لازمۀ خلق جوّ سازمانی مناسب، ایجاد شرایطی است که کارکنان سازمان با اعتقاد قلبی و با صمیمیت برای خود و همکاران خویش احترام قائل باشند و این گونه احساس احترام نسبت به خویشتن و دیگران را در رفتار و اَعمال خود نیز، آشکار سازند. مدیری که به این اصل از بهداشت روانی معتقد است، در رفتار خود با افراد تحت نظارتش به شیوههایی که در زیر اشاره شده است، عمل میکند:
۱. از به کارگیری روشهای مبتنی بر زور و اجبار در محیط کار اجتناب میکند و به خاطر دارد که اگر کارکنان تحت نظارت او به دلیل ترس و برای اجتناب از تنبیه کار کنند، گرفتار پریشانیهای روانی خاص محیط کار خود خواهند شد.
۲. ابتدا میکوشد تا استعدادهای بالقوۀ کارکنان تحت نظارت خود را بشناسد و بعد، همۀ امکانات لازم برای رشد و شکوفایی این استعدادها را در حد توان سازمان، فراهم آورد.
۳. با علاقه و صرف وقت میکوشد تا دلیل یا دلایل کمکاری، غیبت از کار، بیحوصلگی و بی علاقگی به کار و ایجاد سانحه و حوادث در کار را که به دلیل کم توجهی کارکنان تحت نظارتش پیش آمده است، بشناسد و از قضاوتهای کورکورانه، کودک وار و مبتنی بر پیشداوری و جهل ورزیدن نسبت به اساس رفتار آدمی، بپرهیزد.
۴. میداند و به این نکتۀ مهم معتقد است که لازمۀ کار مؤثر در سازمان، برخورداری کارکنان از روحیۀ بالا و علاقۀ آنان نسبت به کار است. یکی از وظایف مهم مدیریت سازمان آن است که این علاقه و روحیۀ خوب را در کارکنان ایجاد و حفظ کند.
۵. از همۀ روشهای انسانی شناخته شده برای جلوگیری از ایجاد احساس حقارت و ناامنی در کارکنان تحت نظارتش استفاده میکند و میداند که احساس ناامنی، حقارت و اضطراب ناشی از آن، اساس و پایه بیشتر پریشانیهای روانی است.
(منبع: روانشناسی صنعتی و سازمانی تألیف دکتر محمود ساعتچی)
عالی بود ، این مورد تو کمتر شرکتای ایرانی دیده میشه کاش که به زودی همه به این موارد اهمیت بدن
به مرور با افزایش دانش و به کار بستن اون توجه بیشتری به مسائل روانشناسی در کار خواهد شد. ممنون از نظرتون
سلام
این مواردی که فرموده اید بسیار عالی هستند و ۱۰۰% اگر مدیران با این روش با کارمندان برخورد کنند، کارمندان بشترین بازدهی را خواهند داشت
واقعا مدیریت شرکت ایده پردازان ، این موارد را رعایت میکنند و طبق تجربه خودم، این شرایط را برای من فراهم کرده اند و همیشه حس آرامش و تلاش را در من تقویت و زنده کرده اند
ممنون از پست عالیتون.
ممنون از مدیریت عالی شرکت بزرگ ایده پردازان
بی شک موضوع مهمی برای صحبت و یادگیری انتخاب کردید و آفرین به بررسی و توضیح زوایای شما.
مدیران در نقش راهبران اهداف کلی و جزی شرکت به عنوان محورهای قدرت و انگیزه تلقی می شند و طرز برخورد و منش ایشان با کارمندان شرایط کاری و جوی رو فراهم می کنه.
در شرایط و جو سازمانی امن اهداف سازمان به اهداف فردی تبدیل میشه و مسئولیت رسیده به هدف ها و افق های تعیین شده توسط تمام افراد سازمان پذیرش میشه.
بسیار عالی، کاملا با مطلبتون موافقم.