در مطلب قبل به پنج شرط لازم برای مدیریت آنلاین اشاره کردیم. اکنون به ادامهی آن میپردازیم.
ارتباطات قوی
با توجه به سرعت تغییرات و پیچیدگی محیط رقابتی، استراتژیهای ارتباطی یکی از مهمترین استراتژیهای هر سازمانی است. ارتباطات نمیتواند در داخل سازمان یا حتی در چارچوب مرزهای یک کشور محدود باشد. مدیر آنلاین باید در برقراری ارتباط اصولی و قوی با کلیه مشتریان، تأمینکنندگان و سایر شرکتهای دیگر نهایت دقت و توجه را مبذول کند.
مهارتهای مدیریت محتوا
اساس و شالوده وبسایت تمام شرکتهای الکترونیکی اطلاعات است. متأسفانه بسیاری از مدیران، مدیریت سایت تجاری را نمیدانند و یا نمیتوانند یک سایت را به خوبی طراحی و اداره نمایند.
تمرکز بر مشتری
در دنیای رقابتی امروز فرصتهای جدیدی برای عمیقتر کردن ارتباطات شرکتها با مشتریان ایجاد شده است. تغییر نگرش مدیران از استخدام به نگهداری بالندگی کارکنان، از تولید محوری به ارائه خدمات و از بازار انبوه به بازارهای سفارشی و منحصر به فرد گویای این مطلب است. مدیر آنلاین باید بیش از توجه به محصول و مدیریت فرآیند، بر مشتری تمرکز نماید و این مسئله جز با تقویت کانالهای ارتباطی و بهبود استراتژیهای اطلاعاتی، امکانپذیر نیست.
مدیریت دانش
انقلاب ارتباطات، اهمیت مدیریت دانش را افزایش داده است. توسعه پایگاههای داده و گسترش اینترنت به شرکتها این امکان را میدهد تا بتوانند جهانی فعالیت کنند. اما فعالیت جهانی نیاز به کارکنان دانشی دارد که پیچیدگی و حساسیتهای بیشتری را برای مدیریت و رهبری میطلبد.
رهبری
بسیاری از مدیران بخصوص در اروپا و آسیا، نحوه استفاده از اینترنت را نیاموختهاند، در حالی که در کسب و کار اینترنتی مقدار زیادی از وقت مدیر صرف ارتباط از طریق پست الکترونیکی، برقراری ارتباط آنلاین، به روز نگه داشتن وبسایت و … میشود.
رهبری آنلاین با شکلهای دیگر رهبری اثربخش تفاوت ندارد، جز اینکه به دلیل ماهیت رقابتی محیط الکترونیکی سازمانها و مشتریان الکترونیکی، لازم است سطح بالایی از رهبری تحولگرا اِعمال شود. داشتن نگرش رهبری تحولگرا به مدیر الکترونیکی کمک میکند بر ترس خود از مواجهه با محیط الکترونیکی غلبه کرده و با سرعت خود را با تغییرات رقابتی هماهنگ سازد.
(منبع: مدیریت در کسب و کار الکترونیکی تألیف عباس پاپی، محمدباقر حمزه)
واقعاً به پنج نکته اصلی اشاره است که درمورد هر کدام می شود چندین مطلب نوشت.