
- با مشتریان موجود صحبت کنید: با مشتریان درباره اینکه؛ چگونه حساب شرکت شما را پیدا کردند؟ چه چیزی باعث شد تا شما را انتخاب کنند؟ چرا آنها به شما وفادار هستند؟ سوال کنید. همچنین ارزش دارد مدتی را صرف تجزیه و تحلیل این کنید که؛ رقبای شما در رسانههای اجتماعی برای افزایش ممبر چه کاری انجام میدهند؟ چه کسانی آنها را دنبال میکنند؟ چه محتوایی را به اشتراک میگذارند؟ کدام یک از پستهای آنها بازدید بالایی داشته است؟ و کدام نداشته است؟ و غیره.
محتوای ارزشمند تولید کنید
سال گذشته، ۷۷٪ از بزرگسالان کالاها یا خدمات مورد نیاز خود را بصورت آنلاین خریداری کردهاند و ۴۶٪ آنها گفتند که در تصمیمگیری برای خرید به رسانههای اجتماعی اعتماد کرده و در آنها جستجو کردهاند. این بدان معنا است که با پست کردن مطالب جالب و محتوای جذاب، میتوانید وارد بازاری پر از مخاطب شوید. در این بازار، پروفایل تجاری برای افزایش ممبر کمک زیادی میکند، زیرا وقتی واقعاً مخاطب خود را بشناسید و علایق آنها را بدانید، دقیقاً میدانید که چگونه بازاریابی کنید.
هنگام پست گذاشتن در رسانههای اجتماعی، به یاد داشته باشید که این مکان برای متنهای طولانی اصلا مناسب نیست. رسانههای اجتماعی بسیار بصری هستند و شما به طور معمول برای جلب توجه مخاطبان، فقط چند ثانیه وقت دارید تا مخاطبان از پیمایش خبرنامه خودداری کرده و پست شما را ببینند. چند ایدهی عالی برای افزایش ممبر در صفحات رسانههای اجتماعی شما عبارتند از:
- اینفوگرافیک: اینفوگرافیکها محتواهای بصری جذابی هستند که برای انتقال مفاهیم در یک نگاه، طراحی میشوند. پس طبیعی است که از محتوای متنی گیراتر و جذابتر باشند.
- محتوای تعاملی: این نوع محتوا میتواند خواه یک تصویر متحرک، انیمیشن، مسابقه، فیلم یا بازی باشد و یک تجربه را برای مشتریان ایجاد کند.
- تصاویر: آمار نشان میدهد که پستهای دارای تصاویر، ۱۸٪ کلیک بیشتر، ۸۹٪ لایک بیشتر و ۱۵۰٪ اشتراکگذاری بیشتری دارند.
مخاطبان را درگیر نگه دارید
برقراری ارتباط و ایجاد روابط، یکی از سادهترین راهها برای افزایش ممبر برای صفحات رسانههای اجتماعی شما است. اگر وقت ندارید روزانه بنشینید و این کار را انجام دهید، سعی کنید حتی شده برای مدت زمان بسیار کمی نیز، آن را انجام دهید. اگر شخصی به پست شما پاسخ داد، مانند اظهار نظر یا پاسخ آنها. اگر دنبالکننده پیامی برای شما ارسال میکند، سعی کنید به آنها پاسخ دهید. زیرا ممکن است کسی باشد که در مورد استفاده از محصول یا خدمات شما فکر میکند.
برای افزایش ممبر از هشتگ استفاده کنید
تاثیر هشتگها در افزایش ممبر رسانههای اجتماعی، درست مانند این است که از کلمات کلیدی برای جذب بازدیدکنندگان به وبسایت خود استفاده کنید، برای افزایش ممبر در رسانههای اجتماعی، هشتگها بسیار مهم هستند. تلگرام و اینستاگرام جایی هستند که از هشتگها بیشتر استفاده میشود ، بنابراین باید همیشه هنگام پست گذاشتن در این کانالها سعی کنید از آنها استفاده کنید. هشتگها کمک میکنند تا تعداد بیشتری از افراد به صفحات شما بیایند، زیرا اگر کسی کلمهای که شما استفاده کردهاید را جستجوی کند، پست شما را مشاهده خواهد کرد.
با این وجود محتوای مرتبط با هشتگ، خیلی مهم است. شما نباید درباره همه موضوعاتی که مخاطبان به آنها گرایش دارند، هشتگ ارسال کنید بلکه هشتگ مورد استفاده شما باید با تجارت شما مرتبط باشد. به هر حال هشتگها، فرصت مناسبی برای افزایش ممبر صفحه رسانههای اجتماعی، از طریق مباحثی است که افراد زیادی در جستجوی آنها هستند.
در پست گذاشتن ثابت قدم باشید
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مشاغل کوچک در رسانههای اجتماعی خود مرتکب میشوند، پست گذاشتن بیشاز حد و در وقت نامعین است. برای افزایش ممبر، در وهله اول مردم باید ببینند که حساب شما فعال است و برای حفظ دنبالکنندههای صفحه یا کانالتان، باید به طور مرتب مطالب جالب و جذاب را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. و توجه داشته باشید که این پستها در ساعات مشخص و پربازده به اشتراک گذاشته شوند. وبسایتها و ابزارهای بسیاری وجود دارد که به شما امکان میدهد تا پستها را از قبل آماده کنید، بنابراین نیازی نیست که نگران این باشید که هر روز یادتان باشد پستهای خود را ارسال کنید.
مسابقه برگزار کنید
اجرای مسابقات در صفحات رسانههای اجتماعی، روشی فوق العاده برای افزایش ممبر صفحه و کانال شما است. از مردم بخواهید که شما را دنبال کنند یا پست مشخصی را لایک کنند یا درباره یکی از پستهایتان نظر دهند و در عوض شما به آنها شانس برنده شدن در یک جایزه، به قید قرعه را میدهید.
برگزاری این مسابقات علاوه بر افزایش ممبر، روشی عالی برای افزایش دسترسی شما است. زیرا هر بار که شخصی پستهای شما را لایک میکند یا نظر میدهد، دنبالکنندگان آنها، محتوای شما را میبینند. باز هم، ابزاری وجود دارد که به شما امکان برگزاری سریع و راحت مسابقات در رسانههای اجتماعی را میدهد.
افراد و صفحات دیگر را برچسب گذاری کنید
صفحات، کاربران و مکانهای دیگر را در پستهای خود برچسبگذاری کنید. این احتمال دیده شدن صفحه یا کانال شما توسط افراد دیگر را افزایش میدهد. اینکار ممکن است به معرفی صفحه و کانال شما توسط کاربرانی که برچسب گذاری شدهاند، بیانجامد. پس حتما از این امکان برای افزایش ممبر صفحه خود استفاده کنید.
از تجزیه و تحلیل استفاده کنید
مرتباً از اطلاعات رسانههای اجتماعی خود دیدن کنید تا بدانید که چه پستهایی برای شما کار نمیکند. میتوانید پستهایی را مشاهده کنید که بالاترین سطح بازدید و اشتراک گذاری را داشتهاند و بنابراین پی میبرید که بیشتر از این نوع مطالب برای افزایش ممبر، استفاد کنید. برای مثال اینستاگرام و تلگرام را باهم بررسی میکنیم:
اینستاگرام
از تابع جستجو در اینستاگرام استفاده کنید تا هشتگهای محبوب مربوط به محصول، خدمات یا صنعت خود را پیدا کنید. استفاده از این هشتگها در پستهای شما این امکان را به شما میدهد تا برای افرادی که دنبالکننده صفحه شما نیستند، اما به دنبال عکسهای مربوط به نام تجاری یا صنعت شما هستند، نمایش داده شوند. اگرچه اینستاگرام یک پلتفرم بسیار بصری است، اما زیرنویسهای پستها نقش زیادی در افزایش ممبر دارند. زیرنویسها در فیدهای کاربران پس از چند سطر متن قطع میشود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که در ابتدای پستهای خود قانعکنندهترین اطلاعات را قرار دادهاید.
استوریهای اینستاگرام کمتر از دو سال پیش راهاندازی شد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون نفر هر روز آنها را مشاهده میکنند. تقریباً از هر ۵ استوری یکی به ارسال بصورت پیام مستقیم منتهی میشود و یک سوم بیشترین بازدید استوریها، مربوط به مشاغل است. استوریها امکانات بسیاری را برای شناسایی و تحلیل مخاطبان و علایق آنها در اختیار شما میگذارند. مانند نظر سنجی، طرح سوال و مسابقه که به اشکال مختلفی در اختیار شما قرار دارند. یک روش مؤثر دیگر برای جلب توجه و افزایش ممبر، به اشتراک گذاری محتوای زنده یا همان لایو اینستاگرام است. از هر فرصتی برای ارسال لایو استفاده کنید، مانند زمانی که به تازگی یک محصول جدید را تحویل گرفتهاید یا در یک رویداد شرکت کردهاید.
با استفاده از امکانات اکانت تجاری اینستاگرام، میتوانید تمام آمار مربوط به بازدید، لایک، کامنت و اشتراک گذاری و ذخیره پستهای خود را بررسی کنید. حتی میتوانید زمانهایی که کاربران شما آنلاین بوده و پست شما را دیدهاند را نیز بررسی کنید. و با دید باز و هدفگذاری درست، برای افزایش ممبر صفحه خود تلاش کنید.
تلگرام
تحلیل دادههای تلگرام معطوف به میزان بازدید از هر پست میشود. و میتوانید با بررسی پستهایی که بیشترین بازدید یا کمترین بازدید را داشتهاند، برای افزایش ممبر هدفگذاری کنید. البته طرح سوال و نظر سنجی نیز میتواند بسیار مواثر واقع شود.
برای رقابت با مارکهای بزرگتری که توسط گروه زیادی از مردم حمایت میشوند و بودجه زیادی برای مدیریت حسابهای رسانههای اجتماعی خود صرف میکنند، مدیریت کانالهای رسانههای اجتماعی میتواند کار بسیار دشواری باشد. اگر میخواهید در این فضا موفق شوید به تمرین تکنیکهای ذکر شده در بالا بپردازید. به زودی مزایای این استراتژیهای افزایش ممبر رسانه های اجتماعی را خواهید دید.
دیدگاهتان را بنویسید